Útkeresők, idegenvezetők és igénybejelentők

Lőcsei Gabriella
2003. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatszáz értelmiségi, író, tanár, pap és diák gyűlt össze hatvan évvel ezelőtt, 1943 augusztusában a Püski Kiadó hívására Szárszón, hogy a független, szabad és demokratikus Magyarországról kovácsoljon terveket. A tanácskozásukról készült jegyzőkönyvek tanúsága szerint számos fontos kérdésben nem értettek egyet. A nemzeti múltról vallott nézeteik, sziklaszilárd magyarságtudatuk és a haza féltése azonban olyan közös nevezőt teremtett számukra, amelyről bátran szorgalmazhatták a háború után a nemzeti szempontú társadalmi berendezkedést. Talán ezért is lett az elkövetkező évtizedekben mítosz és vád egyszerre a hatvan évvel ezelőtti konferencia szinte minden fontos gondolatából. Ma már szárszói konferenciából is kettő van: egy balliberális és egy nemzeti. A kettő között át- és kibeszélhetetlenek az ellentétek. Olykor, úgy tűnik, a nemzeti oldalon is nagyobb a nézetkülönbség, mint az egyetértés. A hét végén, a kerek évfordulón a Szárszói Baráti Kör rendezésében ismét tanácskozásra gyűltek össze az országról felelősséggel gondolkodó, útkereső magyarok. Hogy találtak-e közös nevezőt és távlatokat a hazának, mint 1943-as elődeik, erről beszélgettünk a saját út történelmi kísérletéről előadást tartó Bíró Zoltán egyetemi tanárral.

– A nemzeti függetlenségi gondolat – voltaképpen Mohács óta – végig jelen volt a történelmünkben – mondja Bíró Zoltán. – Ezt azonban hol Keletről, hol Nyugatról újra meg újra keresztülhúzták. Hol katonai, hol gazdasági erővel, hol manipulációval… 1943-ban, a háború kellős közepén kitűnő emberekből álló szellemi gyülekezet táborozott Szárszón, amelyik azt a kérdést tette fel: mi várható a háború befejezése után, és milyen magatartásra lesz szükség Magyarországon. Mindarra, ami ennek a hatvan évvel ezelőtti együttlétnek a lelkét, a gondolati eszenciáját jelentette, könyörtelenül rácáfolt az 1947 utáni valóság. A nemzeti érdekekért és célokért azután csak majd egy évtized elmúltával emelhetett szót, hatalmas lendülettel, az értelmiség. 1956 szelleme – Németh László is ezt tartotta – lényegében az 1943-as szárszói táborozás szellemiségével azonos, aminthogy a rendszerváltást előkészítő években megnyilvánuló értelmiségi gondolkodás is. Németh László – Erdei Ferenccel és azzal a baloldallal is vitázván, amelyik azt hangoztatta, a háború után a dolgozó nép és a szovjet típusú hatalom diktatúrája is jó esélyt jelenthet a háború utáni Magyarország számára – a mai felfogásunk számára igen figyelemreméltó módon azt fejtegette, a szovjet uralom is elutasítandó, de el kell utasítani egy angolszász uralmat is. Azt a népet ugyanis, amelyiket „bennszülötté” tett a történelem, minden idegen megszállás kiszolgáltat.
– Az útkeresés kérdéseinek a megfogalmazásában mindig is nagyok voltunk mi, magyarok. De a megválaszolásukban? A cselekvési program felrajzolásában is?
– Nem is a program hiányzik, hiszen ha a hatvan évvel ezelőtti szárszói konferencia jeles felszólalóira gondolunk, Kodolányira, László Gyulára például, Németh László mellett, bizony nagyvonalú program bontakozott ki a szavaikból. De erre is Németh László figyelmeztetett, nemcsak az a nagy kérdés, hogy az országra nehezedő külső körülmények hogyan nehezítik a megvalósítását, hanem hogy idebent kik az „idegenvezetők”? A mégoly nagyszerűen megalapozott társadalmi rendszer sem elegendő egymagában a nemzet fenntartásához. Nemzeti elkötelezettségű emberek is szükségeltetnek hozzá, akik működtetni tudják. Új nemességet kell kinevelnie a magyarságnak – írja egy helyütt, nem Szárszóval kapcsolatban Németh László, természetesen nem rendi értelemben, hanem szellemiek tekintetében. Ezzel szemben mi történt? 1945-től kezdve a kontraszelekció jegyében zajlik az ország vezetőinek a kiválasztása. Ez aztán lehetetlenné teszi, hogy a magyarság önköréből állítsa ki azt a szellemiek és erkölcsiek tekintetében alkalmas értelmiséget, amely az országot nemzeti érdekek alapján vezethetné. Minden nemzeti alapú kezdeményezés ezen a belső „zátonyon” feneklik meg, ezért nem tudjuk azokat az – igaz, igen keskeny és kockázatos – saját útjainkat végigjárni, amelyeket pedig, a ránk nézve különösen kedvezőtlen nemzetközi viszonyok közt is végigjárhatnánk.
– Jelen időben beszél, és ez akár úgy is értelmezhető, mintha a II. világháború után érvényesülő folyamat, az érdemtelenek, a gyengébb tehetségűek kiválasztása a vezetői posztokra mind a mai napig érvényben volna…
– Két erő feszül egymásnak ma Magyarországon: az egyik a nemzeti érdekű, a másik a (neo)liberális. Ezekből az egyik lényegesen nagyobb nemzetközi és hazai támogatást kap, mint a másik, a gazdaság, a politika és a kultúra terrénumán egyaránt. Nem szellemi értelemben értendő természetesen a nemzeti erők gyengesége, hanem hatáskör tekintetében. Éppen az évtizedeken át tartó kontraszelekció következményeképpen nem tudnak olyan helyzetbe kerülni, hogy a neoliberális erőkkel hatékonyan tudjanak szembeszállni. Nincs hozzá gazdasági erejük, nincsenek nemzetközi kapcsolataik, nem kapnak nyilvánosságot… Helyzetüket az is nehezíti, hogy azzal az (ál)könnyedséggel, amit valójában nyegleségnek kellene neveznünk, amellyel a neoliberálisok országos gondjaink kibeszélésekor fellépnek – gondoljunk csak az igazi szárszói tanácskozás karikatúrájának szánt ízléstelenségre –, nem lehet vitatkozni. Érvelni csak valami mellett, illetve valami ellen lehet, a hányavetiséggel, a zavarossággal és a zavarkeltéssel hogyan szegezzen szembe bárki is észérveket?
– Jó pár évvel ezelőtt, az igazi szárszói összejövetelek egyikén hangzott el az a ma különösen szívbemarkoló okfejtés, amely azt részletezte, igen logikusan, hogy addig nem épülhet ki minálunk (sem) szabad gazdaság, amíg kulcsfontosságú területeken külső hatalmaknak adatik meg a vezérszerep; függő helyzetben pedig hiú ábránd tartós fejlődést remélni országunknak. Miről beszélhetünk, miben bízhatunk egyáltalán, Szárszón és egyebütt?
– Ha a magyar nép kezén semmi nem marad az ország javaiból, valóban semmiről. Egyvalamit azonban egészen biztosan nem tehetünk meg: az igényről nem mondhatunk le, hogy az ország a saját útján jusson valamire. Viszontagságos történelmünk során sem nyugodtunk bele sohasem, lelkünk mélyén bizonyosan nem, hogy szerencsétlen nemzetközi sodrásnak legyen hazánk a része. A saját út nem más, mint igénybejelentés. Amikor, burkoltan bár, de arra céloz, hogy a szárszói találkozók rendre úgy fejeződnek be, hogy utánuk a gyakorlatban semmi nem történik, voltaképpen igaza van. De az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a történelem nem engedi – hatvan éve sem engedte –, hogy bármi is történjen. Szárszó vitathatatlan értelme: emlékeztet bennünket az igénybejelentés jogára. Kötelességére! Ha belülről, önmagunkban is lemondunk arról a jogunkról, hogy hazánk a saját útját járja, akkor csakugyan vége van a világnak. Deák Ferenc mondotta, amiről a nemzet saját maga nem mondott le, azt még visszahozhatja a kedvező történelmi pillanat. De amiről maga mondott le, attól örökre búcsút vehet. Ha nemzeti létünket fenn akarjuk tartani, ébren kell tartani az igényt, hogy Magyarország a saját útját járja. A világgazdaság igazolta, hogy az a szovjet modell, amit évtizedeken át ránk erőltettek, csődöt mondott. A másik út, a liberálkapitalizmus pedig mostanában készül csődöt mondani. A világ egyre kevésbé tudja elviselni az igazságtalanság, a szellemi, lelki, a gazdasági kiszolgáltatottságnak azt a fokát, amit ez a gazdasági, társadalmi formáció teremtett, s ez előbb-utóbb lázadáshoz vezet. Azt már most is elég sokan látják, hogy a nemzeti sajátosságok és érdekek ellen dolgozik ez is, akár a szovjet társadalmi modell. De mindenkiben tudatosítani kell – és ebben a médiának óriási a feladata s a kötelessége –, hogy mind a két út az emberiség pusztulásához vezet. Velük szemben egy harmadik út nem azt jelenti, hogy valahol a szocializmus és a kapitalizmus között félúton kell haladni, hanem, ahogyan Szárszón hatvan évvel ezelőtt megfogalmazták: úgy kell berendezni az országot, hogy mindenki otthon érezze magát benne. A fundamentum, az alap a társadalmi igazságosság kell hogy legyen hozzá – olyan nagy lehetetlenség volna ezt megteremteni? Hogy nincsenek meg hozzá az eszközeink? Hogy nem hagyják, hogy megteremtsük? Sohasem elégedhet meg annyival egyetlen nemzet sem, amit éppen a történelem kínál neki! A reálpolitikus teszi, amit tennie lehet, az értelmiség pedig újra meg újra fogalmazza meg azokat az igényeket, amelyek a nemzet természetes létének a követelményei is egyben. Hogy a kettő ütközik egymással? Persze, hogy ütközik, mindig is ütközött a történelmünk során. De hol volna a magyarság, ha Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos vagy 1943-ban Szárszón Németh László azt latolgatta volna, mi a realitás, mibe kell beletörődni a nemzetéért felelősséget érző embernek? Lehet, hogy már nem is lehetne Magyarországról beszélni…

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.