Súlyos helyzetbe kerülhet a Balatoni Hajózási Rt., amelynek két és fél éves eredményét semmisítheti meg az árkiegészítés megvonása. – A gyenge-közepes turisztikai szezont még csak átvészelte a hajóstársaság – a tó alacsony vízállása miatt nem volt szükség a hajójáratok ritkítására és a vízi járműveken utazók számának csökkentésére –, ám az árkiegészítésről szóló 1991. évi LXXVIII. törvény módosítása rendkívül nehéz helyzetbe sodor bennünket. Amellett, hogy szolgáltatásunk áfája három százalékkal emelkedik és a hatszázalékos inflációval együtt kilencszázalékos jegyáremelésre kényszerülünk, a személyhajózásban elesünk az árkiegészítéstől, a révhajózásban pedig csak a töredékét kapjuk az eddigi támogatásnak – mondta lapunknak Horváth Gyula, a BH Rt. vezérigazgatója. A balatoni hajózás első embere szerint a fizetőképes kereslet nem bír el további jegyáremelést, a tarifák drágítása a hajóstársaságon kívül az egyébként is gyengélkedő balatoni turizmus egészére is kedvezőtlenül hat.
Az évenkénti 850-900 ezer személyhajóutas 56 százalékát érinti a kedvezménymegvonás. Ha a balatoni polgármesterek és a Balatoni Szövetség kormányfőhöz írt levele nyomán sem történik változás, akkor eleshetnek a kedvezményes (félárú) hajójegyektől a diákok, gyerekcsoportok, nyugdíjasok, mozgássérültek, közalkalmazottak. Horváth Gyula vezérigazgató azért is tartja sérelmesnek a cégét (is) sújtó döntést, mert a BH Rt. évi 700 millió forintot fizet be adóként és járulékként az állami költségvetésbe, és ebből 4–500 milliót juttat vissza a büdzsé. Lapunknak azt mondta: ha a hajókikötővel rendelkező balatoni polgármesterek és a BSZ levelére nemleges válasz érkezik a kormányfőtől, akkor saját erőből legfeljebb a diákok, a nyugdíjasok és a mozgássérültek kedvezményét tudják fedezni, ám mások jegyár-kiegészítését – például a közalkalmazottakét és a köztisztviselőkét – nem. És veszélybe kerülhetnek a társaság vitorláskikötő-fejlesztési tervei is – fűzte hozzá.
A tóparti önkormányzatokat összefogó Balatoni Szövetség elnöke, Bóka István fideszes országgyűlési képviselő sérelmesnek tartja, hogy a közhasznú hajózás ártkiegészítését szorgalmazó parlamenti interpellációja eredménytelen maradt, ugyanakkor a politikus reméli: a költségvetés más forrásból kompenzálja a balatoni hajóstársaság bevételkiesését. – Ezt egyébként – ígéretük szerint – a kormánypárti képviselőtársaim is szorgalmazzák. Szomorú volna ugyanis, ha a legrászorultabbaktól: a nagycsaládosoktól, a gyerekektől, a nyugdíjasoktól és a mozgáskorlátozottaktól kellene megvonni az 50 százalékos hajójegykedvezményt – fűzte hozzá.
Lapunk úgy tudja, a Balaton Fejlesztési Tanács MSZP-s elnöke, Kolber István is arra kérte Medgyessy Pétert, hogy méltányolja a balatoni polgármesterek és szövetségük kérését, és a kormány keresse meg a módját az árkiegészítés miatti bevételkiesés kompenzálásának.
***
Jegyárak.
Ez évben egy 50 százalékos kedvezményre jogosult háromgyerekes családnak az apátság meglátogatására is lehetőséget nyújtó Siófok–Füred–Tihany–Siófok hajóút 3900 forintjába került, jövőre – a kedvezménymegvonás miatt – ezért az útért 7800 forintot kellene fizetni. Ha a család sokallja ezt, akkor nemcsak a „pozitív befizetőként” számon tartott hajóstársaság esik el bevételtől, hanem az állami büdzsébe is kevesebb folyik be adóként. Idén – a balatoni vendégek számának csökkenése miatt – a tihanyi apátságot is kevesebben keresték fel, mint korábban – mondta a minap Korzenszky Richárd perjel. Félő, ha tovább nő a hajójegyek ára, jövőre még kevesebb látogatója lesz a magyar történelem és egyháztörténet egyik legnevezetesebb műemlékegyüttesének.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban