Elkészült az egészségügyi reform új koncepciója, amely gyökeresen átalakítaná a magyar egészségügyi ellátást. A lapunk birtokában lévő szakmai anyagon a napokban még valamelyest változtattak az egészségügyi minisztériumban, de a tárcánál minden ezzel kapcsolatos kérdésünket elhárították. A tervekről várhatóan három hét múlva tárgyal a kormány.
Ahhoz, hogy megértsük az új koncepció lényegét, meg kell ismerkedni az ellátásszervező fogalmával. Jövőre ugyanis már minden ember egészségügyi ellátását egy ilyen ellátásszervező irányíthatná. A lakosságot – lakhely szerint – legfeljebb 300 ezer fős csoportokra osztanák, ekkora lakosságszámra jutna egy ellátásszervező. Jövőre már ők kötnének szerződést a szolgáltatókkal – háziorvosokkal, járóbeteg-szakrendelőkkel, kórházakkal – a betegek ellátására, míg ezt jelenleg az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) teszi. Azt is maguk döntenék el, hogy az ellátási formákra, például szülésre, sérvműtétre, melyik szolgáltatóval szerződnek.
*
Az ellátásszervezők profitelvű gazdasági társasági formákban, kft.-ben vagy rt.-ben, illetve non- profit kht.-ban működhetnének.
Az új rendszer megalkotói szerint mindez azért működne jól, mert az ellátásszervezőt érdekeltté tennék a költséghatékonyságban, vagyis, hogy a hozzá tartozó lakosok minél egészségesebbek maradjanak, illetve betegség esetén minél gyorsabban és olcsóbban gyógyuljanak. A több elemből – a lakosság arányában fejkvótából, prevenciós, illetve szervezési díjból – álló finanszírozást az OEP utalja. Ha az ellátásszervező az OEP-től kapott összegnél kevesebből biztosítja az emberek egészségügyi ellátását, akkor a megmaradó összeg egy részét meghatározott célokra fordíthatná. Három év múltán pedig a megtakarítás egy részét már szabadon felhasználhatná. Azt is remélik továbbá az új rendszertől, hogy az ellátásszervezők a megfelelő ellátási szintre irányítják majd a betegeket, így kiküszöbölhető lesz a sok felesleges és drága vizsgálat.
Míg most a tb 100 százalékos finanszírozása mellett gyakorlatilag bárhol, bármilyen ellátást elvégeztethetünk, addig a jövőben elsősorban azokhoz a szolgáltatókhoz kell majd mennünk, amelyekkel az ellátásszervezőnknek szerződése van. Térítésmentesen más szolgáltatóhoz akkor mehetne a beteg, ha a „saját” rendszeren belül nincs megfelelő ellátás, vagy, ha a hosszabb várakozási idő egészségkárosodást okozhatna nála (nem tudni, ki döntené el, hogy ennek veszélye fennáll-e). Egyéb esetekben a betegek akkor mehetnek „külsős” szolgáltatóhoz, ha az ellátás költségének tíz százalékát kifizetik.
Az új rendszer 2005 januárjától indulna. Ellátásszervezőnek csak tőkeerős vállalkozások – például bankok, biztosítótársaságok – pályázhatnának, a jogszabály tervezete ugyanis komoly pénzügyi garanciákat ír elő (az esetleges veszteségekért is ők felelnének). Nem lehet ellátásszervező egészségügyi szolgáltató, gyógyszer- és gyógyászati segédeszközgyártó és -forgalmazó, költségvetési szerv, önkormányzat, csak akkor, ha gazdasági társaságot alakít.
Az ellátásszervezők – akik például biztosítótársaságok is lehetnek – ellenőriznék a szolgáltatókat. Noha titoktartási kötelezettséget vállalnának, úgy tudjuk, komoly aggály vetődött fel amiatt, hogy hozzáférhetnek majd a betegek személyes adataihoz. Rendkívül kényes kérdés továbbá a lakosság folyamatos ellátásának garantálása – ezt maga a szakmai anyag is elismeri. Ezért „vészforgatókönyvet” dolgoznának ki arra az esetre, ha egyes ellátásszervezők alkalmatlannak bizonyulnának.
A beteg a panaszával közvetlenül az ellátásszervezőkhöz fordulhatna, ha ezt nem tartja megfelelőnek, akkor az állami felügyeleti szervet kereshetné meg, ezt a feladatot egy új szervezet, az Országos Egészségügyi Felügyelet látná el.
Működik Magyarország egyes területein egy koncepciójában ehhez hasonló modellprogram, az irányított betegellátási modell. Korábban a modellbe bevont lakosok számának radikális bővítését tervezte a kormány, amit számos kritika ért. Az ellenzők elsősorban azzal érveltek, hogy a modell tapasztalatait, hibáit nem értékelték még ki megfelelően.
Apáti Bence: Magyar Péter 25 milliós kérdése - kép