Sétálóutcává válhat a sármelléki repülőtér

Hiába születnek egyre-másra a kormányhatározatok a repülőtér fejlesztésére, Sármellék helyzete egyre kilátástalanabb – mondta Zóka István, a Balaton-West Airport Kft. üzemeltetésére bízott repülőtér igazgatója. A tihanyi kormányülésen egy 600-800 millió forintos reptértámogatásról esett szó, ám erről az illetékes tárca vezetője, Csillag István nem tud. Az igencsak megkeseredett repülőtér-igazgató szerint félő, hogy hamarosan arról kell dönteni: autópálya vagy Zalavár és Sármellék között sétálóutca legyen a 2500 méter hosszú, jó minőségű reptéri fel- és leszállópálya.

2003. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly 975 légi jármű landolt a sármelléki repülőtér betonján, és 15 273, főként hévízi gyógyüdülésre érkező turista szállt ki a gépekből, idén október 20-ig 1433 gép érkezett 21 143 utassal. A Nyugat-Európából és Oroszországból érkező légi járművek száma 47, az utasoké 39 százalékos növekedést mutat – idézi a legfrissebb statisztikai adatokat Zóka István. Ha ez sem elég érv a reptérfejlesztésre hozott kormányígéretek beváltásához, akkor nem tudom, mivel kellene még előállnom – mondja boszszúsan.
– A dinamikus forgalomnövekedés és a nyugat-balatoni régió turisztikai kínálatának egyre fokozódó légiforgalmi igénye ellenére a repülőtéri infrastruktúra tíz esztendő alatt semmit sem fejlődött, továbbra sem tudunk fogadni éjszakai járatokat, hogy csak a legfájóbb gondunkat említsem – mondja Zóka István. – A nyár közepén tartott tihanyi kormányülésen egy 600-800 millió forintos támogatásról esett szó, ám ennek komolyságáról mindmáig nem sikerült meggyőződnöm. Félő, ez az ígéret is beváltatlan marad – fűzi hozzá. A reptértulajdonos két önkormányzatnak, a sármellékinek és a zalavárinak nincs miből fejleszteni. Hogyan is futná az egyébként is magukra hagyott községeknek nemzetközi léptékű fejlesztésekre, és nyilvánvaló, mostanság a környező településeknek sem a „repülőtér kivilágítása” a legfontosabb gondjuk. A régió kisvállalkozásai is kivárnak, pontosabban azok is úgy látják: országos érdek a turisztikai bevételek növekedését ígérő repülőtér-fejlesztés.
A gazdasági és közlekedési tárca vezetője nem tud arról, hogy Tihanyban szó esett volna a sármelléki repülőtér támogatásáról. Csillag István lapunknak azt mondta: tudomása szerint a Budapest Airport kapta feladatul, hogy a fővárosban már nem használt berendezéseivel Sármelléket segítse. Azzal egyébként a gazdasági miniszter is egyetért, hogy fejlesztésre szorul a sármelléki légikikötő, a repülőtér forgalmára vonatkozó statisztikai adatokból azonban, mint mondta – mivel azok csak ezres-tízezres utasforgalmi adatokat idézve számolnak be jelentős növekedésről –, nem vonna le messzemenő következtetést. Szerinte Sármelléken legyenek a fejlesztéshez helyi magánbefektetők, vállaljanak részt a korszerűsítésből a környékbeli önkormányzatok, és harmadikként a kormány.
Sármelléken immár tíz éve ismerik ezt a bölcs tanácsot, ám mégsem jutottak egyről a kettőre. Úgy látszik, az idegenforgalom még mindig nem ismerte fel a légikikötőben rejlő lehetőségeket. Pedig azon a bizonyos tihanyi kormányülésen elvileg a balatoni turizmus bajainak gyógyítására született intézkedéscsomag.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.