Cirkusz a Városligetben

Gazsó Rita
2002. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mai Fővárosi Nagycirkusz helyén emelt, fémből készült egykori Wulff-cirkusz 1891-ben nyitotta meg kapuit, ahol a szezonban eleinte napi egy, később, a hétvégeken már két előadás várta a nézőket.
A József nádor által létrehozott szépítőbizottság kezdett el elsőként a Városliget tervszerű kialakításával foglalkozni. A XIX. század húszas éveitől egy élelmes vállalkozó indította el az állandó társaskocsijáratot, amivel lehetővé vált a Városerdő naponkénti látogatása. Az 1866-ban megnyílt állatkert egyre növekvő számú látogatóját 1871-től újabb látványosság várta: a Barokaldi-cirkusz, amely eleinte ponyvasátorban, majd szegényes fabódéban, ám annál nagyobb lelkesedéssel kezdte meg munkáját. A később Néparéna néven ismert intézmény ugyan egészen 1938-ig fennállt, ám a majdani Városi Cirkusz mégsem ebből fejlődött ki. A helyszínt az állat- és növénykert egyik vállalkozó szellemű igazgatójának köszönhette, aki kizárólag üzleti megfontolásból, az állatkert vonzerejét növelendő, színes látványossággal kívánta megnyerni látogatóit. Óriások és törpék, különböző szörnyszülöttek, sziámi ikrek, Miss Crao, a szakállas nő és egy a Niagara felett is átsétált kötéltáncos szórakoztatta a nézőket az állatkert egyik sarkában. A nagy sikernek köszönhetően 1888-ra megérett az ötlet, hogy állandó, komoly épületet kapjon a fővárosi cirkuszszerető közönség. Wulff Edével, a híres német cirkuszdinasztia tagjával kötöttek szerződést a cirkusz épületének megépítésére, amihez az állatkert igazgatója biztosított helyet. A gyakori tűzesetek miatt Wulff Ede az ekkor népszerű fémvázas épületet javasolta, így a brüsszeli világkiállításra készült, hullámbádogból álló cirkuszépítmény került ide.

Az új cirkusz 1891-re nyílt meg, és az ülő- és állóhelyekkel együtt majd 2300 személyt tudott befogadni. Ezt követően bérleti pályázatot írtak ki, és Beketow Mátyás cirkuszigazgatónak, egy orosz származású artistacsalád tagjának ajánlatát fogadták el, aki az épületet felújíttatta, és a világítást villanyra cseréltette. Őt rövid ideig a fia követte, majd egy német cirkuszigazgató vette át a vezetést, amit a cirkusz 1936-tól a háborúig tartó fénykora követett. Fényes György mint régi cirkuszi család sarja és több városligeti vendéglő tulajdonosa, egyaránt ismerte a városligeti közönség igényeit és a cirkusz világát, és kiváló üzleti érzékkel rendelkezett. Megfelelő reklámmal és tervszerű műsorpolitikájával, amelyben a látványos revüelemek mellett folyamatos újdonságokkal szolgált, üzleti alapokra helyezte a vállalkozást. A világháború idején szakadt meg ez a felívelő szakasz. Az ötvenes évek az új rendszer borzalmait feledtető esztrádműsorokkal telítette a Fővárosi Nagycirkusz repertoárját, amelyben a kor népszerű színészei – a Latabárok, Rátonyi Róbert, Feleki Kamill, Bilicsi Tivadar vagy Kiss Manyi – szerepeltek. A hatvanas évekre a cirkusz műsora a híres külföldi cirkuszok produkciói nélkül meglehetősen elszürkült, viszont több lehetőséget adott a hazai artistatársadalom fejlődéséhez. Mai formáját az elavult cirkuszépület helyett 1966-ban kapta. Az utóbbi években számos előadásnak, rendezvénynek adott otthont az intézmény, a választásokhoz közeledve az utóbbi hetekben még ellenzéki politikusok is feltűntek a porondján kampányolva. (G. R.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.