A huszonöt legsikeresebb nő Európában

Bene Judit
2003. 05. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

First Ladynek lenni az Egyesült Államokban – nagy becs. Elvileg mindegy, hogy milyen területen Első Hölgy valaki; ám ha a gazdasági életben tűnik ki, jut az élre, az elsők közé, vagy lesz – nota bene! – a legelső, hát akkor, bizony, különös tiszteletnek örvendhet. S egy csapásra olyan híres lesz, mint akár a filmvilág sztárjai.

Az Újvilágban egyre több ilyen sztár sertepertél. Egyre több a sikeres nő a gazdasági életben, női szupermenedzserekről cikkeznek a lapok, s a társasági rovatokban is legalább olyan gyakran szerepelnek, mint a filmcsillagok. Amerikai sajátosság ez, feszítenek az amerikaiak, az amerikai álom ma már természetesen nemegyszer „rózsaszínű”, azaz a nők sikere, teszik hozzá dagadó keblekkel.

Újabban azonban immár a vén kontinens is büszkélkedhet: amerikanizálódik, méghozzá az amerikanizálódás igencsak üdvös válfaját tapasztalja meghonosodni, midőn egyre több First Lady bukkan fel itt is a gazdasági életben.

Az amerikai pénzügyi lap, a Wall Street Journal európai kiadása, pontosabban ennek vezetői a minap gondoltak egy nagyot s megbíztak tizenegy különb-különbféle szakértőt: vizsgálnák már meg az európai női menedzserek helyzetét, szerepét, befolyását, sikereit, és kutakodásaik-mérlegeléseik nyomán állítsák össze a legkiválóbb lányok s asszonyok listáját! Így is lett.

A „Miss Manager Europa 2003” névvel-címmel a minap megjelentetett listára Európa huszonöt legjobb menedzsernője választatott ki. A primátus az Egyesült Királyság menedzsernőié – ők vannak a legtöbben a legjobb huszonötben –, de szép számmal képviseltetik magukat a németek és a franciák is, sőt még orosz szupermenedzser is akad.

A pálmát – vagyis az első helyet – Rose Marie Bravo „viszi el”, aki az angol Burberry céget irányítja, mögötte második az ugyancsak angol Marjorie Scardino, a Pearson-csoport médiaágazatának vezetője, az „ezüstérmes” pedig a francia Patricia Barbizet, az Artemis vállalatcsoport elnöke (amely csoporthoz tartozik, a többi között, a műtárgy-kereskedelemmel foglalkozó angol Christie’s, a könyveket forgalmazó francia Fnac, és részesedése van például az olasz Gucciban is). A Wall Street Journal felkérte szakértők egyébként a harmadik helyre, holtversenyben, még két hölgyet neveztek meg: Linda Cookot a Shelltől és a skót Pringle vezetőjét, Kate Winsert. Olasz földről mindössze két szupermenedzser került fel a listára: Christine Licci és Concetta Lanciaux. Ám mindketten külföldön dolgoznak. A harmincnyolc éves Licci a Citibank németországi vezetője, háromszáz filiáléval, a korát bevallani nem akaró, foggiai születésű Lanciaux pedig a francia Bernard Arnault elnökhelyettese.

A huszonöt legkiválóbb nő közül tizenöten angol vállalatoknál dolgoznak, öten francia cégek felelős vezetői, ketten a német gazdaságban tevékenykednek. S bár általában az olaszországi menedzsernőknek sincs szégyenkeznivalójuk, erre a listára mégsem jutottak be. Sőt a spanyolok, a svédek, de még az oroszok is lepipálták őket. Spanyol földről például a Spanyol Hitelbank elnöke, Ana Patricia Botin kilencedik ezen az álomlistán, a csupán névrokon Annika Botin, a svédországi Enskilda Banken vezetője pedig a tizedik. A moszkvai Microsoft igazgatónője, Olga Dergunova személyében Oroszországot is megtisztelték a szakemberek, mégpedig a huszonkettedik hellyel.

E listájával a Wall Street Journal egyúttal azt a mítoszt is foszlatgatni igyekszik, miszerint az európai üzletasszonyok „csak” a divatiparban vagy a művészetek terén volnának sikeresek. Clara Furse például – aki a listán a kilencedik – a világ egyik legfontosabbikának tartott londoni tőzsde első számú vezetője, igenis egy mind mostanáig kizárólag férfiaknak fenntartott poszt megérdemelt birtokosa; Magda Salarich, a Peugeot-Citroën párizsi marketingigazgatója szintén egy eleddig par excellence férfiakénak gondolt szakma kiválósága. A gazdasági élet e két ágazatában például még az Egyesült Államokban sem jutottak az élre nők! Abban az Egyesült Államokban, ahol szinte aranysúlyban javadalmazzák a női menedzsereket; gondoljunk például Carly Fiorinára, a Hewlett-Packard elnökére, Patricia Russóra, a Lucent Technologies, vagy Megan Whitmanre, az eBay elnökére!
Rose Marie Bravo, a Wall Street Journal „versenyének” győztese olasz–amerikai családban született, ötvenegy esztendővel ezelőtt, New York Bronx negyedében. Azon kevés amerikaiak egyike, aki külföldön próbált szerencsét; sikerrel. Ő lendítette fel ugyanis az angol divatcéget, a Burberryt, melyről pedig már azt mondogatták, hogy nemcsak csődbe jut, hanem végérvényesen el is tűnik a gazdasági életből. Bravo asszonynak öt év elég volt ahhoz, hogy rendbe hozza és fellendítse a céget. Hasonlóképpen csődbemenő céget vett át Marjorie Scardino, a brit Pearson-csoport médiabirodalmának vezetője. Ő szintén ötvenegy éves, texasi születésű, valaha újságíróként dolgozott, éppen a Pearson-csoport egyik lapjánál: az Economist című hetilap amerikai kiadásának szerkesztőségében.

A Wall Street Journal szerint nem véletlen, hogy a két hölgy az Egyesült Államokban végezte tanulmányait, az Újvilágban formálódott szakmailag. Igaz, a londoni tőzsde elnökével nem ez a helyzet: ő ízig-vérig „transznacionális”. Furse asszony holland szülők gyermekeként Kanadában született, először az USA-ban, azután Hollandiában, végül pedig Britanniában folytatta tanulmányait. Több nyelven beszél, több kultúrában otthonos, s bár még csak negyvenhárom éves, már több mint húsz esztendeje a pénzügyi élet kiválóságaként tartják őt számon. S nem csak Európában. E három szupermenedzser azonban nem csupán szakmai karrierjében szuper: mindhárman háromgyermekes édesanyák is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.