Tény, hogy néhány éve még az állam fokozatos kivonulása volt a cél a Hungaroringre szervezett versenyekből. A 2003-as költségvetési tervből azonban az a következtetés vonható le: minden magyar állampolgárnak – beleértve az újszülötteket is – háromezer forintjába kerül jövőre, hogy továbbra is megrendezik a Forma–1 Magyar Nagydíját. Palik László szerint hibás megközelítés kizárólag a kormányzati kiadásokat számba venni. – Minden Forma–1-es futamokat rendező országban veszteséggel működnek a versenyszervező cégek, miközben az érintett államok költségvetése, a százezres számban ellátogató turisták adóbefizetéseiből és a világraszóló országreklámból profitra tesz szert – magyarázta el lapunknak. Állította: éppen ezért külföldön is bevett gyakorlat a futamok állami dotálása.
Felvetésünkre, hogy a sajtóban korábban megjelent adatok szerint 2001 és 2003 között hozzávetőleg 1,1 milliárd forinttal (6,2 millió dollárról 11,3 millió dollárra) nő a verseny licencdíja, miközben ennél jóval nagyobb mértékben, 2,6 milliárd forinttal emelkedik a költségvetés hozzájárulása a magyarországi futamhoz, Palik László úgy reagált: a Forma–1 gazdájával, a Formula One Ltd.-vel megkötött, az idén hatályba lépett szerződést szigorú hallgatási záradékkal látták el. A licencdíjakról szóló értesüléseket ezért nem erősítheti meg. Annyit mégis elmondott, hogy a díj a 2006-ig futó megállapodás alapján valóban jelentősen megemelkedett. Ennek az az előzménye, hogy Bernie Ecclestone a korábbi tervgazdasági viszonyokra, majd pedig a rendszerváltozás utáni nehéz helyzetre tekintettel a Magyar Nagydíjra jóval kedvezőbb feltételeket szabott ki, mostantól ellenben a szokásos tarifát alkalmazza. A cégvezető az állami segítség felhasználásáról szólva csupán annyit jegyzett meg: a korábbi négyszázmillió forintos támogatásból nem lehet megszervezni a Magyar Nagydíjat.
– Az állami finanszírozás esetében az a legfontosabb elvárás, hogy az átlátható és kiszámítható legyen – mondta a Magyar Nemzetnek Szilvásy György, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium közigazgatási államtitkára. – Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy az előző évek gyakorlatával szemben jövőre külön fejezetként, teljes egészében szerepeltetjük a költségvetésben a Forma–1 támogatását – hangoztatta Szilvásy, hozzátéve: a licencdíjat is tartalmazó megállapodást még az előző kabinet hagyta jóvá, bár ez nem jelenti azt, hogy a szerződés alapvetéseivel szemben bármi kifogásuk is lenne. – Megígérhetjük viszont, hogy a korábbinál precízebb átvilágításra számíthat majd a Hungaroring Sport Rt. – fogalmazott.
A Levegő Munkacsoport felháborítónak tartja, hogy a tárca költségvetésében messze a legnagyobb összegű tétel „egy súlyosan környezetszennyező tevékenység támogatása, aminek ráadásul semmi köze sem a tömegsporthoz, sem az ifjúság egészséges életmódra neveléséhez”. Lukács András, az ismert zöldszervezet elnöke kérdésünkre úgy fogalmazott: miközben a Forma–1 támogatása hárommilliárd forintot tesz ki, például a szabadidősport-programoké csupán 350 milliót, az iskolai, diák- és felsőoktatási sporté pedig 240 milliót. – Történik ez akkor, amikor tudjuk, hogy rendkívül rossz a fiatalok fizikai állapota – érvelt. Kijelentette azt is, hogy a Forma–1 „valójában hatalmas további, rejtett támogatásokat élvez. Magyarországon ugyanis ettől az évtől kezdve tilos dohánytermékeket hirdetni. Ez alól kizárólag a Forma–1 kapott felmentést, aminek révén komoly többletbevételre tesz szert. Ennek értéke évente több milliárd forintra becsülhető”. Lukács András szerint a Magyar Nagydíj támogatása ellentétes a környezetvédelmi törvénnyel is, amely kimondja: a „környezethasználatot úgy kell megszervezni és végezni, hogy az a legkisebb mértékű környezetterhelést és igénybevételt idézze elő”. – Nyilvánvaló, hogy a Forma–1-nek nyújtott támogatás nem a környezeti elemek kímélését és takarékos használatát segíti elő, hanem annak éppen ellenkezőjét – szögezte le.
Palik László kérdésünkre azt mondta, „eddig nem vizsgálták, hogy az autóversenyzés miként érinti a környezetvédelmi törvényt.” Arról, hogy az EU-ban 2006-tól a Forma–1-ben is megtiltják a dohányreklámokat, elmondta: a maga részéről az idei év kihívásait tartja szem előtt, így a problémára – a külföldi fejleményeket és a hazai Forma–1 2006 utáni jövőjét figyelembe véve – később keresnek majd választ.
Lezárt utca, nagy tömeg Dubicsányban: kivágják az ország karácsonyfáját - videó