Csak átmeneti megoldás a kátyúzás

A téli fagy óriási károkat okozott a főváros útjain. Ezeken átlagosan ezer kátyú keletkezik hetente, amelyek veszélyes helyzeteket okozhatnak a közlekedésben. A kerületek kezelésében lévő aszfaltozott utak helyzete sem jobb, minden városrészben több tízmillió forintot különítettek el a kátyúzásra. A szakértők szerint ez többnyire csak átmeneti megoldást jelent, mert felújítás nélkül a régen készített utak egy-két év alatt elöregszenek. Az úthibák miatt balesetet szenvedő autósok kárát a biztosítók térítik meg, feltéve hogy a károsult képes bizonyítani az igény jogosságát.

2002. 01. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy 300 kilométernyi kerületi út javítására 45 millió forintot költ a XVIII. kerület az idei év első felében, később további 15 milliót fordítanak erre a célra – tájékoztatta lapunkat Sándor László, a városrész alpolgármestere. Elmondta: a kerületi Városüzemeltetési Kht. nemrég új aszfaltozó gépsort vásárolt, így saját beruházásban újítja fel azokat az utakat, amelyeken túl sok kátyú keletkezett. A befektetés nyereségesnek bizonyult, mert ezzel nyolc-tíz évre meghosszabbítható a kerületi utak élettartama, így kevesebbet kell költeni a kátyúzásra. Kártérítésre is csak a töredékét kellett költeni annak az összegnek, amelyet korábban fizettek ki a károsultaknak az úthibák miatt.
A főváros más kerületeiben lényegesen rosszabb a helyzet.
– Tavaly harmincmillió forintot különített el az önkormányzat költségvetésében a saját kezelésében lévő utak kátyúzására – mondta el Janka Jenő, a XX. kerületi polgármesteri hivatal útfejlesztési és fenntartási osztályának vezetője. Az önkormányzat úgy döntött, hogy idén már kiveszik a földutakat a karbantartás köréből, és húszmillió forintot szánnak a szilárd burkolatú utak kátyúzására. Az osztályvezető szerint csak az jelenthet megoldást, ha sikerül növelni az aszfaltozott utak számát a városrészben. Idén 300 millió forintot kapott a kerület az utak felújításra, de így is legalább öt évig fog tartani a földutak megszüntetése. A városrészben évente két-három esetben igényelnek kártérítést az önkormányzattól az úthibák miatt, és az indokolt követeléseket kifizeti a biztosító – állította az osztályvezető.
Orosz Ferenc, csepeli alpolgármester tájékoztatása szerint 75 millió forintot különített el a kerület kátyúzásra, de ebből teszik rendbe a földutakat is, 35 millió forint értékben. – Sajnálatos, hogy egy világváros egyik kerületében még mindig hetven kilométer csatornázatlan földút van, és a karbantartásra szánt összegek felét ezekre kell költeni – panaszolta az alpolgármester. Hozzátette: az utak kátyúzására megfelelő összeget szánnak, de a kemény fagy felemészthet minden tartalékot, így ősszel újabb forrásokat kell előteremteni. Évente nyolc-tíz esetben követelnek kártérítést az útkátyúk miatt balesetet szenvedett autósok Csepelen, így pár százezer forintot erre is ki kell fizetniük.
– Évek óta nem tudjuk növelni az útfenntartásra szánt összeget, többek között a fővárosi forrásmegosztás miatt, de idén mégis 32 millió forintra nőtt ez a forrás a tavalyi 29 millióról – közölte Elekesné Ihász Ibolya, a XIX. kerület vagyongazdálkodási irodájának vezetője.
Szerinte többet érne egy-egy szőnyegezés vagy útfelújítás, mert a kátyúzás csak ideiglenes megoldást jelent. Erre azonban nincs forrása a kerületnek. A káresemények inkább a főváros fenntartásában lévő utakon fordulnak elő Kispesten, mert jóval rosszabb a burkolat a nagyobb terhelés miatt – mondta az irodavezető.
– A korán beálló, fagyos tél rendkívüli állapotokat okozott, és megnőtt a repedések és a kátyúk száma a III. kerületi utakon is – tudtuk meg Nyíri Csaba alpolgármestertől. Ezért már decemberben döntött Óbuda-Békásmegyer képviselő-testülete arról, hogy 25 millió forintot költenek a kátyúk megszüntetésére. Az életveszélyes lyukakat még a héten elkezdik javítani, majd folyamatosan végzik a további karbantartási munkákat. Az önkormányzat vezetői értekezletén is tárgyaltak a témáról, és elhatározták, hogy a nagyobb méretű kátyúkat azonnal megszüntetik a kerületben – szögezte le az alpolgármester.
– Meglehetősen rossz az utak állapota Soroksáron, mert a főváros elhanyagolja a külső kerületet – jelentette ki Geiger Ferenc polgármester. A saját kezelésű utak állapotáról jelenleg készítik a felméréseket, a földutak karbantartását tavasszal kezdhetik el a fagyos időjárás miatt, a szilárd burkolatú utak kátyúzása februárban kezdődik. Erre 15-20 millió forintot költ az önkormányzat ebben az évben.
Ezt az összeget fel is használják a kerületi utak állapotának fenntartására, mert a rendkívül hideg tél miatt kétszer annyi úthibát kell kijavítani majd. Kártérítésért nyolc-tíz esetben fordultak az önkormányzathoz tavaly, de számos esetben nem bizonyult jogosnak a követelés – mondta a polgármester.
– Szinte végtelen az a folyamat, amelyet a kátyúzás okoz a kerületben – jelentette ki Hellebrandt Zsuzsa, a XXII. Kerületi Városüzemeltetési Kht. műszaki ellenőre. A nagyobb kátyúk megszüntetésére ugyanis megvannak a kerületi források, de a kisebbek maradnak. Ezekből viszont egy idő után mélyebb lyukak keletkeznek az utakon, így újrakezdődhet a karbantartási munka a következő évben. Idén lényegesen többet, 25 millió forintot költenek útkátyúzásra Budafokon és Nagytétényben, hogy elkerüljék a baleseteket.
Újpest tavaly 25-30 millió forintot költött el a kátyúk helyrehozatalára, s várhatóan hasonló lesz az idei összeg is. Derce Tamás polgármester elmondta: nem túl sűrűn, de előfordul, hogy az autósok kártérítésért fordulnak az önkormányzathoz. Derce Tamás szerint sem a kátyúk okozzák az igazi problémát, hanem az utak állapota. A főváros ugyanis a forrásmegosztáson belül nem ad elég pénzt a karbantartásra és a felújításra. – Így természetes, hogy előbb-utóbb elkátyúsodnak a kerületi fenntartású utak – véli a polgármester. Példaként említette a IV. kerületi Baross utcát, amelyen még villamossínek is vannak. A főváros ettől függetlenül nem hajlandó pénzt adni a felújításra, így az ehhez szükséges mintegy 200 millió forintot Újpestnek kell előteremtenie.
Mint arról lapunkban korábban már beszámoltunk, a fővárosi fenntartású útvonalakon hetente átlagosan ezernél is több kátyú keletkezik. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF) évente csak mintegy ezer kátyút nem tud kijavítani. 2001-ben egyébként összesen több mint 62 ezer úthiba keletkezett a főváros útjain. Erre a célra tavaly 900 millió forintot költött az FKF.
– Budapesten csak a korszerű, hengerelt aszfaltutak létesítése jelenthet hosszú távú megoldást a kátyúk megszüntetésére – tájékoztatta lapunkat Pető András, a Betonút Rt. szakembere. A régebben készült aszfaltutak ugyanis egy-két év alatt elöregednek, a korszerű, új szemcseszerkezetű aszfalt viszont több mint tíz évig bírja a terhelést, így kevesebb balesetet okozhatnak a meghibásodások.
Ez azért sem elhanyagolható, mert az önkormányzatok részletes vizsgálatot folytatnak minden kárigény elbírálásánál. Van ahol a rendőrségi jegyzőkönyv mellett tanúkat és fényképes dokumentációt kell benyújtani, hogy végül a helyhatóság megbízza a vele szerződésben álló biztosítótársaságot a károk megtérítésével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.