Makacs kátyúk

Rég vége a téli időszaknak, de Budapesten még mindig legalább ezer kátyú keseríti meg a közlekedők életét.

2003. 05. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Főpolgármesteri Hivatalban „csak” háromszáz-négyszáz kátyúról tudnak, s az illetékesek május végére ígérik a munkák befejezését, és a korlátozott gyorsforgalom visszaállítását. Hasonlóan rossz a helyzet Pest megye közútjain is. – A fővárosi és a környékbeli utak jelenlegi rossz állapota három okra vezethető vissza: a pénzhiányra, a kamionok és a buszok miatti túlterheltségre és az idei téli hideg időjárásra, ami ráadásul rengeteg csapadékkal is párosult – nyilatkozta lapunknak Gáspár László, a Közlekedéstudományi Intézet Rt. tudományos igazgatója. Mint arról beszámoltunk, a tavalyi 13,9 milliárd helyett az idén a fővárosi költségvetés csak másfél milliárdot szán útfelújításokra. Erről a szakember úgy vélekedett: felújítások szempontjából az utóbbi évtizedek „legaszályosabb” éve az idei.

Gáspár László szerint gazdaságosabb lenne, ha az EU-ban néhány éve bevezetett szabályozáshoz hasonlóan tíz helyett 11,5 tonnás tengelyterhelésű, vastagabb burkolatú utakat kezdenénk építeni, amelyek időállóbbak. Az átállás azonban országosan több száz milliárd forintba kerülhet – véli a szakember.
Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. közútfenntartási igazgatója közölte: az idén eddig ötvenháromezer úthibát észleltek, és ebből ötvenkétezret ki is javítottak. Februárig a hideg idő miatt csak ideiglenes jelleggel kátyúztak, márciustól viszont tartósabb anyaggal tömik be a mélyedéseket. A legtöbb munkájuk a Soroksári, a Kerepesi és a Szentendrei úton, valamint a budai alsó rakparton volt. Csanádi szerint május vége felé visszaállítják a gyorsforgalmat a fővárosban.
Emlékezetes, januárban több balesetveszélyessé vált nagy forgalmú főúton – például az Üllői, a Kerepesi, a Budafoki, a Váci, a Grassalkovich és a Helsinki út bizonyos szakaszain – letakarták a 70 kilométeres sebességet megengedő táblákat. Az Andor utca, a Nagy Lajos király útja, a Galváni út és a Gyömrői út egyes részein pedig azóta is csak harminccal haladhatnak a gépjárművek.
Az idei útfelújítási keretből a Kőbányai és a Dózsa György út, valamint a Haller utca befejezésére futja – nyilatkozta Konyáry Zsófia, a Főpolgármesteri Hivatal útalosztályának vezetője. Elmondta: további százezer négyzetméternyi olyan szakaszt aszfaltoznak újra, ahol különösen sok az úthiba. Az alosztályvezető szerint csupán három-négyszáz mélyedés borítja a fő- és tömegközlekedési utakat.
Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes tagja szerint Budapesten nincs tudatos városüzemeltetés, az útfelújítások – a politikai játszma részeként – a kampányidőszakoktól függnek. – A tavalyi önkormányzati választások miatt közel tízszer annyi pénzt szántak útfelújításra, mint az idén – tette hozzá. Kiemelte: míg Nyugaton a kátyúzás után is sima marad a felület, nálunk rossz technológiát alkalmaznak, és hepehupás marad az út. Miközben közműépítések miatt gyakran bontják fel az aszfaltburkolatot, a főváros – bár erre joga és lehetősége lenne – nem ellenőrzi a helyreállítás minőségét, amely sokszor nem felel meg az elvárásoknak – tette hozzá.
Lengyel Sándor, a 6´6 Taxi marketingigazgatója szerint továbbra is katasztrofális az utak állapota, tél óta nem érzékelhető jelentős javulás. Szerinte például Prágában, amellyel a rendszerváltozáskor körülbelül egy szintről indultunk, sokkal jobb a helyzet. Hozzáfűzte: az útviszonyok továbbra is gyakran okoznak futóműsérülést és gömbcsuklótörést gépkocsijaiknak. Információink szerint idén kétezer kárbejelentés érkezett a fővárosi közterület-fenntartóhoz, amelynek felelősségbiztosítója, az Allianz Hungária eddig harmincmillió forintot fizetett ki a károsultaknak. Pest megyében hétezer kátyú nehezíti a közlekedést, amelyek miatt ötvenen igényeltek kártérítést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.