A pesti szekér

Végigsétálva a hangulatos korzóvá átalakított miskolci főutcán, lehetetlen megkerülni a színházat. A szokatlan jelenséget akár szimbolikusnak is tekinthetjük: a borsodi megyeszékhely teátruma szervesen beépült az itteniek életébe. Volt, hogy kevésbé kedvelték, ami a falakon belül történik; volt, hogy jobban – mostanság határozottan e második periódus jeleit tapasztalhatjuk.

Csontos János
2004. 07. 03. 15:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Miskolci Nemzeti Színház a Trianon utáni Magyarország legnagyobb múltra visszatekintő teátrumának számít, amelynek történetét, művészeinek pályáját a Déryné utcában található Színháztörténeti és Színészmúzeum annak rendje és módja szerint be is mutatja a közönségnek. Itt állt 1823-tól két évtizeden át az első magyarországi magyar nyelvű kőszínház (nem számítva az akkor közigazgatásilag különálló Erdélyt, ahol két évvel korábban nyílt meg a kőszínház Kolozsvárott). A miskolci színészmúzeum gondolata Gyarmathy Ferenc színművészben fogalmazódott meg, aki az 1980-as évek közepétől gyűjtötte művésztársai relikviáit. A színművész és a köréje szerveződő Színész Emlékház Egyesület kezdeményezésére született meg a Színháztörténeti és Színészmúzeum.
A leégett első magyar nyelvű kőszínház helyén a megmaradt falak felhasználásával 1845-ben emelt klasszicista épület eredetileg tábornoki laknak épült, majd szakiskolaként és színházi raktárként működött. Felújítására és a múzeum kialakítására, az 1991 és 1996 között folyó színház-rekonstrukció részeként, az Európa Tanács támogatásával került sor, a terveket Bodonyi Csaba Ybl- és Széchenyi-díjas építész készítette. A Miskolci Galéria által működtetett múzeum a magyar honfoglalás millecentenáriumának évében, 1996. október 22-én nyitotta meg kapuit. A magyar vándorszínészetnek szinte minden jelentős személyisége megfordult Miskolcon – rájuk emlékeztet a kiállított ekhós szekér is: 1815-ben tizenkét ilyen szekérrel érkezett meg Pestről, Déryné Széppataki Rózával az élen, a pesti színjátszó társaság. A márványszobrok, színlapok, portrék, levelek, hivatalos dokumentumok bepillantást engednek a reformkori magyar színjátszásba és a későbbi korokba is: helyet kapott például az első színház működését is segítő, majd a második színházépület felépítését szervező Szemere Bertalan portréja is. A színház toronyórájának első szerkezete mellett a nyitó előadás, Vörösmarty Mihály Marót bán című tragédiájának főszereplőiről is megemlékeznek: Egressy Gáborra s a miskolci születésű Laborfalvi Rózára, valamint a színészdinasztiát alapító igazgatóra, Latabár Endrére. A XX. század első felének kiemelkedő periódusa volt a Sebestyén-éra: Sebestyén Géza, majd testvére, Mihály 1921 és 1939 között vezette az intézményt, s az együttes sztárjai Mezei Mária, Kiss Manyi, Neményi Lili, Sulyok Mária, Bilicsi Tivadar, Ladányi Ferenc, Rajz János voltak. A második világháború idején egészen az 1949-es államosításig Földessy Géza irányította a társulatot, amelynek tagjai között volt Komlós Juci, Bessenyei Ferenc és Pécsi Sándor is. A közelmúlt emlékeit illetően a múzeumlátogatók bepillanthatnak többek között olyan különleges dokumentumokba is, mint a színház próbakönyve, amely Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán találkozását és első közös fellépését rögzíti.
Ami a jelent illeti, Halasi Imre igazgató első évadját töltötte direktorként a színháznál, s még négy éve van hátra. Azt mondja, az ismerkedési év egyszerre tekinthető rövidnek és hosszúnak – meg kellett barátkozni a társulattal, a közönséggel és a várossal egyaránt. S bár saját portékát nem illendő dicsérni, nem várt eredményeket ért el a színház, sikeresek az előadások, fut a szekér. Pedig ez a több mint száznyolcvan éves múltra visszatekintő teátrum valóságos színházi csatahajó: mindenféle közönségízlést ki kell elégítenie, ugyanakkor feltett szándék az is, hogy a rétegszínház is kellő súllyal képviseltesse magát a repertoárban. Erre lehetőséget nyújt az a körülmény, hogy öt jó adottságú játszóhely áll a társulat rendelkezésére: a nagyszínpad és a kamaraszínház mellett a játékszín a stúdió-előadásokat, a csarnok a kísérleti produkciókat szolgálja ki, ráadásként pedig az épületen belül 550 férőhelyes szabadtéri nagyszínpad található, ahol július folyamán a Kölyök című musical előadásai tekinthetők meg. Mindezek a feltételek lehetővé teszik, hogy havonta hatvan előadást iktassanak programba a szezonban – előfordul, hogy ugyanazon a napon négy produkció is kínálja magát. (Ez a szám még impozánsabb annak tudatában, hogy a hétfő szigorúan színházi szünnap Miskolcon.) Minden játszóhelynek igyekeztek kialakítani a saját jellegzetes arculatát, s ezt a törekvést a publikum is minden várakozást felülmúlóan visszajelezte: noha a színház a tervezetthez képest egy héttel megnyújtotta az évadot, így is 23 ezer jegyigénylő maradt hoppon. A problémát úgy kívánják áthidalni, hogy a legkedveltebb produkciókat – Bolha a fülbe, Portugál, Marica grófnő, A dzsungel könyve – a következő szezonban is műsoron tartják, hogy mindenki láthassa őket, aki szeretné.
E temérdek előadás ismeretében talán fölösleges is a kérdés, hogy a miskolci társulat miért nem vállalkozik tájolásra is – Halasi Imre szerint azonban ennek nemcsak az időhiány az oka, hanem az a meggyőződés is, hogy ilyen színvonalon nem lehetne minőségromlás nélkül kivinni a házból a produkciókat. A direktor szerint az épület hozzátartozik az élményhez. Kivétel azért van: a pécsi színházi találkozóra elzarándokolnak. A Nemzeti Színház megyejárására pedig a Tordy Géza–Hernádi Judit-féle Az öreg hölgy látogatását, valamint a Krámer György-koreográfiájú Bolerót utaztatták.
A népszínházi irányon a jövőben sem óhajtanak változtatni, de azért néhány nagy szakmai dobásra is készülnek. E rendhagyó előadások mintapéldája a csarnokban játszott Don Juan, amely konvencióellenességével együtt is telt házzal megy. Tervezik Ödön von Horváth Szép kilátás című darabjának bemutatását, amelyet a drámaíró Életem centiméterről centiméterre című naplójával ötvöznek. Valóságos nemzetközi produkció születik majd: a darabot Paola Magelli olasz rendező állítja színre, a zenét pedig a román származású londoni zeneszerző, Alexander Balanescu szállítja. De az évad elején Csiszár Imre megrendezi Madách Imre Mózesét is, amely húsz éven át volt műsoron a Nemzeti Színházban. Ilyen vállalkozáshoz persze elsősorban nagy formátumú Mózesre van szükség: Miskolcon meggyőződéssel vallják, hogy nekik van egy ilyen színészük Gáspár Tibor személyében…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.