A hangrögzítés kezdetei, első lépései

A XX. századi gramofon gyors európai sikerének hatására 1905-ben hazánkban is céget alapítottak a hanglemezek gyártására. A hazai lemezgyártás sikertörténet: volt időszak, amikor a kiadványok évente ott sorakoztak a nemzetközi piacon és a zenei élet díjazottjai között. A bakelitkorongok ideje lejárt, ma már a CD-k szereznek újabb elismeréseket a komolyzenei piacon.

Deák Attila
2002. 05. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először 1905-ben a józsefvárosi Nap utca 29.-ben, majd a Práter utca 52.-ben alakított ki felvételi helyiséget és présüzemet az Első Magyar Hanglemezgyár. A cég 1909-ben már részvénytársaságként működött, 1914-ig Greiner Antal, majd Jakobics József irányította. Mindketten kiváló üzleti érzékkel rendelkeztek, és 1914 márciusáig 18 819 eredeti, saját felvételt készítettek, sok millió példányban. A technikai fejlődés biztosítására a Deutsche Grammophone egyik szakemberét, J. R. Holmest alkalmazták igazgatónak. A gyártott termékek világszínvonalúak voltak, még Amerikába is exportálták azokat. Az első világháború után a romló gazdasági viszonyok következtében a cég megszűnt. A magyar hanglemezipar első virágkorából szinte semmi nem maradt.
A közelmúltban elhunyt Oldal Gábor, aki páratlan gyűjteménnyel, hangdokumentációval rendelkezett és a hazai zenei közművelődés-történet kiváló feltérképezője volt, ennek az időszaknak a kiadványairól feljegyezte: „Az Első Magyar Hanglemezgyár termékei között teljesen új kezdeményezések is felbukkannak. 1913 karácsonyára háromlemezes gyermek mese- és dalalbumot adnak ki. 1914 elején megkezdik jeles írók és közéleti emberek hangját megörökítő lemezsorozat felvételeit. Heltai Jenő és Molnár Ferenc lemezei elkészülnek, de mivel a tíz lemezre tervezett sorozatot egyszerre kívánják megjelentetni, a kezdeményezés a háború kitörése miatt félbemarad. A tízes évek közepétől a magyar hanglemezgyártás egésze is elsorvad.”
A magyarországi lemezpiac lassan „éledezett” a húszas évek közepén. Előbb a nagy világcégek kiadványai voltak kaphatók importból, kis példányszámban, meglehetősen drágán. A változáshoz két jelentős újdonság adta meg a döntő lökést: megjelent a műsoros rádiózás, és megszületett az elektromos hangfelvételi technika. A hanglemezgyártó világcégek kezdetben vonakodtak áttérni az új rendszerre. Magyarországon ugyanez volt a fejlődés iránya. A Győrffy és Wolf fémárucég már 1913-ban kapcsolatba került a hanglemeziparral. A háború után a cég utódvállalata Eternola Mechanikai Rt. néven, profilját átalakítva, táskagramofonokat is gyártott, s beindította a hanglemezkészítést, természetesen elektronikus technikával. 1925 és ’35 között a swing hódított, s a tömegérdeklődést csak a hanglemez tudta kielégíteni. Itthon még egy speciális műfajnak volt hatalmas rajongótábora: a magyar nótának. Ezt az igényt a nagy nyugati cégek nem tudták kielégíteni, ugyanis alapfeltétel volt a magyar előadói gárda szerepeltetése. Kalmár Pál, Sebő Miklós, Weigand Tibor mellett Cselényi József és Bodán Margit tündökölt. Az Odeon-Parlophon csoport magyarországi képviseletét az Engel Károly érdekeltségi körébe tartozó EKA vállalat látta el.
A második világháború előtt, 1934 áprilisában megalakult a Pátria Ultravox márkanevet használó hanglemezkészítő és -kiadó cég, amelynek tulajdonosa a Magyar Telefonhírmondó és Rádió Rt. volt. A Pátria Ultravox sztárja volt többek között Karády Katalin, Kelly Anna, Nagykovácsi Ilona, Honthy Hanna, Sárdy János. A magyar hanglemezkultúra a negyvenes évek első felében sok százezresre duzzadt, európai igényességű közönséggel büszkélkedhetett. A második világháború végére azonban kártyavárként omlott össze a jól kiépített üzletág.
A hazai hanglemezgyártás újraindítását az 1948-as államosítások során vették napirendre a Népgazdasági Tanácsnál, s 1951. június 1-jén alakult meg a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat. – 1952-ben mint frissen végzett főiskolai hallgató kerültem az akkor egyéves vállalathoz, amelynek teljes irodai apparátusa címke- és mintalemezraktárral együtt egy háromszobás lakásban volt az Andrássy úton – mondta a kezdetekről Beck László, a Hungaroton egykori művészeti vezetője. – A stúdió akkor egy raktárépület-szobánál alig nagyobb helyiségében volt. 1953-ban már tarthatatlanná vált itt a helyzetünk, és akkor találtunk rá a VII. kerületben a Rottenbiller utca 47. szám alatti épületre, amelyben egykor az Odeon mozi üzemelt. Itt alakítottuk ki azt a modern stúdiót, amely ma is lehetőséget biztosít a komolyzenei felvételekhez. A hetvenes évek közepén Dorogon présüzemet építettünk, és ettől kezdve kiadványaink jelen voltak a nemzetközi piacon, és számos komolyzenei díjat nyertek – fűzte hozzá.
Az évtizedekig monopolhelyzetben lévő vállalat hét esztendeje magántulajdonba került. – A privatizációs szerződés egyik pontjában vállaltuk, hogy a közel 17 ezer lemeznyi mesterszalagunkból tíz év alatt háromezer lemeznyi anyagot digitalizálunk. Jelenleg a szalagállomány felénél tartunk. Évente 85-90 komoly- és népzenei CD-t jelentetünk meg, az irodalmi és könnyűzenei albumokkal együtt minden évben 150 kiadvánnyal jelentkezünk – tájékoztatta lapunkat Hollós Máté, a Hungaroton Records ügyvezető igazgatója.
A technika jelenlegi fejlődésével a mai, a CD-kre épülő lemezpiac is átalakulóban van, s növekszik a DVD iránti kereslet. A multimédiás eszközök megjelenésével a hanglemezgyártás története hamarosan Magyarországon is lezárulhat, hogy átadja helyét az újabb, szinte a tökéletesnél is jobb hang- és képrögzítésnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.