Mintegy 300 kilométernyi kerületi út javítására 45 millió forintot költ a XVIII. kerület az idei év első felében, később további 15 milliót fordítanak erre a célra – tájékoztatta lapunkat Sándor László, a városrész alpolgármestere. Elmondta: a kerületi Városüzemeltetési Kht. nemrég új aszfaltozó gépsort vásárolt, így saját beruházásban újítja fel azokat az utakat, amelyeken túl sok kátyú keletkezett. A befektetés nyereségesnek bizonyult, mert ezzel nyolc-tíz évre meghosszabbítható a kerületi utak élettartama, így kevesebbet kell költeni a kátyúzásra. Kártérítésre is csak a töredékét kellett költeni annak az összegnek, amelyet korábban fizettek ki a károsultaknak az úthibák miatt.
A főváros más kerületeiben lényegesen rosszabb a helyzet.
– Tavaly harmincmillió forintot különített el az önkormányzat költségvetésében a saját kezelésében lévő utak kátyúzására – mondta el Janka Jenő, a XX. kerületi polgármesteri hivatal útfejlesztési és fenntartási osztályának vezetője. Az önkormányzat úgy döntött, hogy idén már kiveszik a földutakat a karbantartás köréből, és húszmillió forintot szánnak a szilárd burkolatú utak kátyúzására. Az osztályvezető szerint csak az jelenthet megoldást, ha sikerül növelni az aszfaltozott utak számát a városrészben. Idén 300 millió forintot kapott a kerület az utak felújításra, de így is legalább öt évig fog tartani a földutak megszüntetése. A városrészben évente két-három esetben igényelnek kártérítést az önkormányzattól az úthibák miatt, és az indokolt követeléseket kifizeti a biztosító – állította az osztályvezető.
Orosz Ferenc, csepeli alpolgármester tájékoztatása szerint 75 millió forintot különített el a kerület kátyúzásra, de ebből teszik rendbe a földutakat is, 35 millió forint értékben. – Sajnálatos, hogy egy világváros egyik kerületében még mindig hetven kilométer csatornázatlan földút van, és a karbantartásra szánt összegek felét ezekre kell költeni – panaszolta az alpolgármester. Hozzátette: az utak kátyúzására megfelelő összeget szánnak, de a kemény fagy felemészthet minden tartalékot, így ősszel újabb forrásokat kell előteremteni. Évente nyolc-tíz esetben követelnek kártérítést az útkátyúk miatt balesetet szenvedett autósok Csepelen, így pár százezer forintot erre is ki kell fizetniük.
– Évek óta nem tudjuk növelni az útfenntartásra szánt összeget, többek között a fővárosi forrásmegosztás miatt, de idén mégis 32 millió forintra nőtt ez a forrás a tavalyi 29 millióról – közölte Elekesné Ihász Ibolya, a XIX. kerület vagyongazdálkodási irodájának vezetője.
Szerinte többet érne egy-egy szőnyegezés vagy útfelújítás, mert a kátyúzás csak ideiglenes megoldást jelent. Erre azonban nincs forrása a kerületnek. A káresemények inkább a főváros fenntartásában lévő utakon fordulnak elő Kispesten, mert jóval rosszabb a burkolat a nagyobb terhelés miatt – mondta az irodavezető.
– A korán beálló, fagyos tél rendkívüli állapotokat okozott, és megnőtt a repedések és a kátyúk száma a III. kerületi utakon is – tudtuk meg Nyíri Csaba alpolgármestertől. Ezért már decemberben döntött Óbuda-Békásmegyer képviselő-testülete arról, hogy 25 millió forintot költenek a kátyúk megszüntetésére. Az életveszélyes lyukakat még a héten elkezdik javítani, majd folyamatosan végzik a további karbantartási munkákat. Az önkormányzat vezetői értekezletén is tárgyaltak a témáról, és elhatározták, hogy a nagyobb méretű kátyúkat azonnal megszüntetik a kerületben – szögezte le az alpolgármester.
– Meglehetősen rossz az utak állapota Soroksáron, mert a főváros elhanyagolja a külső kerületet – jelentette ki Geiger Ferenc polgármester. A saját kezelésű utak állapotáról jelenleg készítik a felméréseket, a földutak karbantartását tavasszal kezdhetik el a fagyos időjárás miatt, a szilárd burkolatú utak kátyúzása februárban kezdődik. Erre 15-20 millió forintot költ az önkormányzat ebben az évben.
Ezt az összeget fel is használják a kerületi utak állapotának fenntartására, mert a rendkívül hideg tél miatt kétszer annyi úthibát kell kijavítani majd. Kártérítésért nyolc-tíz esetben fordultak az önkormányzathoz tavaly, de számos esetben nem bizonyult jogosnak a követelés – mondta a polgármester.
– Szinte végtelen az a folyamat, amelyet a kátyúzás okoz a kerületben – jelentette ki Hellebrandt Zsuzsa, a XXII. Kerületi Városüzemeltetési Kht. műszaki ellenőre. A nagyobb kátyúk megszüntetésére ugyanis megvannak a kerületi források, de a kisebbek maradnak. Ezekből viszont egy idő után mélyebb lyukak keletkeznek az utakon, így újrakezdődhet a karbantartási munka a következő évben. Idén lényegesen többet, 25 millió forintot költenek útkátyúzásra Budafokon és Nagytétényben, hogy elkerüljék a baleseteket.
Újpest tavaly 25-30 millió forintot költött el a kátyúk helyrehozatalára, s várhatóan hasonló lesz az idei összeg is. Derce Tamás polgármester elmondta: nem túl sűrűn, de előfordul, hogy az autósok kártérítésért fordulnak az önkormányzathoz. Derce Tamás szerint sem a kátyúk okozzák az igazi problémát, hanem az utak állapota. A főváros ugyanis a forrásmegosztáson belül nem ad elég pénzt a karbantartásra és a felújításra. – Így természetes, hogy előbb-utóbb elkátyúsodnak a kerületi fenntartású utak – véli a polgármester. Példaként említette a IV. kerületi Baross utcát, amelyen még villamossínek is vannak. A főváros ettől függetlenül nem hajlandó pénzt adni a felújításra, így az ehhez szükséges mintegy 200 millió forintot Újpestnek kell előteremtenie.
Mint arról lapunkban korábban már beszámoltunk, a fővárosi fenntartású útvonalakon hetente átlagosan ezernél is több kátyú keletkezik. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF) évente csak mintegy ezer kátyút nem tud kijavítani. 2001-ben egyébként összesen több mint 62 ezer úthiba keletkezett a főváros útjain. Erre a célra tavaly 900 millió forintot költött az FKF.
– Budapesten csak a korszerű, hengerelt aszfaltutak létesítése jelenthet hosszú távú megoldást a kátyúk megszüntetésére – tájékoztatta lapunkat Pető András, a Betonút Rt. szakembere. A régebben készült aszfaltutak ugyanis egy-két év alatt elöregednek, a korszerű, új szemcseszerkezetű aszfalt viszont több mint tíz évig bírja a terhelést, így kevesebb balesetet okozhatnak a meghibásodások.
Ez azért sem elhanyagolható, mert az önkormányzatok részletes vizsgálatot folytatnak minden kárigény elbírálásánál. Van ahol a rendőrségi jegyzőkönyv mellett tanúkat és fényképes dokumentációt kell benyújtani, hogy végül a helyhatóság megbízza a vele szerződésben álló biztosítótársaságot a károk megtérítésével.

Azt hitte, nem látják: videón, ahogy tiltott tárgyat akarnak bejuttatni a balassagyarmati börtönbe