Egy pár szó a közoktatásról

Gergely Péter
2004. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tőkéczki Lászlónak a lap január 12-i számában megjelent Uralmi célokat szolgál az oktatás szétverése című cikkének néhány – kizárólag a közoktatási szakmát illető – megállapításával szeretnék vitatkozni. Az alapkészségek fokozásáról a következőket írja: „… ilyeneket csak gazdag művelődési anyaggal, minél szélesebb körű és szervezett ismeretekkel lehet kialakítani.” Az alapfokú iskolázás kétezer éves gyakorlata ennek pont az ellenkezőjét bizonyítja. A PISA-felmérésekben nálunk is gyöngének mondott értő olvasás készségének a kialakítása nélkül nem lehet ismereteket szerezni és kultúrát kialakítani. A számtantanításban a számképek tízes számkörön belüli kialakítása és a tízes átlépés szemléltető eszközös bemutatása, majd az írásos műveletmegoldás technikájának begyakorlása megelőzi a decimális rendszer ismeretét. Vagyis a készségek képeznek előfeltételt az ismeretszerzéshez és nem fordítva, ahogyan T. L. írja.
Hogy a legegyszerűbbről mindjárt a legmagasabb szintre ugorjak: a kutatónak készülő fizikus- és kémikushallgatók mindjárt tanulmányaik kezdetén, elméleti óráikkal egyidejűleg sajátítják el a mérés, valamint a készülékek kezelésének és öszszeállításának készségeit. Az orvosképzésben az anatómiaanyag mégoly teljes elsajátítása sem ér sokat boncolási gyakorlat nélkül; a medikusok nagy része anatómiavizsgára készülve kezében tartja a megfelelő csontot, és manuális érzékelése segítségével magolja be az ismeretanyagot. Ezen esetekben persze nem olyan egyértelmű a készségek prioritása, mint az alsófokú oktatásnál, de az ismeretek itt sem képeznek előfeltételt, hanem inkább a két komponens mellérendeléséről van szó.
Amit T. L. az idegen nyelvi oktatásról mond, kétségbeejtően egybecseng egyes ipari szakközépiskolák legrosszabb szellemi és anyagi hátterű, a tanköteles idő letöltését váró tanulóinak a véleményével. Az üresfejű angol fecsegő kifejezés arról tanúskodik, hogy a cikkíró nem tudja, mire vagy kikre van szükség EU-belépésünk visszaszámlálásának napjaiban. A szolgáltató szakmákban – a piaci árusítást is beleértve – úgyszólván mindenkinek ismernie és használnia kellene az angol udvariassági kifejezéseket, a számneveket, a szóban forgó szakma legfontosabb műveleteinek és áruinak a nevét, akár nyelvtanilag hibás mondatokban. Ez azért is fontos lenne, mert mobilitási lehetőségeik nemcsak az értelmiségi foglalkozásúaknak vannak. A magas színvonalú idegennyelv-oktatás pedig az anyanyelv használatát is tudatosabbá és igényesebbé teheti, és szellemi vértezetet nyújt az „amerikanizációs célzatú fogyasztóiidióta-képzés” (T. L. kifejezése) ellen.
A cikkíró a „süllyesztett szintű pedagógusképzés” ellen foglal állást; az ellen, hogy a pedagógusképzésben nagyobb részarányt kapjanak a társadalomismereti, pszichológiai és módszertani témák. Ez egyebek mellett úgy valósítható meg, hogy a tanárjelölt csak az egyik jövendő tárgyából kap tudományos fokozatú képzést, a másikból főiskolai szinten vizsgázik. A fentebb felsorolt diszciplínák ismerete nélkül a jövő tanárai nem lesznek képesek megbirkózni a hátrányos helyzetűek nevelésével és oktatásával a társadalomban ma fennálló óriási egyenlőtlenségek mellett.
A cikkben említett Nobel-díjasok sorát nem az a struktúra bocsátotta ki, amelyet most összetörnek, hanem egyetlen iskola, a Fasori Evangélikus Gimnázium, amelynek természettudományi eszközellátásáról és tanárutánpótlásáról fizikatanár igazgatója, Mikola Sándor maximálisan gondoskodott. Az innen kikerülő későbbi tudósok pedig felekezeti hovatartozásuk miatt az ottani legmagasabb tandíj-kategóriába tartozó, tehát jómódú családok gyermekei voltak. Egyébként a legutóbbi nemzetközi verseny győztes tanulói is az ország tíznél kevesebb iskolájából kerültek ki.
Zavarba ejtő az, ahogy T. L. a társadalmi középosztályi versenytársak lezüllesztéséről ír. Itt akarva-akaratlanul is az 50-es éveknek a munkásosztály fiait támogató frázisai jutnak eszembe, mint ahogy számomra maga a középosztály sem tisztább fogalom, mint annak idején a munkásosztály volt. Szerintem társadalmi származásra való tekintet nélkül a tehetséges fiatalokat kell pluszoktatással kiemelni, adott esetben a visszatartó („Az apád is a két kezéből élt meg!”) vagy túlzottan ambicionáló (Te fiam/lányom nem lehetsz akármilyen… stb.!) családi hagyományokkal szembeszállva.

A szerző ny. tanár, közoktatási kutató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.