Nem késhet a modernizáció

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nem azt a felkérést teljesítette, amit Medgyessy Péter miniszterelnök szó szerint kért a szervezettől. Ezt ugyanis az ÁSZ-ra vonatkozó alkotmányos szabályozással összeegyeztethetetlennek tartják. Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta: ma politikai mérlegelés kérdése, hogy a kormányzat milyen érdekek alapján mit dönt.

Hunyor Erna
2004. 02. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leforrázta a hír, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) az ÁSZ javaslatának megjelenése előtt, két nappal korábban már kiadta a tárcáknak költségcsökkentő előírásait?

– Ez talán annak véletlenszerű demonstrálása, hogy két síkban gondolkodunk. A miniszterelnök azt kérte tőlünk, hogy gondoljuk át, mit lehet és mit kell mielőbb megtenniük a jelentős államháztartási kiadáscsökkentéshez. Az ÁSZ folyamatosan megtakarítási lehetőségekről, elképzelésekről, ajánlatokról beszél, a PM pedig kiadáscsökkentésről, ami nem ugyanaz. Megjegyzem, még az ésszerű – kormányzati felelősségű – kiadáscsökkentés lehetőségéhez is kell egy átfogóbb, rendszerszemléletű „leltár”, s nem halogatható az államháztartási modernizáció. Messze többet javasolunk, olyanokat, amihez az Országgyűlés akarata kell.

– Kívülről úgy tűnik, a kormányfő feleslegesen dolgoztatta a számvevőket.

– Mint mondtam, az ÁSZ nem ezen gondolkodott, fel sem merült, hogy mi a PM részére meg fogjuk küldeni azokat a kiadáscsökkentő lépéseket, észrevételeket, amelyekre ők gondoltak. Mi, mint az Országgyűlés ellenőrző, törvényalkotó munkáját segítő szervezet, mást nem is tehettünk. Ezt az alkalmat is kihasználtuk arra, hogy újra elmondjuk: milyen komoly megtakarítási lehetőségeket látunk az államháztartásban. A miniszterelnök úrnak személyesen is említettem, hogy kérését nem tudjuk „mechanikusan” teljesíteni, ellenben készek vagyunk ismét összefoglalni javaslatainkat, amelyeket mindeddig nem fogadtak meg a kormányok.

– Hogyan fogadta ezt a miniszterelnök?

– Meglepően jól, hiszen eredetileg azzal is számoltunk, hogy egy kevésbé sem barátságos mondattal kiegészítve kapjuk vissza öszszeállításunkat.

– Mi lett volna az a mondat?

– Hogy mindaz, amit írtunk, eddig is ismert, mondjuk meg inkább konkrétan, kitől és honnan lehet elvonni a legtöbb pénzt. Tudomásul vették, hogy az államháztartási gazdálkodás kritikáját írtuk meg, s úgy tűnik, hogy hozzáfognak javaslataink megvalósításához. Draskovics kijelölt miniszter úr vezető munkatársaival meglátogatott bennünket, és megállapodtunk abban, hogy az államháztartás bevételeinek és kiadásainak megalapozottabb tervezése érdekében a két intézmény szakértői a kiemelten fontos tervezés-módszertani kérdésekben együttműködnek.

– Draskovics Tibor takarékosságra intett sok intézményt, vonatkozik ez az ÁSZ-ra is?

– Az ÁSZ-ra önmagában nem vonatkozik, mint ahogyan nem vonatkozik más, nem kormányzati hatáskörbe tartozó intézményre sem. Mi is kaptunk ilyen tartalmú levelet, amelyben 100 millió forint körüli megtakarítást kértek tőlünk.

– Végrehajtják a kérést?

– Megfontoljuk, hogy van-e erre módunk vagy sem. Az államháztartásban található egy sor címkézett, de részben befagyott pénz. Nálunk is van ilyen, s ha a kormányzatnak tett átfogó javaslatainkat tekintve, önmagunkkal szemben is következetesek vagyunk, egy ilyen – az EU-csatlakozás társfinanszírozáshoz kapcsolódó –, mintegy 40 milliós öszszeget minden bizonnyal vissza tudunk adni. A legismertebb ilyen befagyott pénz az önkormányzatok szennyvízberuházásainak állami támogatási kerete, amit megint csak az államháztartási gazdálkodás hibáiból ma nem tudnak megfelelően felhasználni, vagy ilyen a SAPARD-ba beragadt több tíz milliárd forint is.

– Minek kell történnie ahhoz, hogy egy kormány végrehajtsa az ÁSZ javaslatait?

– Ebben a parlament egyre többet tesz, ellenzéki és kormányzati oldalról egyaránt. Javaslatainkat napjainkban sokkal többször használják fel, mint korábban.

– Igaz, de úgy tűnik, elsősorban a saját érdekeiket alátámasztandó hivatkoznak szakértői megállapításaikra a honatyák.

– Ilyen esetre is volt már példa. Viszont tapasztalataink szerint azok a javaslatok megvalósulnak, amelyek a különböző gazdálkodó szervezetek pénzügyi fegyelmezetlenségeiről szóló jelentéseinket kísérik. A mostani javaslatainknak alapvetően két síkja van. Az egyik a nagy ellátórendszerekhez – például egészségügy, oktatás – kapcsolódik. Másik síkja pedig egyértelműen a kormányzati finanszírozásra, kormányzati struktúrára vonatkozott. Ennek során azt javasoltuk, hogy mielőtt bárkitől bármit elvonnának, nézzék meg, hogy mi a feladata, funkciója, milyen az adott cég, szervezet finanszírozása. S csak utána döntsenek.

– Ez azt feltételezi, hogy az ÁSZ-nak túl kell lépnie az ellenőrzési feladatkörön.

– Az ÁSZ-nak az Országgyűlés határozatának megfelelően a jövőben nem pusztán az lesz a feladata, hogy a különböző pénzek felhasználásának szabályosságát ellenőrizze, hanem azok felhasználásának hatékonyságáról, eredményességéről, célszerűségéről is véleményt mondjon, tanácsadással is segítse az Országgyűlés munkáját.

– Milyen alkotmányossági problémákat vetett fel a takarékossági javaslatcsomag elkészítése?

– Ha mi szolgai módon kiszolgáltuk volna azt a kormányzati igényt, hogy tételesen megmondjuk, kitől mennyi pénzt vegyenek el, akkor egyértelműen úgy tűnt volna, hogy elvonjuk a parlament erre vonatkozó jogkörét, s kiszolgálói lettünk a kormánynak. Így, ahogy tettünk – meggyőződésem –, inkább a parlamentet hoztuk abba a helyzetbe, hogy leírtuk: a közeljövőben mit kérjen számon a kormányon.

– Fogalmazhatunk úgy, hogy egy felületes felkérést a számvevők tettek szalonképessé?

– Ez túlságosan egyszerűsíti a helyzetet. Inkább úgy mondanám: élve a függetlenségünk adta lehetőségünkkel, egy segítséget kérő felkérést értelmeztünk úgy, hogy ezzel erősítettük a parlament szerepét.

– Ön szerint kimondható, hogy a kormány a pótköltségvetés helyett készít költségcsökkentő csomagot?

– Azért nem fogalmazhatunk így, mert a törvények változtatásával fokozatosan eljutottunk abba az általunk ismétlődően kifogásolt helyzetbe, hogy nincs egyértelműen deklarálva, valójában mikor is kell pótköltségvetést készíteni.

– Tehát kibúvóra ad lehetőséget a vonatkozó jogszabály?

– Igen. A törvényjavaslatok mellé ráadásul jellemzően nem készülnek a szabályozás indokoltságát és szükségességét megalapozó, illetve az elvárt hatásokat bemutató tanulmányok. Évek óta visszatérő jelenség, hogy a különböző szakmai-ágazati törvényi előírások változásáról később, jellemzően a költségvetési törvényjavaslat országgyűlési vitájával párhuzamosan kerül sor. Rendre elmaradtak a tervezett állami feladat-felülvizsgálatok, s az intézmény-korszerűsítésekre irányuló elemzések. Javaslatcsomagunkban kiemelt hangsúllyal szerepelt, hogy az éves költségvetés elkészítése során a PM szűkítse a központi költségvetés intézményrendszerét.

– Véleménye szerint mi az oka annak, hogy egyre késnek a reformok végrehajtásával?

– Úgy látom, mindezt alapvetően a politikai konszenzus hiánya gátolja. Pedig a szakmai, társadalmi és különösen a politikai (köz)megegyezés nagyon hatékony költségmegtakarítási lehetőség lehetne. A költségvetésből mint tükörből látszik, hogy a kormányok választási ciklusokban s nem azokon átívelő, az ország érdekeit leginkább szolgáló tervekben gondolkodnak. E nélkül pedig nincs reális esélyük a reformoknak.

– Mi a véleménye arról, hogy a kormány szóba sem hozta eddig az alig egy hónapja elfogadott költségvetési törvény módosítását, noha a központi költségvetés hiányáról ma már mindenki tudja, hogy változni fog?

– Másokkal együtt nem tudjuk ennek az indokát. Az ilyenfajta kormányzati eljárást az államháztartási törvény jelenleg lehetővé teszi. Ma politikai mérlegelés kérdése, hogy a kormányzat milyen érdekek alapján mit dönt. Mi ezzel csak annyit tudunk kezdeni, hogy szóvá tesszük: határozott stratégia kellene arra nézve, hogy a kormány milyen közigazgatást akar, milyen ellátórendszert tart kívánatosnak, mi a célja az alapítványokkal, azok teljesítik-e céljaikat, vagy csak a közpénzt nyelik el. Ilyen stratégia nélkül nem lehet egyetlen kérdésben sem állást foglalni.

– Ha nem jó a törvény, akkor miért nem módosítják?

– Számtalanszor javasoltuk már, hogy módosítsák az államháztartási törvényt. Mi azonban arról beszélünk, hogy egyszer kellene alapjaiban újraírni az egészet, s nem pedig foltozgatni, módosítgatni, amikor valamire éppen szüksége van az aktuális hatalomnak.

– Az ön munkáját mennyiben hátráltatja, hogy még mindig nincs egyetlen alelnöke sem a szervezetnek?

– A vonatkozó paragrafusok értelmében ez mulasztásos törvénysértésnek számít, ugyanakkor a szakmai tevékenység szempontjából a szervezet napi működésében nem okoz fennakadást, mert az ÁSZ főtitkára, főigazgatói kiváló vezetők. Azt hiszem, megérthető, ha a magam részéről őket köszönteném a legszívesebben alelnöki minőségben is. Azonban ebben a kérdésben is a parlamenté a végső szó. Azt viszont semmiképp sem tartanám szerencsésnek, ha nem a szakmai hozzáértés, hanem a politikai egyensúly kérdése lenne döntő ebben, hiszen az intézmény politikai semlegességének a szakmaiság a valódi garanciája.
***
Elmarasztalta az ÁSZ a GKM-et.
Hosszú listát állított össze az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) gazdálkodásának szabálytalanságairól. A jelentés főleg a tárca pályáztatási, szabályozási és ellenőrzési gyakorlatát kifogásolja. Az ÁSZ megállapította, hogy a tárca előkészítés nélkül vágott bele strukturális átalakításokba, és gazdasági társaságokkal végeztetett el tisztán állami feladatokat szintén hatás- és előtanulmány nélkül. (E. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.