Milliárdok a száguldó cirkuszra

A tavalyihoz képest hét és félszeresére – 400 millióról hárommilliárd forintra – nő jövőre a Formula–1 Magyar Nagydíjának költségvetési támogatása. Az állami segítség szinte teljes egészében a sportág ura, Bernie Ecclestone zsebébe vándorol, hiszen a mogyoródi futam jövő évi jogdíját épp csak fedezi az apanázs. Becslések szerint további milliárdok áramlanak a versenyszervező céghez azáltal, hogy ma a Hungaroring az egyetlen hely, ahol még elhelyezhetőek a dohányreklámok. Palik László, a Hungaroring Rt. vezérigazgatójának meglátása szerint a befektetett adóforintok mégis jócskán megtérülnek a büdzsének. A Levegő Munkacsoport viszont még azt is törvénytelennek tartja, hogy egyáltalán támogatást kaphat a száguldó cirkusz.

2002. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tény, hogy néhány éve még az állam fokozatos kivonulása volt a cél a Hungaroringre szervezett versenyekből. A 2003-as költségvetési tervből azonban az a következtetés vonható le: minden magyar állampolgárnak – beleértve az újszülötteket is – háromezer forintjába kerül jövőre, hogy továbbra is megrendezik a Forma–1 Magyar Nagydíját. Palik László szerint hibás megközelítés kizárólag a kormányzati kiadásokat számba venni. – Minden Forma–1-es futamokat rendező országban veszteséggel működnek a versenyszervező cégek, miközben az érintett államok költségvetése, a százezres számban ellátogató turisták adóbefizetéseiből és a világraszóló országreklámból profitra tesz szert – magyarázta el lapunknak. Állította: éppen ezért külföldön is bevett gyakorlat a futamok állami dotálása.
Felvetésünkre, hogy a sajtóban korábban megjelent adatok szerint 2001 és 2003 között hozzávetőleg 1,1 milliárd forinttal (6,2 millió dollárról 11,3 millió dollárra) nő a verseny licencdíja, miközben ennél jóval nagyobb mértékben, 2,6 milliárd forinttal emelkedik a költségvetés hozzájárulása a magyarországi futamhoz, Palik László úgy reagált: a Forma–1 gazdájával, a Formula One Ltd.-vel megkötött, az idén hatályba lépett szerződést szigorú hallgatási záradékkal látták el. A licencdíjakról szóló értesüléseket ezért nem erősítheti meg. Annyit mégis elmondott, hogy a díj a 2006-ig futó megállapodás alapján valóban jelentősen megemelkedett. Ennek az az előzménye, hogy Bernie Ecclestone a korábbi tervgazdasági viszonyokra, majd pedig a rendszerváltozás utáni nehéz helyzetre tekintettel a Magyar Nagydíjra jóval kedvezőbb feltételeket szabott ki, mostantól ellenben a szokásos tarifát alkalmazza. A cégvezető az állami segítség felhasználásáról szólva csupán annyit jegyzett meg: a korábbi négyszázmillió forintos támogatásból nem lehet megszervezni a Magyar Nagydíjat.
– Az állami finanszírozás esetében az a legfontosabb elvárás, hogy az átlátható és kiszámítható legyen – mondta a Magyar Nemzetnek Szilvásy György, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium közigazgatási államtitkára. – Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy az előző évek gyakorlatával szemben jövőre külön fejezetként, teljes egészében szerepeltetjük a költségvetésben a Forma–1 támogatását – hangoztatta Szilvásy, hozzátéve: a licencdíjat is tartalmazó megállapodást még az előző kabinet hagyta jóvá, bár ez nem jelenti azt, hogy a szerződés alapvetéseivel szemben bármi kifogásuk is lenne. – Megígérhetjük viszont, hogy a korábbinál precízebb átvilágításra számíthat majd a Hungaroring Sport Rt. – fogalmazott.
A Levegő Munkacsoport felháborítónak tartja, hogy a tárca költségvetésében messze a legnagyobb összegű tétel „egy súlyosan környezetszennyező tevékenység támogatása, aminek ráadásul semmi köze sem a tömegsporthoz, sem az ifjúság egészséges életmódra neveléséhez”. Lukács András, az ismert zöldszervezet elnöke kérdésünkre úgy fogalmazott: miközben a Forma–1 támogatása hárommilliárd forintot tesz ki, például a szabadidősport-programoké csupán 350 milliót, az iskolai, diák- és felsőoktatási sporté pedig 240 milliót. – Történik ez akkor, amikor tudjuk, hogy rendkívül rossz a fiatalok fizikai állapota – érvelt. Kijelentette azt is, hogy a Forma–1 „valójában hatalmas további, rejtett támogatásokat élvez. Magyarországon ugyanis ettől az évtől kezdve tilos dohánytermékeket hirdetni. Ez alól kizárólag a Forma–1 kapott felmentést, aminek révén komoly többletbevételre tesz szert. Ennek értéke évente több milliárd forintra becsülhető”. Lukács András szerint a Magyar Nagydíj támogatása ellentétes a környezetvédelmi törvénnyel is, amely kimondja: a „környezethasználatot úgy kell megszervezni és végezni, hogy az a legkisebb mértékű környezetterhelést és igénybevételt idézze elő”. – Nyilvánvaló, hogy a Forma–1-nek nyújtott támogatás nem a környezeti elemek kímélését és takarékos használatát segíti elő, hanem annak éppen ellenkezőjét – szögezte le.
Palik László kérdésünkre azt mondta, „eddig nem vizsgálták, hogy az autóversenyzés miként érinti a környezetvédelmi törvényt.” Arról, hogy az EU-ban 2006-tól a Forma–1-ben is megtiltják a dohányreklámokat, elmondta: a maga részéről az idei év kihívásait tartja szem előtt, így a problémára – a külföldi fejleményeket és a hazai Forma–1 2006 utáni jövőjét figyelembe véve – később keresnek majd választ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.