Vásárlás a világhálón

Párhuzamosan az internet elterjedésével mind többen vásárolnak a világhálón. Ma már idehaza is egyre több vállalat nem- csak bemutatja termékeit saját honlapján, de lehetőséget is biztosít azon keresztül a vásárlásra. Ugyanakkor hazánkban – részben az internethasználat viszonylag alacsony szintje miatt – nem elterjedt az ilyen típusú vásárlások aránya. Kérdés persze, hogy nem célravezetőbb-e megtekinteni és kipróbálni a berendezéseket, mielőtt megvesszük azokat.

2003. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már egyre több áruház és vállalat honlapján nemcsak megtekinthetjük a termékkínálatot, de meg is rendelhetjük például a televíziót, a hi-fi centert vagy a házi mozit. Az elkövetkezendő években mind a kínálat bemutatását, mind a vásárlást illetően még nagyobb szerepet kap majd a világháló. Ezzel kapcsolatban az Európai Bizottság nemrég megállapította: két-három év múlva az internet európai használóinak már több mint a fele fog a világhálón vásárolni.
Így mindinkább fontossá válik az elektronikus kereskedelemről szóló közösségi irányelv sikeres alkalmazása is. A jelentés szerint a három éve elfogadott jogszabály máris jelentős és pozitív hatást gyakorol azzal, hogy az e-kereskedelemre is kiterjesztette az egységes belső piac egyik alapelvét, a szolgáltatások nyújtásának szabadságát. A jelenlegi tagállamoknak tavaly januárig kellett átültetniük nemzeti jogrendszerükbe az irányelvet, s ezzel már csak három ország adós. A jövőre csatlakozók közül eddig öten – köztük Magyarország – teljesítették az elvárást.
Becslések szerint az uniós tagállamokban jelenleg közel 190 millióan kapcsolódnak rendszeresen a világhálóra, s az internethasználat a magánszemélyek és a vállalatok körében egyaránt rendkívül gyorsan terjed. Ugyanakkor a kiskereskedelmi forgalomnak egyelőre csak 1–3 százaléka bonyolódik elektronikus úton, de a bővülési kilátások itt is biztatóak. Tavaly például az on-line karácsonyi vásárlások értéke 86 százalékkal volt nagyobb, mint az azt megelőző évben, a magánszemélyek elektronikus vásárlásainak összértéke a 2000. évi 10,1 milliárdról idén várhatóan 70-75 milliárd euróra duzzad. Idehaza a világhálós vásárlás terjedésének akadálya az internethasználat viszonylag alacsony szintjében, a korlátozottan fizetőképes keresletben, a fogyasztási szokásokban, valamint – leginkább ok nélkül – a bizalom hiányában keresendő. Ugyanakkor sokakban továbbra is megmarad az igény, hogy egy adott berendezést a megvétel előtt megnézzék, megtapintsák, kipróbálják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.