Mások előtt vetkőzik a beteg

A betegek többsége a hosszú várakozás, a durva, megalázó hangnem és bánásmód miatt fordul a betegjogi képviselőkhöz. Sokszor a pácienssel úgy íratják alá a műtéthez szükséges egyetértő nyilatkozatot, hogy például a kockázatokról nem adnak tájékoztatást.

2003. 09. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran kifogásolják a betegek, hogy le kell vetkőzniük, miközben az orvoson kívül mások is jelen vannak – derül ki Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok biztosa vizsgálatából. Az anyagot ma tárgyalja az Országgyűlés egészségügyi bizottsága.
A megállapítások között szerepel, hogy sokan névtelenséget kérve mernek csak a betegjogi képviselőkhöz fordulni, mert tartanak a retorzióktól. Többen a tájékoztatás hiánya miatt tesznek panaszt. Gyakran előfordul, csak aláíratják velük a vizsgálathoz vagy a műtéthez szükséges beleegyező nyilatkozatot, de tájékoztatást nem kapnak, és a vizsgálat eredményéről sem informálják őket. Számtalanszor előfordul az is, hogy a betegek nem jutnak hozzá egészségügyi dokumentumaikhoz.
*
Bár az egészségügyi törvény szerint jogukban áll megismerni az iratokat, ezek másolatát a kórházak nem szívesen adják át. Ennek – az ombudsman szerint – az az oka, hogy az intézmények így igyekeznek kivédeni az esetleges műhibapereket.
Sokan teszik szóvá a hosszú – sokszor a rossz szervezéssel magyarázható – várakozást, ami leginkább a bőrgyógyászaton, a reumatológián és a szanatóriumokban jellemző. Ez ugyanúgy sérti az ellátáshoz való jogot, mint az egészségügyi szolgáltatók személyi és tárgyi működési feltételeinek hiányossága. Több olyan esetet is említ az ombudsmani jelentés, hogy a „fogadott” orvos helyett – bár annak felügyelete mellett – másik orvos műti meg a beteget, s a „cseréről” a panaszos csupán a zárójelentésből értesül.
Sok panasz érkezik a felületes vizsgálatok, a sértő, megalázó, durva hangnem miatt is. Az emberi méltóság megsértésének egyik tipikus esete a mások előtti levetkőztetés. Az emberi méltóság megsértése – utólag – soha nem bizonyítható.
Megállapítja a jelentés azt is, hogy szinte mindig elutasítják az intézmények az esetek közel felét kitevő orvos-szakmai panaszokat, így például a helytelen diagnózis felállítását vagy a súlyos szövődményeket.
Az ombudsman szerint az emberi méltóság sérelme a betegek által a legnehezebben tolerálható jogsértés, mivel abban mindig a nem megfelelő emberi hozzáállás nyilvánul meg. Ezekben az esetekben az egészségügy közismerten nehéz anyagi helyzetére való hivatkozás sem állja meg a helyét.
Az országban dolgozó 52 betegjogi képviselő szerint a szakdolgozók és az orvosok nehezen, gyakran csak felettesük felszólítására működnek együtt velük egy-egy panasz kivizsgálásában. A „képviselők” munkajogi helyzete rendezetlen, vállalkozóként látják el feladatukat. Az ombudsman szerint igen kevés a kórházi fogadóóra ideje is, amely alatt egy, legfeljebb két panaszos üggyel tudnak foglalkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.