Hogyan legyél humoralista (15.)

Sándor György
2003. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Az etikett, az etikett, mire tanít az etikett, hogy halat késsel sose edd. (…) Ó, ó, etikett, csak a halottak tudnak illemet”

(…) Materialista is vagyok. (…) Különösebben hát nem szokásom a katolikus ünnepekre ügyelni; a húsvét és a karácsony számomra családi és – nem utolsósorban – gasztronómiai vonatkozások miatt becses (…), de ez az én magánügyem, amit alkalomadtán legfeljebb, ha mindenkinek mondhatok el, ugye – írta 2003. október 31-én a Népszabadságban egy, a szépírás képességével megáldott újságíró, aki mindnyájunk közös tanítómesterét, az „istenes” Karinthy Frigyest is segítségül vette őszintének ható, bár – mi tagadás – mellbeverő cikkébe. Ahol – azonos világnézettel – halottak napja ürügyén, a halottakról is… (nem ítélkezem).
(…) Materialistának lenni (…) szánalmas megoldás. Aki idáig jut, rácsapja a létezés ajtaját az összes lehetőségre. Reménységre. Az elképzelhetetlenre. A csodára és csodavárásra. (…) Már régen nem az emberben van a hiba. Az ember a hiba (…), aki az anyagba dermedt (…), akinek a karácsony a „gasztronómiai vonatkozások miatt becses” – válaszolt egykori, vele egy szerkesztőségi szobában dolgozó újságíró-kollégájának a Magyar Nemzet 2003. november 3. számában egy úgyszintén – szerintem talán még úgyabbul – szebb író, vitriolosabb tollforgató.
Ha hasonló radikalizmussal szedném ízekre előbbi újság(ba) írót, hasonlóan „szigorúan, engesztelhetetlenül”, ahogyan ő tette publicisztikájában, vagy utóbbi 2003. november 4-i cikkéből idéznék, szintén a Magyar Nemzetből – van úgy, hogy az engesztelhetetlen gyűlölet marad a legutolsó lehetőség. S van úgy, hogy a mindenáron megmaradás parancsát csak gyűlölettel lehet teljesíteni… Mert ez a világ a liberalizmus és a materializmus miatt tart ott, ahol tart. Ez a világ a pusztulás szélére jutott – akkor… de most inkább újabb idézetet ragadok ki szövegösszefüggéseiből.
Egy (karácsonyi) rántott halért (…) nem érdemes… Egy rántott hal nem lehet az arkhimédészi pont, ahonnét ki lehet forgatni sarkaiból a világot. S szinte zokognivaló, mennyire nem kell még kereszténynek sem lenni ahhoz, hogy ez a misztérium felfoghatóvá, átélhetővé váljon. Csak suttogni merem: ha valaki elkerülte a szigorú, az engesztelhetetlen (…) materializmus csapdáját, annak feltárul ez a misztérium. Annak megjelenik Jézus – még akkor is, ha nincsen Jézus. Az olyan ember még hitetlen is lehet. S mennyit kér cserébe a létezés? Keveset, istenem, annyira keveset! Mindössze annyit, hogy nőjünk fölébe a rántott halnak. De ma az „evolúció csúcsa” már erre sem hajlandó. Hát ezért jutottunk idáig – folytatódott egyre vehemensebben a már eddig is hosszabban citált Magyar Nemzet-beli válaszcikk.
S ha nem „jutottunk”, jutott valaki valahonnan valahova – ahogyan a Népszabadság közös szerkesztőségi szobájából, újságírótársától társa egy merőben más irányultságú napilaphoz… ha a másik még ott van … (maradt) s onnan kéne eljutni valahova… akkor nem biztos, hogy nekünk, harcosan térítőknek „összezsugorodott és rántotthal-szagú lélekre”… Gregor Samsára kellene utalni… a kafkai átváltozásból Örkény óta lehetséges a visszaváltozás is… De csak ha a világi elvárások ellenében változtatni tudunk korábbi életünkön! (Hiszen az állati létben is megnyugvást tudtunk találni [???], miért ne lehetne méltó munkát, örömöt, barátokat e váratlan visszaváltozás után is?)
Csakhogy – Hamvassal – a kereszténység kétezer éve után, a Halak csillagképéből átléptünk a Vízöntőébe. (…) A barbár, nem mint régebben, a népvándorlás idején, a fejlett és magas embert távolról és kívülről rohanta meg, hanem alulról és belülről. Az emberben magában van a tudattalan, ami feltört, és a társadalomban magában van a tömeg, amely feltört. Ez az új népvándorlás, a barbárság vertikális betörése. (…) Ami felül volt, az most lekerül, s ami alul volt, az felmerül. (…) Ezért a fordított rend a kiválasztásban, az értékelésben, a rangsorban, az ízlésben. (…) A has felül, a nyakon éppen olyan démonikus, mint az agy alul. (A lemerült szellemi ember ma nem egyéb, mint színtiszta lázadás.) (…) Ha a belek elkezdenének gondolkozni és életterveket szőni (mint a selymet az elvtárs), ezek bél-gondolatok lennének. Mint ahogy a tömeg uralomra jutásának (már nem) első jele a belek gondolkodásának felülkerekedése (…): előtérbe lépett minden, ami táplálék, gazdaság, gyomor, földi javak, étel (mégsem engedik föl, föl az éhes proletárt). (Evilág és) e világ – így – nem az én világom, csupán a testem kényszere, hogy egyre beljebb, mint a féreg, furakodom beleibe – Pilinszkyvel. Ez se beavatkozás a belügyekbe… belügyi szervekbe. Vádalku nélkül kikotyogom a világ farizeus (elő)ítélkezőinek, hogy ettünk egy isteni – szó szerint – rántott halat… halszálkás ancúgban… advent előtt. Karácsony Benővel jutottunk oda… A megnyugvás ösvényein… a belső vízözönből… már csillaghálóban, partra vont halak… (S lehetünk mi is egykor étek talán, egy hatalmas halász asztalán.)
S bár egy frappáns többtalálatos publicisztikával kevesebbek lennénk – mégis, ki tudja, esetleg én, az úgyszintén hosszú utat megjáró, ádáz prófétánk helyében, csak most az egyszer, karácsonykor, karácsonyi(bb) lelkülettel, újabb elementáris cikke megírása helyett visszamennék abba a népszabadságos szobába (tíz percre), és hamis, hazug békekötés nélkül, élőszóval talán többre mennék… (hiszen a cél az elsődleges). Mert így, ezzel a knock out publicisztikával csak az egyik tábort erősítette meg… És most már – Papp Laci helyett – nem kiütném ellenfelemet, miközben szurkolótáboromban „mérsékelten” természetesen minden tőlem telhetőt elkövetek, hogy hozzájáruljak a (végső? totális? megsemmisítő???) győzelemhez!
Persze fordítva is fennáll ennek (a veszélye) lehetősége, s akkor az újságok végre üresen jelenhetnének meg… Ha – más példával – mondjuk Kertész Imre, ritka kegyelmi pillanatát kihasználva, a végleg reménytelennek látszó társadalmi megbékélést hirdeti meg, akkor az irodalmi mellett a Nobel-békedíjat is… (bár éppen idén devalválódott ez utóbbi végleg).
Egy egyszerű salommal is befejezhetem, hiszen az ember lénye legmélyéből vágyakozik a béke után, de gyakran nem ismeri annak a jónak a természetét, amelyre minden vágya irányul, és azok az utak, amelyeken el akarja érni ezt a jót, nem mindig az Isten útjai.
Jelenits István beszélt egyszer (tanmeseszerűen) fiatal paptársáról, aki egy közlekedési baleset tumultusában utat törve magának, egyenesen a földön fetrengő, mindkét lábát tőből elveszítetthez fordult, miközben az szerencsétlenül jajveszékelt: bánd meg, fiam, bűneidet!
Ajtóstul a legszentebb célok is ellentétükbe… Így „a létezés ajtaját – mi is – rácsapjuk az összes lehetőségre.” Megint csak Pilinszkyvel: nincs ajtó, mit megnyithatunk (de) nincs retesz (se), ami kirekesszen.
(Egymás ellen élnünk-halnunk […]
Öldökölnünk és csatáznunk nincs miért, de kell?!)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.