Folyik a strandok és a kikötők kotrása – nem éppen üdülési utószezoni tómentő akcióként –, amelyhez a júliusi kormányhatározat azonnali feladatként 75 százalékos támogatást ígér. Ám mert a strandjaik miatt már korábban bajba jutott önkormányzatoknak a 25 százalékos kotrási önrész előteremtése is gondot jelent, és nincs mederkotrási kapacitás sem, vélhetően sok helyütt úgy maradnak a fürdőzőhelyek, ahogy most vannak.
Szűkös az iszaptárolásra rendelkezésre álló hely is, újabb zagyterek kialakítása százmilliókba kerülne. Egyelőre nincs hova szállítani a tóból kitermelt üledéket, ezért – meglehetősen különös módon – a minap Fonyódnál felszántották a strandot, hogy alulra kerüljön a bűzlő hínár és a békalencse.
Kikötőt keresnének maguknak a tiltott helyen parkoló horgászcsónakosok, hogy a vízügy végrehajthassa a partvonal-rehabilitációt, hogy megszüntesse a nádasokba rejtett illegális ladikkikötőket, ám a kispénzű pecások egyesületeinek – mint azt a minap a környezetvédelmi miniszternek is elpanaszolták – nem futja a tó épített és természeti környezetébe illő csónakkikötőkre, és mostanság az önkormányzatoknak sem ez a legfőbb gondja.
Az üdülőkörzet infrastruktúrája már önmagában is sok tízmilliós fejlesztést igényelne, jelesül az északi parti vasút villamosítása sürgető – hangzott el a minap egy balatoni fórumon. A hét közepén – a 47 pontos kormányhatározat alapján – a tóparti önkormányzatok közössége, a Balatoni Szövetség is napirendjére tűzi a térség vasúti közlekedésének ügyét, és feltehetően sürgetni fogja a tó északi oldalán tapasztalható súlyos fejlesztési elmaradások pótlását. Mivel a nyár közepén tartott balatoni kormányülés több tízmilliárdos költséget igénylő, azonnali, rövid- és középtávú feladatot határozott meg, az őszi ülésszak kezdetén feltehetően az Országgyűlésnek is rá kell majd bólintania a többletre.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó