Bizalmas egészségügyi reformterv

Profitelvű gazdasági társaságok irányítása alá kerülhet akár az egész ország egészségügyi ellátása jövő évtől – derül ki az egészségügyi reform lapunk birtokába kerülő, új koncepciójából. A „bizalmas” felirattal ellátott anyag hamarosan a kormány elé kerül.

2004. 04. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkészült az egészségügyi reform új koncepciója, amely gyökeresen átalakítaná a magyar egészségügyi ellátást. A lapunk birtokában lévő szakmai anyagon a napokban még valamelyest változtattak az egészségügyi minisztériumban, de a tárcánál minden ezzel kapcsolatos kérdésünket elhárították. A tervekről várhatóan három hét múlva tárgyal a kormány.
Ahhoz, hogy megértsük az új koncepció lényegét, meg kell ismerkedni az ellátásszervező fogalmával. Jövőre ugyanis már minden ember egészségügyi ellátását egy ilyen ellátásszervező irányíthatná. A lakosságot – lakhely szerint – legfeljebb 300 ezer fős csoportokra osztanák, ekkora lakosságszámra jutna egy ellátásszervező. Jövőre már ők kötnének szerződést a szolgáltatókkal – háziorvosokkal, járóbeteg-szakrendelőkkel, kórházakkal – a betegek ellátására, míg ezt jelenleg az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) teszi. Azt is maguk döntenék el, hogy az ellátási formákra, például szülésre, sérvműtétre, melyik szolgáltatóval szerződnek.
*
Az ellátásszervezők profitelvű gazdasági társasági formákban, kft.-ben vagy rt.-ben, illetve non- profit kht.-ban működhetnének.
Az új rendszer megalkotói szerint mindez azért működne jól, mert az ellátásszervezőt érdekeltté tennék a költséghatékonyságban, vagyis, hogy a hozzá tartozó lakosok minél egészségesebbek maradjanak, illetve betegség esetén minél gyorsabban és olcsóbban gyógyuljanak. A több elemből – a lakosság arányában fejkvótából, prevenciós, illetve szervezési díjból – álló finanszírozást az OEP utalja. Ha az ellátásszervező az OEP-től kapott összegnél kevesebből biztosítja az emberek egészségügyi ellátását, akkor a megmaradó összeg egy részét meghatározott célokra fordíthatná. Három év múltán pedig a megtakarítás egy részét már szabadon felhasználhatná. Azt is remélik továbbá az új rendszertől, hogy az ellátásszervezők a megfelelő ellátási szintre irányítják majd a betegeket, így kiküszöbölhető lesz a sok felesleges és drága vizsgálat.
Míg most a tb 100 százalékos finanszírozása mellett gyakorlatilag bárhol, bármilyen ellátást elvégeztethetünk, addig a jövőben elsősorban azokhoz a szolgáltatókhoz kell majd mennünk, amelyekkel az ellátásszervezőnknek szerződése van. Térítésmentesen más szolgáltatóhoz akkor mehetne a beteg, ha a „saját” rendszeren belül nincs megfelelő ellátás, vagy, ha a hosszabb várakozási idő egészségkárosodást okozhatna nála (nem tudni, ki döntené el, hogy ennek veszélye fennáll-e). Egyéb esetekben a betegek akkor mehetnek „külsős” szolgáltatóhoz, ha az ellátás költségének tíz százalékát kifizetik.
Az új rendszer 2005 januárjától indulna. Ellátásszervezőnek csak tőkeerős vállalkozások – például bankok, biztosítótársaságok – pályázhatnának, a jogszabály tervezete ugyanis komoly pénzügyi garanciákat ír elő (az esetleges veszteségekért is ők felelnének). Nem lehet ellátásszervező egészségügyi szolgáltató, gyógyszer- és gyógyászati segédeszközgyártó és -forgalmazó, költségvetési szerv, önkormányzat, csak akkor, ha gazdasági társaságot alakít.
Az ellátásszervezők – akik például biztosítótársaságok is lehetnek – ellenőriznék a szolgáltatókat. Noha titoktartási kötelezettséget vállalnának, úgy tudjuk, komoly aggály vetődött fel amiatt, hogy hozzáférhetnek majd a betegek személyes adataihoz. Rendkívül kényes kérdés továbbá a lakosság folyamatos ellátásának garantálása – ezt maga a szakmai anyag is elismeri. Ezért „vészforgatókönyvet” dolgoznának ki arra az esetre, ha egyes ellátásszervezők alkalmatlannak bizonyulnának.
A beteg a panaszával közvetlenül az ellátásszervezőkhöz fordulhatna, ha ezt nem tartja megfelelőnek, akkor az állami felügyeleti szervet kereshetné meg, ezt a feladatot egy új szervezet, az Országos Egészségügyi Felügyelet látná el.
Működik Magyarország egyes területein egy koncepciójában ehhez hasonló modellprogram, az irányított betegellátási modell. Korábban a modellbe bevont lakosok számának radikális bővítését tervezte a kormány, amit számos kritika ért. Az ellenzők elsősorban azzal érveltek, hogy a modell tapasztalatait, hibáit nem értékelték még ki megfelelően.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.