Külföldi kézbe kerülhet a Mahart

Az év végéig várhatóan lezajlik a Mahart privatizációja, ám arról még nincs döntés: egy csomagban vagy tevékenységi körök szerint adják-e magánkézbe a sokmilliárdos nemzeti vagyont. A gazdasági és közlekedési tárca hajózási főosztályvezetője, Valkár István szerint a kiránduló- és sétahajózás teljes egészében vállalkozói szolgáltatás lesz, és – állami, illetve önkormányzati megbízás alapján – a menetrendi forgalomban is a vállalkozóké lesz a főszerep.

2003. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évszázadok óta nemzetközi tevékenység a hajózás, így a XX. század első évtizedeit jellemző nemzeti kötődés napjainkban már korántsem olyan erős. A mai kormányzati felfogás közlekedési szempontból nem tartja hungaricumnak a magyar hajózást – mondta lapunknak az új balatoni hajó, a Fonyód minapi avatásakor Valkár István, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hajózási főosztályvezetője. Azt azonban fontosnak tartaná, hogy a hazai hajókikötők megőrizzék a nemzeti jellegüket. Hogy miként, arról a privatizáció előkészületei során várhatóan döntés születik – vélekedett.
A hajózási főosztályvezető szerint valószínű, hogy a Mahart-vagyon többsége külföldi kézbe kerül. Úgy tudja, a társaság iránt nagy a hazai és a külhoni érdeklődés, ám arról nem nyilatkozott, hogy kik vetettek szemet a hajózási cégre. Egyébként a privatizációs szervezet által felkért tanácsadók véleménye is befolyásolhatja, hogy egyben vagy több kisebb egységben privatizálják-e a társaság vagyonát.
Valkár István úgy látja: a nemzeti hajóstársaság privatizációja során két szolgáltatási forma rajzolódik ki. Az egyik az úgynevezett tiszta vállalkozói szolgáltatás. A Balatonon a mai gyakorlathoz hasonlóan a kiránduló- és sétahajózás üzemeltetésének letéteményesei a vállalkozók lesznek. A közszolgáltatási, tehát a menetrendi hajózás várhatóan ugyancsak vállalkozói formában történik, ám ez utóbbiban az államnak és az önkormányzatoknak is lesznek finanszírozási feladatai. Illetékességi körükben ők döntenek majd arról, hogy melyik vállalkozótól rendelik meg a szolgáltatást.
Nyilvánvaló, hogy a közcélú vízi személyszállítás állami vagy önkormányzati megrendelésének magában kell foglalnia azt a kompenzációt is, ami garancia a szokásos vállalkozói haszonhoz. Tehát számolnia kell a megrendelőnek, az államnak, illetve az önkormányzatnak a veszteséggel is. És nem hagyható figyelmen kívül, hogy mivel a menetrendi hajózás közcélú, egyes járatok gazdálkodási szempontú ritkítása vagy netán megszüntetése társadalmi feszültséghez vezethet.
Valkár István arra is emlékeztetett, hogy a közszolgáltatási hajózást az Európai Unióban „szorosan körülbástyázott rendelkezések szabályozzák”, következésképpen fel kell készülni arra, hogy azok a jövő évtől ránk is érvényesek lesznek. A főosztályvezető úgy látja: mivel a hajózásnak más közlekedési ágazatoknál kedvezőbbek a pozíciói – merthogy a vízi közlekedés üzemvitele olcsóbb –, a vállalkozók jó eséllyel, biztató reményekkel jelenhetnek meg a közszolgáltatási hajózás piacán.
***
Épülnének a drávai kikötők.
Barátságosabb, nyíltabb szerződést kell kötni Horvátországgal a drávai hajózás újraindítása érdekében, az egykori Jugoszláviával aláírt kormányközi megállapodás ugyanis jogi problémáktól és a korabeli „kölcsönös távolságtartás elemeitől” terhes – figyelmeztet Valkár István. A főosztályvezető úgy látja: a drávai hajózás a kormányzati gondolkodásból hosszú ideig kimaradt, ám most itt lenne az ideje, hogy egy új kormányközi megállapodásban foglaltak szerint odaát is épüljenek kikötők. Azzal persze számolni kell, fűzte hozzá, hogy a folyó egyéb irányú hasznosítása – például Horvátország drávai vízlépcső-programja miatt – akadályokba ütközhet egy, a közös tervekről szóló hajózási, illetve kikötőépítési szerződés aláírása. (G. J. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.