Közlekedési válságprogram

A főváros nemrégiben nyilvánosságra hozott városfejlesztési koncepcióját kifogásolja több környezetvédő csoport, s különösen a dokumentumnak „A közlekedési krízis oldása” című fejezetével kapcsolatosan vannak fenntartásaik. A civil szervezetek egy része nehezményezte, hogy a főváros a közlekedési gondokat a közutak fejlesztésével kívánja megoldani, háttérbe szorítva a tömegközlekedés javítását. A főváros szerint a közútfejlesztés elengedhetetlen, mert több évtizedes lemaradást kell pótolnia az önkormányzatnak.

2002. 05. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főváros városfejlesztési elképzeléseinek a közlekedési krízist oldásáról szóló része aggasztó megfogalmazásokat tartalmaz – közölte lapunkkal Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
Szerinte már a fejezet első mondatai azt sugallják, hogy a közlekedési válságot a közúthálózat további fejlesztésével lehet leküzdeni, pedig annak egyik fő oka éppen az utak szélesítése, hiszen ezzel egyre nagyobb gépkocsiforgalom érkezhet a fővárosba.
A környezetvédők úgy vélik, hogy az útépítések helyett inkább a tömegközlekedés fenntartására kellene fekteteni a hangsúlyt. Állításuk szerint a főváros az elmúlt tizenkét évben nem ebben az irányban gondolkodott, hiszen 2000. évi áron számolva, több mint 340 milliárd forintot vont el a BKV Rt.-től. Ez az egyik fő oka a közösségi közlekedés térvesztésének és a kialakult válságnak.
A koncepció egy része az utasbarát csomópontok kialakításáról beszél, de a civilek szerint esetenként még ott sem alakítottak ki ilyet, ahol erre minden lehetőség megvolt, például a nemrég felújított Etele téren.
Lukács András úgy tudja, hogy a tervezett több száz millió forintba kerülő négyes metrót sem szándékoznak összekapcsolni a meglévő vasúthálózattal.
Jancsa Tibor, a fővárosi önkormányzat közlekedésfejlesztési alosztályának csoportvezetője elismerte, hogy részben igaza van a környezetvédőknek, de úgy véli, hogy a közúthálózat fejlesztésére is szükség van, hiszen az a jelenlegi állapotában működésképtelen.
– Természetesen a BKV Rt. megmentése a legfontosabb feladat, de a mai gépjárműállomány mellett nehéz elképzelni, hogy mindenki a tömegközlekedést venné igénybe – szögezte le a csoportvezető. Szerinte húsz-harminc éves lemaradását kell behoznia a fővárosnak a közutak fejlesztésével, többek között el kell terelni a forgalmat a belső városrészekből a gyűrűs úthálózat kiépítésével, a történelmi városrészek tehermentesítésével, az M0-s autóút befejezésével.
Emellett a közösségi közlekedést javító beruházások sem sikkadhatnak el – jelentette ki Jancsa Tibor, aki az utasbarát csomópontokkal kapcsolatban megjegyezte: a főváros céja, hogy a legrövidebb és komfortérzetet adó átszállást biztosítson ezeken a helyeken, de sok esetben nem működnek együtt a térségben érdekelt beruházók ennek érdekében. Szerinte a gondok forrása, hogy ezeknél a fejlesztéseknél általában nem működik közre olyan beruházási szervezet, amely felülemelkedik a parciális érdekeken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.