Várhatóan 2007-re végzi el a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az M9-es autópálya előkészületi munkálatait, ezt követően a tervek szerint 2015-re épül majd meg a déli országrészben futó út – hangzott el tegnap Szekszárdon az országrészeket összekötő gyorsforgalmi út építésével kapcsolatban megrendezett konferencián. Balogh László, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács elnöke kifejtette: az M9-es megépítése egyrészt a perifériára szorult Dél-Magyarország érdeke, másrészt a határokon átívelő regionális kapcsolatok fejlesztése, harmadrészt pedig az európai fejlődési folyamatba való bekapcsolódás indokolja. A tisztán sugaras helyett továbbra is rácsos szerkezetű gyorsforgalmi úthálózatra van szüksége hazánknak – hangzott el a tanácskozáson. Kovács Ferenc a konferencia sajtótájékoztatóján elmondta: a múlt évben 78 milliárd forint jutott gyorsforgalmi utak építésére, idén ez az összeg együttesen 217 milliárdra emelkedik. Ebből 187 milliárdot fejlesztésre, 10 milliárdot előkészítésre fordítanak, és remélhetőleg 20 milliárd EU-forrásból lesz előteremthető – mondta a helyettes államtitkár. Hozzátette: a jövő héten az NA Rt. kiírja az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros közötti szakaszának építési tenderét. Ez a szakasz 2006 végére készül el, részben állami, részben vállalkozói tőkéből.
A Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács javaslatára a konferencia két ajánlást fogadott el. Az egyik szerint az M9-es engedélyezési tervének 2006-ig kellene elkészülnie, a másik ajánlásban pedig az szerepel, hogy a Szekszárd és Dombóvár közötti gyorsforgalmi szakasz építése 2008-ra fejeződjék be, illetve történjen meg az 53-as és az 55-ös főközlekedési út összekötése az autópályával.
*
Medgyessy Péter január 9-én, Barcson tett ígéretére emlékezteti a közlekedési tárca vezetőjét a Balaton Fejlesztési Tanács MSZP-s elnöke. Kolber István a minap levelet írt Csillag Istvánnak, amelyben szó szerint idézi a miniszterelnököt, aki a somogyi megyenap központi ünnepségén tartott beszédében azt mondta: „Kértem a szaktárca vezetőjét, vizsgáltassa meg annak lehetőségét, hogy az M7-est 2006-ban már a horvát, illetve a szlovén határig lehessen használni.” Kolber István Csillag Istvántól azt kéri: tudassa a tanács tagjaival, az üdülőrégió országgyűlési képviselőivel és az érintett önkormányzatokkal, hogy miként tudnák segíteni az M7-es építésének gyorsítását. A balatoniak egyebek közt helyszíni egyeztetést is javasolnak a gazdasági és közlekedési tárca vezetőjének. Ordacsehi és Balatonszárszó között eközben nagy tempóban épül az M7-es első dél-balatoni szakasza. Olyannyira tempósan és zajosan, hogy az útépítéssel járó tehergépjármű-forgalom miatt Balatonbogláron már sorra repedeznek a házfalak.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban