Látod magad a szemközti ablakból

Olykor felbukkannak rendezők, akik gondosan kiválasztott szereplőikkel együtt elérik, hogy beleszeressünk főhősnőikbe. Valamiféle varázslat lehet talán az oka, vagy az, hogy bennünk van a kutyavér, nem tudom. Ülünk a nézőtéren és könnyezünk, csak úgy, befelé, titokban, mert még meglátják a végén. A katarzis utáni vörösbor mellett pedig elhatározzuk: szebben, romantikusabban fogunk élni. De leginkább ülj be Ferzan Özpetek új filmjére, A szemközti ablakra, s megérted, miről beszéltem.

Muray Gábor
2004. 01. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ja, hogy a lenyűgöző női szépség nem a filmesztétika része? Oda se neki. Én például Antonioni korai filmje, A kaland révén beleszerettem egy kicsit Monica Vittibe, később a Túl a felhőkön miatt Inés Sastre-ba, mert beleveszett Ferrara ködös telébe és a zenébe, amivel szépen megtámogatták a tőle búcsúzó snittet (Sastre ráadásul a Tornatore-féle Malenában óriásit alakító Monica Beluccit is veri). Belepistultam csendben Julio Medem sokat vitatott filmjében, a Szex és Luciában Paz Vegába, aki olyan szépen, spanyolos rekedtséggel dúdolja, hogy „un rayo del sol, o-o-o”, és Istenem, pár éve a Lopott szépségben Bertolucci kivirágoztatta Liv Tylert a napos és festői Toscanában, hadd olvadjunk, Enyedi Ildikó pedig a Simon mágusban a Varázsló és az Ártatlanság közti szerelmet szövögette Julie Delarme segítségével, aki a maga őzikeriadtságával és kíváncsiságával igazán zavarba ejtő. A Grazia szigetében vérbő szicíliai asszonyt alakító Valeria Golino vagy a Francois Ozon Swimming Pooljában feltűnő Ludivine Sagnierhez hasonló szexszimbólumok után pihenésképpen újra itt egy titokzatos, romantikus, nem hivalkodó, de mélyen érző színésznő, akivel pillanatnyilag úgy állok, hogy győzedelmeskedik a fentebb felsoroltak felett. Meghódított, szégyenlősen pislogok, lehajtom fejem.
Giovanna Mezzogiornonak hívják, s ha már filmesztétikáról folyik itt a disputa, ő az, aki a huszonakárhány éve Olaszországba vándorolt török rendező, Ferzan Özpetek új filmjét valóban esztétikailag értékelhető magasságokba lendíti. Ferzan Özpetek alkotása elsősorban érzékeny, társadalmi-szociológiai és szenvedélyes-romantikus értelemben is, úgy, hogy közben képes távol maradni a puncstól. Bár a világhírű szakácscsá lett homokos holokauszttúlélő meséje halk hümmögést idéz elő, a végeredmény szívderítő, hiszen A szemközti ablak nem szól másról, mint a bizalomról és a szeretetről, kétségkívül sikeresen, bár csendesen.
Giovanna Mezzogiorno egy kétgyermekes fiatal anyát alakít, aki a szemközti lakásban élő szépfiúra (Raoul Bova) vágyakozik, azt lesi, kutatja minden este a konyhaablakból, remegő kezében cigarettát tartva, félszegen. Gyermekei már az ágyban szuszognak, szerető, de egyszerű férje (Filippo Nigro) pedig az éjszakai műszakban gürcöl. Ő csak teszi a dolgát, de elvágyódik, s vágyálmait a szemben lakó férfihoz köti. Minden megváltozik, amikor családjukra szakad egy eltévedt, sármos öregúr (az időközben elhunyt Massimo Girotti), aki elvesztette öntudatát, memóriáját, s most szenvtelenül viseli, hogy felfedjék énjét. A idősek bölcsességét sugározza, valahonnan felülről, míg a főhősnő zajosan olasz munkatársnője pedig a két lábbal a földön járást sürgeti. Így történhet meg, hogy a nő kiköt a szembe-szomszéd lakásán. Már egymásnak esnek, de Giovanna feláll, kinyitja az átkozott zsalugátert, és szépen meglátja a másik szemközti ablakot, ezúttal a sajátját. Közben megszólal Andrea Guerra díjazott filmzenéje és most szememre vethetitek hogy: giccs, giccs, ne tovább. De nem, én nem hiszek nektek, hiába harsányak a színek, hiába andalít a dallam, hiába szeretem Giovannát, ez nem Hollywood, csak egy bérház a külvárosban.
Megbámulni az énedet, vágyaidat és kínjaidat a szemközti ablakból, érezni, hogy mennyire kispolgár vagy, amikor elvágysz onnan, ahol szenvedélyes-szépen is élhetnél, nem, ez nem giccs. Rálátni saját életedre, lelkedben az új tudással nem könnyű. Tégy talán próbát.
(A szemközti ablak, Színes, olasz–angol–török–portugál film, 2003, 106 perc. Rendezte: Ferzan Özpetek. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.