Az EU hanyagolja az idegenforgalmat

Kettős helyzetben van a turizmus az Európai Unió (EU) közösségi politikájában, gazdaságában és jogrendszerében. Egyrészt a döntéshozó és az uniót működtető szervezetekben, testületekben nemigen találunk kifejezetten az idegenforgalommal foglalkozó nagyobb, önálló, meghatározó egységet. S ebből arra lehetne következtetni, hogy a turizmus nem tartozik az EU legfontosabb vagy akár csak fontosabb ügyei közé. Másrészt viszont a jogalkotásban seregnyi olyan különböző jogszabállyal és az ezekhez kapcsolódó európai bírósági döntéssel találkozunk, amelyek közvetlen vagy közvetett hatással vannak a turizmusra s annak szereplőire – derül ki a Turizmus Panoráma szaklap EU-joggyakorlat a turizmusban című különszámából.

Hunyor Erna
2004. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk EU-csatlakozása nem szabad, hogy aggodalmat, félelmet keltsen a hazai szolgáltatókban, hiszen alapvetően nincsenek új jogszabályok az unióban. A jogharmonizáció során átvett uniós előírások már régóta fellelhetők a magyar jogalkotásban és bírói gyakorlatban: egyebek között a tisztesség, a jóhiszeműség elve, a joggal való visszaélés tilalma, a nem vagyoni kártérítés, a higiéniai követelmények és a szerződéses szabadság.
Kedvező újdonság, hogy a jogok érvényesítése, a kötelezettségek számonkérése az unióban hatékonyabb, következetesebb és koordináltabb. Az Európai Unió turisztikai szabályozásában konzekvensen meghatározott és számon kért alapelv a fogyasztóvédelem. Egyszerű a magyarázata ennek a fogyasztóközpontú szemléletnek: a társadalom és azon belül az egyének gazdasági alapját, jólétét a fogyasztás tartja fenn, ez generálja a termelést, következésképpen nőnek a javak elosztására szolgáló és az állam működéséhez szükséges központi bevételek. Azaz az EU-tól függetlenül is a társadalomban mindenki fogyasztó. Ez az oka annak, hogy mind az uniós, mind a magyarországi jogalkotásban a turista mint fogyasztó jelenik meg.
Nem a tagállamok jogrendszerében hagyományosan meglévő emberi, szociális alapjogokra – például szabad mozgás, pihenés, a kulturális életben való részvétel – épülnek a turisták közösségi jog alapján szentesített jogai, hanem arra, hogy akarják az idegenforgalmi szolgáltatások megvásárlását, és képesek is legyenek rá, ami szűkebb értelemben a közös turisztikai, tágabban az egész közös piac fejlődésének része. Egyszóval: a turisták joga és védelme gazdasági szerepükön alapul.
Az Európai Unió közösségi politikájában, gazdaságában és jogrendszerében kettős helyzetben van a turizmus. Egyrészt a döntéshozó és az uniót működtető szervezetekben, testületekben nemigen találunk kifejezetten az idegenforgalommal foglalkozó nagyobb, önálló, meghatározó egységet, amiből arra lehetne következtetni, hogy a turizmus nem tartozik az Európai Unió legfontosabb vagy akár csak fontosabb ügyei közé. Másrészt viszont a jogalkotásban seregnyi olyan különböző jogszabállyal és az ezekhez kapcsolódó európai bírósági döntéssel találkozunk, amelyek közvetlen vagy közvetett hatással vannak a turizmusra s annak szereplőire.
Az EU legfontosabb okmánya a római szerződés. Ugyanakkor az idegenforgalom szempontjából a maastrichti szerződés hozott először kézzelfogható eredményt, mert lehetővé tette, hogy az unió turisztikai akciókat dolgozzon ki. Az EU döntéshozatali és működési mechanizmusait mindenekelőtt a tanács, a bizottság, a parlament és a bíróság alkotja. Ezek együttműködési rendszere hozza létre azt a különleges felépítményt, amelyben a kormányközi és a szupranacionális (nemzetek feletti) jelleg sajátosan ötvöződik. A legfőbb testületeken kívül a turizmus szempontjából jelentős feladatokat látnak el az unió olyan intézményei, mint a régiók bizottsága, a gazdasági és szociális bizottság és az Európai Beruházási Bank.
A vonatkozó jogszabály alapján állami támogatás egyebek között akkor adható, ha a legroszszabb helyzetben lévő régiót fejleszti termelőberuházásokkal és munkahelyteremtéssel. Takarékosan kell bánni a támogatással, nem lehet csak úgy általában, ad hoc juttatásként adni egy cégnek, vagy csupán egy területre korlátozni, mivel túl nagy hatással lehet a versenyre, amellett, hogy regionális hatása csekély marad. A támogatottnak legalább huszonöt százalékos önrésszel kell rendelkeznie, a támogatás nem kombinálható más anyagi segítséggel, s csak a beruházások, fejlesztések megvalósítására és nem a működési költségek fedezésére használható.
Noha a turizmus önálló gazdasági terület, a turisztikai célra – építkezésre, modernizálásra, a turisztikai szolgáltatások fejlesztésére – adott regionális támogatások eddig még nem ütköztek a bizottság ellenállásába. Az úgynevezett fapados légitársaságok megjelenése és térhódítása kikényszerítette az olcsó repülőtéri kiszolgálási díjakat, amiből egyenesen következett a regionális repülőterek fejlesztésének szükségessége.



Megjöttek a németek. Komoly félelmet keltett az idén a hazai turisztikai szolgáltatókban, hogy – bár már négy nap múlva augusztust írunk – csak nem akar nyár lenni. Persze nem az időjárási viszonyokra gondoltak a szolgáltatók, hanem arra, hogy mostanáig nem érkeztek meg a várva várt turisták. Köztudott, hogy hazánk legnagyobb küldő piaca Németország, ahol csak most, július második felében kezdődtek meg a szabadságolások. Már tavaly is jóval kevesebb német turista érkezett hozzánk, amit elsősorban az ottani gazdaság recessziójának „köszönhettünk”. Továbbá annak, hogy a német turisztikai marketingszervezet hatékony belföldi kampányt folytatott, s ebben arra ösztönözte polgárait: belföldön nyaraljanak, otthon költsék el a kikapcsolódásra szánt pénzüket, s ezzel is segítsék a német gazdaság recesszióból való kilábalását. Hazánkba tavaly a német turisták 2,1 százaléka utazott, amely a Magyarországra érkező turisták 35 százalékát tette ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.