Bilkei Pál közlekedéspszichológus szerint nem agresszív vezetés, hanem figyelmetlenség okozhatta a tragédiát, a sofőr már az átjáró túloldalát kémlelhette, és „átnézett” a lámpán. Kánikulában gyakoribbak a rövidzárlatok. Minden bizonnyal a busz német sofőrje is átesett szigorú pszichológiai alkalmassági vizsgán, amely azonban nem képes minden különleges közúti helyzetet szimulálni, és nem méri fel jól, hogy szélsőséges szituációkban tud-e jó döntést hozni a vezető. A szakértő szerint hazánkban is szigorítani kellene a pályaalkalmassági vizsgát (PÁV), és azt ki kellene terjeszteni a személygépkocsi-vezetőkre is, akik sokkal több balesetet okoznak a busz- vagy kamionsofőröknél.
Melegh Gábor, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépjárművek tanszékének vezetője szerint többnyire az autóvezetők pillanatnyi kihagyása, ritkábban műszaki hiba okozza a hasonló tragédiákat. Kiemelte: több hónapig is eltarthat a szakértői vizsgálat, amelyben a busz és a vonat műszaki állapotán és a járművek sebességén kívül olyan apróságokat is elemeznek, hogy a napsugarak tükröződése elvakíthatta-e a sofőrt.
A magyar soros elnökség kiemelkedő eredményt ért el