Világszínvonalú mentorhálózat tehetségeknek

Csaknem ötezer, tudományos kutatással foglalkozó középiskolás és egyetemista tagja van az 1995 óta működő kutatódiák-mozgalomnak. A legjobbakat tegnap Mádl Ferenc köztársasági elnök, a mozgalom fővédnöke fogadta a Sándor-palotában.

Szikszai Péter
2003. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egész Kárpát-medencét átfogó diákszervezet célja, hogy tudományos tevékenységhez segítse a kiemelkedő tehetségű tizenéveseket. A mozgalomban jelenleg ötszáz erdélyi, felvidéki és vajdasági fiatal kutató is részt vesz. A legkisebb falu lángelméje sem veszhet el, hiszen országszerte hatszáz, a programban közreműködő tanár figyeli a tehetségeket.
– A kezdeményezés a tehetséggondozás mellett az esélyegyenlőség növeléséhez is hozzájárul. Szeretnénk, ha Kárpátaljáról is egyre több tanuló kapcsolódhatna be a hazai kutatómunkákba – mondja dr. Csermely Péter, a Semmelweis Egyetem biokémikus professzora, a szervezet alapítója, aki szerint hamarosan kétszer ennyi ifjú tehetség kerül kapcsolatba a szövetséggel.
A diákszervezet tagjai, akik iskolájukban, tanulmányi versenyeken már bizonyítottak, kutatóhelyet választanak maguknak, és személyes kapcsolatba kerülnek a tudományterület szakértőivel. A tanulókat mentorként ötszáznál is több nemzetközileg elismert egyetemi tanár segíti, köztük a Nobel-díjas Oláh György, Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, valamint Freund Tamás és Roska Tamás Bolyai-díjas tudósok. A fiatalok olyan kutatásokba kapcsolódhatnak be, mint a Központi Fizikai Kutató Intézetben folyó űrprogram, az MTA Szegedi Biológiai Központjának mesterségeskromoszóma-projektje, de Pléh Csaba beszédfelismerési kísérleteibe is bepillantást nyerhetnek.
– Hihetetlen lehetőség számunkra, hogy középiskolásként nemzetközi szaktekintélyekkel ismerkedhetünk meg. Olyan elméleti, de főleg gyakorlati tapasztalatokat szerezhetünk, amelyekre iskolai keretek között nem nyílna lehetőség. Természetesen az is nagyon hasznos, hogy a mozgalom táboraiban és konferenciáin rengeteg hasonló érdeklődésű fiatallal találkozhatunk – mondja Korcsmáros Tamás, az ELTE Természettudományi Karának első éves hallgatója, a szervezet alelnöke.
Arra, hogy már tizenéves korban tudományos kutatásba vonják be a fiatalokat, csak az Egyesült Államokban, illetve Izraelben van példa, és a magyarhoz hasonló szervezettségű diák- és mentorhálózat sincs egész Európában. A kezdeményezést az 1998-as oxfordi, a 2000-es debreceni és a 2001-es washingtoni tehetséggondozó konferencián nemzetközi összehasonlításban is egyedülállóan sikeresnek minősítették.
Az oktatási minisztérium, az UNESCO és néhány tudományos kutatással is foglakozó vállalat által támogatott szervezet természetesen nem tudja finanszírozni a több ezer gyerek tudományos kísérletét, azok költségeit időnként a segítő tanárok állják. Csermely Péter szerint megéri a gyerekkel együtt dolgozni, mert lelkesítően hatnak a kutatásra, kérdéseikkel pedig rendkívül jó ötleteket adnak.
– Szinte minden kutató diákot elsőre felvesznek az egyetemekre. Nagyon sok tehetséges gyermeket ismerek – állítja a tanár úr. – Van köztük több általános iskolás is, például Szegvári Gábor, a Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium tanulója, aki a stresszfehérjék biokémiájával foglalkozik a Semmelweis Egyetem Orvosi Vegytani Intézetében. Persze lehet, hogy csak a legelszántabbakból lesz kutató, de az a kapcsolati tőke, amelyhez a szervezet révén jutnak hozzá, rendkívül értékes lesz a későbbiekben. A mozgalom két diákja – a szinte minden tanulmányi versenyen kitűnően szereplő Mészáros Lívia és Pató Bálint –, hogy szokja a légkört, részt vehetett a legutóbbi Nobel-díj-átadó ünnepségen Stockholmban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.