Különösen nehéz helyzetet teremt az elnök szerint az októberben életbe lépő engedménytörvény, amely szigorúan szabályozza a márkakereskedések nyitását és működését. Ez és az élesedő verseny nagy valószínűséggel ellehetetleníti az éves szinten ötven-száz darab autót forgalmazó kereskedők többségét, és kénytelenek lesznek lehúzni a rolót. A fogyasztókat érintő kedvező változás várható viszont az ázsiai és amerikai márkák áraiban. A csatlakozást követően ugyanis a vámok egy része megszűnik. A nyugat-európai autók esetében árcsökkenés nem várható.
2005-től gyökeresen változik a forgalomból kikerülő autókra vonatkozó jogszabály is. E szerint aki autót ad el, annak a forgalomból kivont járművek visszavételét is vállalnia kell. A márkakereskedők azonban nem kötelezhetők annál több jármű visszavételére, mint amennyit eladtak. Így továbbra is kérdéses, mi lesz a külföldről magánimportban behozott használt autók sorsa.
Ezeknek a járműveknek az EU-konform bontására ugyanis egyelőre nincs felkészülve egyetlen szakma sem. Az autóbontók nem alkalmasak a tevékenység elvégzésére, a nagy hulladékmegsemmisítő cégek pedig nem vállalkoznak az autók szétbontására.
E vállalkozások ugyan rendelkeznek a fémhulladék-aprításhoz szükséges kapacitással, ám ahhoz nincs megfelelő technológiájuk, hogy az autóból a veszélyes hulladéknak minősülő folyadékokat eltávolítsák – hangsúlyozta Orbán András.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot