A túlélés szabályait ismerni kell az utakon

Koccanások, kicsúszások, frontális ütközések tömkelege fordul elő a magyar gyorsforgalmi utakon. A szakemberek szerint az autópálya a legbiztonságosabb, mégis túl sokan halnak meg ezeken az utakon. A balesetek nagy része nem az útburkolat hibáinak és az autók műszaki állapotának köszönhető. Felelősek a karambolokért a felelőtlen és a rutintalan autóvezetők is.

2002. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub újpesti oktatóközpontjának igazgatója szerint a balasetek elkerüléséhez az a legfontosabb, hogy az emberek tudják, mi az a relatív sebesség, és ezt be is tartsák az autópályákon. Ettől függetlenül számos kisebb hibából is származhatnak halált okozó karambolok a gyorsforgalmi utakon. Nyáron, napsütésben száraz pályaszakaszon, jó autóval és jó gumikkal nyugodtan mehetünk gyorsan az autópályán, ha nem közlekedik előttünk senki az úton. A veszély azzal kezdődik, hogy a sofőr nincs tisztában az adott útszakaszon elfoglalt helyével és helyzetével. Nem képes felmérni, hogy milyen kocsisor halad előtte és mögötte, milyen előzések vannak a pályán. Amennyiben valamilyen okból nem veszi figyelembe, hogy lassul az előtte lévő forgalom, könnyen bekövetkezhet a tragédia. Akkor történik a koccanásos balesetek nagy része, amikor az elöl haladó jármű vezetője fékezni kezd, mert tart az út mentén megjelenő állattól, vagy elfárad a lába a pedálon és a motorfék csökkenti az autó sebességét. Az őt követő, sebesen haladó gépkocsi rosszul oktatott vezetője hirtelen a fékpedálra lép, hogy megakadályozza az ütközést. Úgy fékez, hogy ne csússzon meg az autó, de ez ebben a helyzetben nem alkalmazható, mert ha csak gyengén nyomja meg a pedált, azonnal az előtte lévő gépkocsi hátába kerül, és nem kerülheti el a koccanást.
A hirtelen blokkolás miatt a mögötte jövő következő jármű már nagy sebességgel ütközik, és lesöpri az útról.
Az igazgató úgy véli, hogy az ilyen jellegű baleseteket csak úgy előzhetjük meg, ha körültekintően közlekedünk, még a biztonságos autópályán is. Legalább három-négy autóval előre be kell mérnünk az előttünk közlekedők forgalmát, de a visszapillantó tükrön is állandóan rajta kell tartanunk a szemünket. A hirtelen fékezés különösen nagy katasztrófákat okozhat csúszós útpályán, mert kipörgeti az autót, és már nem tudjuk befolyásolni a történéseket. Meg kell tanulni, hogyan hozhatjuk újra egyenesbe a jobbra-balra kitérő járművet.
Mészáros Ferenc tájékoztatása szerint számtalan ütközést okozó forgalmi helyzet adódik az előzéseknél is. A nagyobb teherautók és a kamionok kikerülésénél előfordul, hogy az előző sofőr nem tudja előre kiszámítani a háta mögött, a belső sávban érkező autó sebességét, és elé vágva karambolt okoz. A hosszabb teherjárművek oldalszele is megdobhatja az előzéshez felgyorsított autót, és ez szintén súlyos balesethez vezethet. A kamionok felfoghatják az erős szelet, amely váratlanul, akár nyolcvan centiméterre is arrébb lökheti a személyautót, amikor vissza kíván térni a szélső sávba.
Sajnos olyan szituációk is előfordulnak, amelyek az autós hanyag viselkedése miatt következnek be, veszélyt okozva a közutakon –panaszolta az igazgató. Hanyagságon persze nem csak az ittas vezetést kell érteni, vagy azt, hogy betegen ragadjuk meg a kormányt. Előfordul, hogy a sofőr rágyújt vezetés közben és véletlenül az ölébe esik a parázs, a mobiltelefonhoz nyúl és a mozdulattal együtt fordítja a kormányt is, vagy guruló tárgy kerül a fékpedál alá, megakadályozva a lassítást.
Mészáros Ferenc szerint nagy gondot okoz az is, hogy az autósok nem ismerik a túlélés fortélyait. Hirtelen veszélyhelyzetben azonnal fékezni kezdenek, pedig nem mindig ez a balesetet elkerülő megoldás. Nem veszik figyelembe, hogy az autópályán létezik egy zöld sáv és egy leállósáv is, ahová fékezés nélkül, kevesebb kockázattal elkormányozhatják gépkocsijukat. A menekülés útvonalát a másodperc tört része alatt kell felismernie egy rutinos vezetőnek, és inkább az árkot, a védősövényt választani, mint a többi autó közelségét vagy a szembejövő sávot, ahol frontálisan ütközhet. Ügyelni kell a követési távolság betartására is. Bármilyen furcsa, de a légkondicionáló nélküli autók fűtése is veszélyes lehet. Bepárásodhat az ablak, amely egy kiélezett helyzetben bajt okozhat, illetve a meleg levegő elálmosíthatja a sofőrt, és csökkenti a megfelelő koncentrációt.
– Sokszor észre sem veszi az ember, és elalszik vezetés közben, ezért akármilyen hideg van, a pihenést és a fej egy-két perces kiszellőztetését kell választani – tanácsolja az igazgató. Tapasztalatai szerint a magukat vagánynak képzelők azt játsszák, hogy néhány másodpercig lehunyják a szemüket vezetés közben, amikor elálmosodnak, de csak egyszer kell, hogy ebben a pillanatban valamilyen váratlan esemény következzen be az úton, és kész a katasztrófa. Az autósoknak ügyelni kell a fényszóró, a szélvédő tisztaságára is, mert bármilyen fénytörés látási zavarokat okozhat az utakon. Gyakoriak a balesetek a felüljárókon, mert számos vezető nem lassít, amikor áthalad ezeken, pedig előfordulhat, hogy a túloldalon síkos az út felülete.
Nemcsak magukat veszélyeztetik az úgynevezett hétvégi sofőrök, akik alkalmanként ülnek az autóba, és görcsösen, félénken vagy agresszívan vezetnek, hogy ellensúlyozzák a képzetlenségüket. Mészáros Frenc úgy véli, ez annak köszönhető, hogy a magyar autóvezetők nagy részének siralmas a vezetési technikája. Még a tízéves jogosítvánnyal rendelkezők sem tudják, mit kell csinálniuk csúszós úton vagy más veszélyhelyzetben. Találkoznak olyan autótulajdonosokkal, akik a vizsgájuk után nem vezettek kilenc évig.
– Ezek a sofőrök hibát hibára halmoznak a rutinpályán, és nehezen szoknak le a rossz beidegződésekről. Egy továbbképzősnél például napokba telt, amíg leszoktatták arról, hogy ne az egész lábának emelésével próbálja kiengedni a tengelykapcsolót – mondta el az igazgató.
– A rutinra pedig nagy szükség van az utakon, mert aki kevésbé görcsös vezetés közben, az nem magával van elfoglalva, és könynyebben ügyelhet a környező forgalomra. Kevésbé balesetveszélyesen közlekedik, mert a nagyobb tudás lecsökkenti a reakcióidőt. A tized másodperces késés az autópályán több métert is jelenthet. A bajok forrása az is, hogy ha valaki megszerzi a jogosítványt Magyarországon, már nem foglalkozik önmaga továbbképzésével, és kevés helyen is van erre lehetősége – véli az igazgató. – Egyeseknek például szinte újra meg kellene tanulniuk vezetni, ha a régi és lassú keleti gépkocsi helyett egy nyugati, sportosabb autóba ülnek.
Mészáros Ferenc állítja, hogy súlyos hiányosságok vannak az autóvezetés oktatásában Magyarországon. Ezért a Magyar Autóklub újra megnyitotta iskoláját, ahol olyan oktatópályákat is üzemeltet, amelyen a jogosítvánnyal rendelkezők képezhetik tovább magukat. Itt a csúszós útpályán is lehet gyakorolni a vezetést, és felhívhatják a figyelmet a veszélyes szituációkra. Három éven belül tizenöt szimulálóberendezést telepítenek a regionális központokba, ahol a továbbképzés is folyik majd. Erre természetesen csak akkor van lehetőség, ha ezt a vezetők igénylik. Az autósoknak rendszeres továbbképzésre lenne szükségük, erről azonban egyelőre nem szól sem rendelet, sem törvény az országban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.