A négy részre vágott tejfölös lángos

2003. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leszálló ágban van a hazai napfényipar; idén is a balatoni idegenforgalom szenvedte el a legsúlyosabb csapásokat. A Közép-Európából érkező vendégek száma harmincszázalékos visszaesést mutat, a német beutazóforgalom csaknem tizenhat százalékkal csökkent, nem tértek vissza a magyar tengerhez a volt szocialista országok korábban „Balaton-pártinak” tartott vendégei, a reméltnél szerényebb mértékben nőtt a tóhoz érkező észak-európaiak száma, és várat magára a már egy éve ígért kínai turistainvánzió is. A magyar nyaralók aránya némileg emelkedett az üdülőkörzetben, ám hosszabb időtartamú balatoni vakációzást sokan még idén sem engedhettek meg maguknak.

A vendég nem tervez előre

A nyugat-balatoni régió kempingjeit üzemeltető Zalatour adatai szerint a külföldi turisták átlagosan 7-8, a hazaiak két napot töltenek el a tónál. A Siotour szezonértékelő beszámolója egyebek közt azzal magyarázza a balatoni üdülőkörzet turisztikai mélyrepülését, hogy nyáron több olyan hétvége is volt, amikor 250 ezer honfitársunk lépte át a magyar–horvát határt. Az Adria mellett egy idő óta már hazai vetélytársa is van a balatoni turizmusnak. Sokak szerint az érintetlen természeti környezettel – emellett a motorcsónak- és jet-ski-használattal is – csábító Tisza-tó versenyelőnybe került a Balatonnal szemben.
Az üdülőkörzet turisztikai főközpontjának – a Magyar Turizmus Rt. Balatoni Regionális Turisztikai Projektirodájának – igazgatója, Kovács Miklós a minap Zamárdiban összegezte a 2003. évi balatoni szezon tapasztalatait. Az igazgató – felidézve az üdülési idény kezdetén megfogalmazott aggályokat – a várakozások be nem teljesülésének okát az iraki háború és a közel-keleti térség, valamint a paksi atomerőműben történt üzemzavar elbizonytalanító hatásában, a német turisták – országuk gazdasági helyzetének romlásával is összefüggő – távolmaradásában, a Balaton gondjait-bajait eltúlzó sajtóhíradásokban, a tó alacsony vízállásában, és a SARS-járvány miatti bizonytalanság okozta kivárásban látja. Kovács Miklós önkritikusan szólt a turisztikai marketing hiányosságairól is. – Az internet alkalmazása még nem kap kellő jelentőséget a turisztikai kínálati piacon – állítja, és azt vallja: tendenciaszerűen csökken az előfoglalások száma, és nő a last minute-oké. A nyaralóvendég ahelyett, hogy hónapokkal, hetekkel előbb szállodai vagy fizetővendég-szobát foglalna, kocsiba, vonatra vagy repülőre ül, az utolsó percre hagyva a döntést.

Kempingek alkonya

A balatoni üdülőrégió csaknem félszáz szállodájának túlnyomó hányada idén (is) üzleti titokként kezeli a (kétségtelenül hanyatló) nyári vendégforgalmát, ám a másfél tucatnyi hotel nyilvánosságra hozott adatai arról árulkodnak, hogy a kereskedelmi szálláshelyek „csúcsán”, a több száz férőhelyes hotelekben is kevesebb volt a vendég. Egy korábban jó nevű nyugat-balatoni szálloda idén nyáron több mint harmincszázalékos vendégforgalom-kiesést könyvelt el, ugyanakkor a négycsillagossá avanzsált néhány balatoni hotelben csaknem nyolc százalékkal nőtt a vendégforgalom. A Széchenyi-terv százmillióival megújult siófoki Hotel Vértesben például már az előszezonban telt ház volt. Egyébként a lehangoló vendégforgalmi tapasztalatok mellett a turisztikai szakemberek kétségbevonhatatlan tényként állapítják meg, hogy egyik-másik üdülőhelyen már számottevő jelei vannak a minőségi turisztikai kínálatnak. Ugyanakkor azt sem hallgatják el, hogy néhány tóparti üdülőhelyet időnként elborít a szemét, gazdátlannak és gondozatlannak tűnnek a sokmilliós költséggel épült kerékpárutak, és a főszezonban a strandok állapota sem volt mindenütt kifogástalan.
A legfájóbb vendégszámcsökkenés idén nyáron is a kempingeket sújtotta. A sátortáborok összkomfortos üdülőházaiban tizenöt százalékkal, a sátras és lakókocsis kempingszektorokban pedig csaknem tíz százalékkal volt kevesebb a vendég. A Siotour vezérigazgatója, Halmos Gábor úgy látja: idén nyáron kiderült, hogy a tavalyi, nagyon gyenge balatoni szezon nem rendkívülinek, hanem tartósnak minősíthető. A Siotour déli parti kempingjeit ez év nyarán tíz százalékkal kevesebben keresték fel, mint a múlt évben, a vendégéjszakák száma pedig tizenhét százalékkal volt alacsonyabb a tavalyinál. A siófoki székhelyű turisztikai cég első embere szerint az is visszatartotta a sátras vagy a lakókocsis nyaralókat, hogy a déli part néhány kempingje előtt a tó víze 50–100 méteres szakaszon teljesen eltűnt.
Húsz százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma a tó északi parti kempingjeiben is. A Balatontourist marketingigazgatója, Tóth Béla a vendégszám visszaesése mellett a hazai és a külhoni nyaralók úgynevezett költési szokásaira is felhívta a Zamárdiban tanácskozó idegenforgalmi szakemberek figyelmét. – A belföldi és a dán vendég a nyaralás alatt szeret élni: szívesen jár étterembe, kirándulni, és nem spórol. A német viszont mintha sportot űzne a takarékos nyaralásból: többnyire a szállás árából is alkuszik – állítja a marketingigazgató.

Ifjúsági turizmus csak szóban

Hasonlóképpen vélekedik a Balatonnál nyaraló külföldiek csaknem felét kitevő német turistákról a Zalatour ügyvezető igazgatója, Horváth László is. Ő is azt tapasztalta, hogy a német nyaralók kevés költőpénzzel érkeznek a Balatonhoz, már otthon precízen kiszámolják a szállásdíjat és a költőpénzt, nem járnak étterembe, és mert szigorúan spórolnak, nem veszik igénybe a nyaralás idejére ajánlott kulturális és egyéb programokat sem. – Ők azok, akik hűtőtáskával járnak a strandra, benne a legolcsóbb, boltban vásárolt élelmiszerekkel és ásványvízzel – zsörtölődött a nyáron a lellei strand egyik büfése, aki szerint a német turisták legfeljebb sült krumpliért és ketchupért állnak sorba, és nem ritka, hogy négy részre vagdaltatják a tejfölös, sajtos lángost.
A tópart ez év nyarán is hangos volt a diszkózenétől, a gyerekzsivaj idén sem bosszantotta a csendes pihenésre vágyókat. A gyermek- és ifjúsági turizmus helyzetéről szóló, hamarosan a kormány elé kerülő előterjesztés szerint „a mintegy 2,6 millió főt képviselő korosztály turizmusban történő részvétele a számítások, illetve az ezzel egybehangzó becslések alapján alig több mint 50 százalékos, amely többnyire az iskolai kirándulásokon való részvételre, esetleg néhány napos táborozásra korlátozódik”. A Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrum igazgatója, Bogó Ágnes úgy látja: az ifjúsági turizmus és annak intézményrendszere alapvetően széttagolt és összehangolatlan. Az igazgatónő szerint a csatlakozás finisében nem tartható az az Európai Unióétól eltérő gyakorlat, hogy a saját tulajdonú ingatlanjai állagmegóvásának költségeiből az állam mindössze 25 százaléknyit vállal, a fenntartás 75-80 százalékát pedig „az amúgy is rossz infrastruktúrával megáldott szállás üzemeltetőjének kell kigazdálkodnia”. Bogó Ágnes szerint a gyermek- és ifjúsági szálláshelyek jelentős hányada nem felel meg az EU-előírásoknak, így azokat jövőre várhatóan be kell zárni.
A balatoni üdülőkörzet idegenforgalmi szakemberei szerint az aggasztó tapasztalatok ellenére is van még némi remény a felemelkedésre. Ehhez azonban újfent tisztázni kell, hogy a turizmus fellendítéséért melyek azok a feladatok, amelyek az államra, a régióra, illetve az egyes üdülőhelyekre várnak. Rosta Sándor, a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke a balatoni turizmus vezérkarának Zamárdiban tartott tanácskozásán egy ad hoc bizottság felállítását javasolta a kormány, az üdülőrégió és a tóparti önkormányzatok szerepének tisztázására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.