Tömegközlekedési hálózat nélkül nincs központi régió

Elkészült a magyarországi központi régió struktúraterve, amely foglalkozik a településrendszer, az infrastruktúra, a zöldhálózat és a gazdaság térségbeli lehetőségeivel – tudtuk meg Lukovich Tamástól, a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési és Szolgáltató Kht. ügyvezető igazgatójától. A tervet szakemberek bevonásával, nyugat-európai mintára készítették el. A dokumentum legfőbb következtetése szerint Budapesten és az agglomerációban egységesíteni és fejleszteni kell a kötött pályás tömegközlekedési hálózatot.

2002. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyaránt használható a struktúraterv a fejlesztési döntéseknél és a városszerkezet továbbtervezéséhez – tájékoztatta lapunkat Lukovich Tamás, aki elmondta: az ügynökség a struktúraterv elkészítésénél támaszkodott a korábbi megyei, agglomerációs és fővárosi fejlesztési koncepciókra, de a régiófejlesztés saját elképzeléseit is ki kellett alakítania.
Az anyag külön fejezetben foglalkozik a főváros térszerkezetével, és célul tűzi ki a térségi regionális együttműködést a környezetvédelem területén. Kiemeli, hogy az együttműködésnek az ivóvízbázisok hoszszú távú biztonságba helyezésére, a kommunális és veszélyes hulladék térségileg összehangolt összegyűjtésére és hasznosítására, a szennyvíztisztítókban keletkező szennyvíziszap elhelyezésére és hasznosítására és a zöldövezet összehangolt fejlesztésére kell irányulnia. A koncepció a közlekedésfejlesztés legfontosabb elemeinek tekinti a zsúfoltság csökkentését a belső városrészek rehabilitációjához, a parkolási körülmények normalizálását, a közterületek élhetőségének javítását.
Hangsúlyozta, hogy az átmeneti zóna szerkezetváltásához elengedhetetlen a harántoló közúthálózat fejlesztése, a területi szabdaltság és bezártság oldása s eszközváltási pontok kialakítása.
A Duna menti zónához szükségesnek tartja a tömegközlekedés fejlesztését és az észak–déli kapcsolatok színvonalának javítását környezetbarát eszközökkel. A hegyvidéki és külső zóna közlekedési feltárását egy hatékony P+R rendszer kiépítése szolgálná leginkább, míg a zónán belüli lakóterületekről át kell terelni az átmenő forgalmat a főhálózatra, hogy a célforgalom a lakhatósági szempontokhoz igazodjon. A struktúraterv a belső városrészek forgalmának kiváltásához és a régió térségei közötti kapcsolat megkönnyítésére északon és délen új Duna-hidak létesítését javasolja. A dokumentum érdekes eleme a tömegközlekedés fejlesztéséről szóló fejezet. Ennek elképzelései szerint a város és környéke közösségi közlekedési rendszerében a MÁV-hálózat, a metró és a villamos egymással együttműködő és nem egymást helyettesítő rendszert alkotnak. Az erre épülő P+R hálózat és a város térszerkezetét javító haránt irányú közúthálózat jelentené a közlekedési rendszer gerincét. A tervezők kiemelik, hogy ehhez egy komplex személyszállítási stratégiát kell majd megvalósítani a meglévő MÁV- és HÉV-vonalak elővárosi rendszerré fejlesztésével.
A terv támogatja az úgynevezett intermodális csomópontok létrehozását a kitüntetett városi helyszíneken is, mint az Etele tér, a Flórián tér, a Rákospalota–Újpest vasútállomás, az Örs vezér tere és a Kőbánya–Kispest-vasútállomás térsége. Kiemeli, hogy a tömegközlekedés gazdaságos fejlesztésének feltétele a budapesti közlekedési szövetség létrehozása, amely a régió egészének érdeke is. A tervezők részletesen is bemutatják a dokumentumot június 12 -én, 14 órakor az Urbanisztikai Társaság Liliom utcai székházában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.