A Főpolgármesteri Hivatalban „csak” háromszáz-négyszáz kátyúról tudnak, s az illetékesek május végére ígérik a munkák befejezését, és a korlátozott gyorsforgalom visszaállítását. Hasonlóan rossz a helyzet Pest megye közútjain is. – A fővárosi és a környékbeli utak jelenlegi rossz állapota három okra vezethető vissza: a pénzhiányra, a kamionok és a buszok miatti túlterheltségre és az idei téli hideg időjárásra, ami ráadásul rengeteg csapadékkal is párosult – nyilatkozta lapunknak Gáspár László, a Közlekedéstudományi Intézet Rt. tudományos igazgatója. Mint arról beszámoltunk, a tavalyi 13,9 milliárd helyett az idén a fővárosi költségvetés csak másfél milliárdot szán útfelújításokra. Erről a szakember úgy vélekedett: felújítások szempontjából az utóbbi évtizedek „legaszályosabb” éve az idei.
Gáspár László szerint gazdaságosabb lenne, ha az EU-ban néhány éve bevezetett szabályozáshoz hasonlóan tíz helyett 11,5 tonnás tengelyterhelésű, vastagabb burkolatú utakat kezdenénk építeni, amelyek időállóbbak. Az átállás azonban országosan több száz milliárd forintba kerülhet – véli a szakember.
Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. közútfenntartási igazgatója közölte: az idén eddig ötvenháromezer úthibát észleltek, és ebből ötvenkétezret ki is javítottak. Februárig a hideg idő miatt csak ideiglenes jelleggel kátyúztak, márciustól viszont tartósabb anyaggal tömik be a mélyedéseket. A legtöbb munkájuk a Soroksári, a Kerepesi és a Szentendrei úton, valamint a budai alsó rakparton volt. Csanádi szerint május vége felé visszaállítják a gyorsforgalmat a fővárosban.
Emlékezetes, januárban több balesetveszélyessé vált nagy forgalmú főúton – például az Üllői, a Kerepesi, a Budafoki, a Váci, a Grassalkovich és a Helsinki út bizonyos szakaszain – letakarták a 70 kilométeres sebességet megengedő táblákat. Az Andor utca, a Nagy Lajos király útja, a Galváni út és a Gyömrői út egyes részein pedig azóta is csak harminccal haladhatnak a gépjárművek.
Az idei útfelújítási keretből a Kőbányai és a Dózsa György út, valamint a Haller utca befejezésére futja – nyilatkozta Konyáry Zsófia, a Főpolgármesteri Hivatal útalosztályának vezetője. Elmondta: további százezer négyzetméternyi olyan szakaszt aszfaltoznak újra, ahol különösen sok az úthiba. Az alosztályvezető szerint csupán három-négyszáz mélyedés borítja a fő- és tömegközlekedési utakat.
Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes tagja szerint Budapesten nincs tudatos városüzemeltetés, az útfelújítások – a politikai játszma részeként – a kampányidőszakoktól függnek. – A tavalyi önkormányzati választások miatt közel tízszer annyi pénzt szántak útfelújításra, mint az idén – tette hozzá. Kiemelte: míg Nyugaton a kátyúzás után is sima marad a felület, nálunk rossz technológiát alkalmaznak, és hepehupás marad az út. Miközben közműépítések miatt gyakran bontják fel az aszfaltburkolatot, a főváros – bár erre joga és lehetősége lenne – nem ellenőrzi a helyreállítás minőségét, amely sokszor nem felel meg az elvárásoknak – tette hozzá.
Lengyel Sándor, a 6´6 Taxi marketingigazgatója szerint továbbra is katasztrofális az utak állapota, tél óta nem érzékelhető jelentős javulás. Szerinte például Prágában, amellyel a rendszerváltozáskor körülbelül egy szintről indultunk, sokkal jobb a helyzet. Hozzáfűzte: az útviszonyok továbbra is gyakran okoznak futóműsérülést és gömbcsuklótörést gépkocsijaiknak. Információink szerint idén kétezer kárbejelentés érkezett a fővárosi közterület-fenntartóhoz, amelynek felelősségbiztosítója, az Allianz Hungária eddig harmincmillió forintot fizetett ki a károsultaknak. Pest megyében hétezer kátyú nehezíti a közlekedést, amelyek miatt ötvenen igényeltek kártérítést.
Orbán Viktor: A bérmegállapodással a minimálbér feletti bérek is nőnek