Száguldás közben az ember megpróbál minél több intenzív élményt sűríteni a napok, az órák, a percek, a pillanatok tartományába, hogy legalább az illúzióinkban elhiggyük: legyőztük a mindent elpusztító idő hatalmát. Sas Tamás Apám beájulna című, ötödik filmjében, Kálomista Gábor producer és Ragályi Elemér operatőr közreműködésével, Salinger Richárd regénye nyomán elkészítette saját korábbi drámai száguldás- és szabadságfilmjeinek derűs, élettel teli, mai tinédzserváltozatát. A film első számú, Szarka becenévre hallgató hősnője (Gáspár Kata), a rokonszenves, fiúsítottan szabadszájú, kicsit még esetlen, de már nagyon is szemrevaló kamaszlány szeretne végre egy felnőttes, igazi kalandokban bővelkedő vakációt. Elfoglalt értelmiségi szülei – akiket Kiss Mari és Kulka János ironikus átéléssel alakít – simán elengedik a siófoki, diákmunkával összekötött hosszú szünetre. Ám Szarka az átlag stoppos, bulis, magyar tengeri fürdőzős nyár helyett új barátnője, egy „vérbeli Barbie-fazon” (Csősz Boglárka) ebül szerzett pénzének segítségével nekivág a nagyvilágnak. Ijesztően mulatságos, olykor egészen képtelen históriákba keveredve, valódi munkahelyeket, valódi tinédzserfiúkat és igaz szerelemre vágyó hús-vér „öregfiúkat” váltogatva találkoznak a krétai, spanyol és olaszországi álomtájakkal, majd kalandjaik hatására megváltoznak. A Barbie-baba szakít felszínes kapcsolataival az igaz szerelem kedvéért, Szarka pedig megértőbbé válik barátnőjének, szüleinek, hóbortos világpolgár „udvarlójának” (Kern András) emberi gyarlóságai iránt. Ám e bölcsesség fájdalmas ára, hogy a csodás nyaralással együtt véget ért a gyermekkora is.
A könnyed, „éppen csak hogy érintsd” stílus és a kedvesen tinédzseres konyhafilozofálás szükségszerű együttjárója egy vérbeli, mai fiatalok érdeklődését megcélzó közönségfilmnek. Az idősebb nemzedékeket talán rövid ideig idegesítik is a kamaszzsargon ironikusan túljátszott vadhajtásai, de egyszer csak engednek a jól megformált történet, a kellemesen vonzó képek, az erotikával szüntelenül kacérkodó, hatásos jelenetek sodrásának. A főszereplők, Gáspár Kata és Csősz Boglárka könnyen feloldódtak az élvezetes, testre szabott szerepekben, mindkettő nagy ígéret lehetőségét hordozza. Az Apám beájulna nem több, nem kevesebb egy könnyű, sikeresélyes tinipikareszknél, folytatva a régóta hiányzó, Herendi Gábor Valami Amerikájával elkezdődött, s nemrégiben a Kontrollal igazi meglepetést okozó új hazai mozisikerek sorát.
(Apám beájulna. Magyar film. Rendező Sas Tamás, forgalmazza a Budapest Film)
Magyar Pétert nem zavarja öccse támogatása