Engedély nélküli út a Börzsönyben

Engedély nélkül épített meg két kilométernyi műutat egy szokolyai vállalkozó a Duna–Ipoly Nemzeti Park természetvédelmi határvonalának közelében. Az útépítés körül veszélyes hulladékos visszaélést gyanít a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség, ahol egy tisztviselő ellen belső vizsgálatot is indítottak, mert a vélekedés szerint a vállalkozó érdekét védve „megvezette” feletteseit.

2002. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szürkemarhákat szeretett volna nevelni a Börzsöny lankáin felhúzott telephelyén Kőhalmi István, a Tri-ász Kft. ügyvezetője, a későbbiekben pedig egy zöldségszárító üzemet is létesített volna a helyszínen – legalábbis ez derült ki a vállalkozóval folytatott beszélgetésünkből. A telephelyhez pedig – megegyezve az érintett földek tulajdonosaival – műutat építtetett. Ez utóbbi azonban megosztotta a falu közvéleményét. A beruházáshoz ugyanis aszfalttörmeléket használtak fel, ami a januári jogszabályváltozásig veszélyes hulladéknak minősült. A helyszínen készült fényképeken jól kivehetők a méretes aszfaltdarabok. Végül Demetrovics Pál hatósági állatorvos tett panaszt a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőségen.
A felügyelőség három munkatársa tavaly novemberben vonult ki a helyszínre. A felvett jegyzőkönyvben – ellentétben az állatorvos által bemutatott fényképekkel – azt rögzítették, hogy csak szabályszerűen feldolgozott, apróra zúzott aszfalt került az útalapba. A veszélyeshulladék-kezelésre pedig volt engedélye az utat kivitelező Metzger Trans Kft.-nek.
A történtek különlegessége, hogy Demetrovics Pál szerint megfenyegette őt a felügyelőség egyik eljáró munkatársa, hogy „lesz még problémája a falu környéki, szabálytalanul működő dögkutak miatt”. A fenyegetést az érintett tisztviselő kérdésünkre határozottan tagadta. Mégis szembetűnő, hogy az ominózus novemberi jegyzőkönyben, oda nem illően megjegyezték, hogy „az útépítéskor megtekintettük a Szokolya 056 hrsz.-ú területen lévő dögkutat, amire az önkormányzat nem tudott kezelési engedélyt felmutatni.”
Ugyanazon munkatárs cselekedeteit most belső eljárásban vizsgálják – tudtuk meg Kónya Károlytól, a felügyelőség igazgatójától. Arra is fényt szeretnének deríteni, hogy a tisztviselő miért állította feletteseinek: a Metzger Kft.-nek volt engedélye a hulladékkezelésre. Felügyelőségi dokumentumokból ugyanis kiderült, hogy a cégnek éppen a szokolyai útépítés időszakában nem volt érvényes az aszfalttörmelék kezelésére vonatkozó engedélye. Kónya Károly a fiaskó miatt új eljárást rendelt el, amely még nem zárult le.
Az eljárás közben kiderült, hogy Kőhalmi István egyáltalán nem kért építési engedélyt a börzsönyi Puncok-árok mentén haladó útra. Csupán Seres István polgármesternek jelezte szándékát, aki – mint lapunknak adott nyilatkozatából is kiderült – nem ellenezte a tervet.
– Több gazda földjén, mindvégig magánterületen halad az út, így nem is kellett volna engedélyt kérni rá – érvelt kérdésünkre a vállalkozó. Nem így látja a történteket Füri András, a Duna–Ipoly Nemzeti Park igazgatóhelyettese. Szerinte a közeli természetvédelmi terület miatt mindenképpen ki kellett volna kérni a szakhatósági állásfoglalásukat. Békesi Balázs, a Közlekedési Főfelügyelet főigazgató-helyettese ezt azzal egészítette ki, hogy az építési engedély kiadására a Pest Megyei Közlekedési Felügyelet lett volna jogosult. – Minden olyan műút megépítésére engedélyt kell kérni, amely közforgalmú úthoz csatlakozik, vagy nincs elzárva a közforgalomtól – tudatta. A kialakult helyzetben a Pest megyei felügyelet dönthet arról, hogy kaphat-e fennmaradási engedélyt a szokolyai vállalkozó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.