Barokk panasz

Korunkban az ember legősibb kommunikációs szokásai is átalakulnak. Az egyik legszembeötlőbb jele ennek az éneklés látványosan gyors elhalása, visszaszorulása mindennapjainkból. Történelmi hasonlóságok persze vannak, és a jelenség talán nem is végleges és visszafordíthatatlan, de mindenképpen gondolkodásra ösztönöz – erről beszélgettünk Richter Pál zenetörténésszel.

Fáy Zoltán
2004. 07. 03. 12:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi késztethet egy mérnököt arra, hogy zeneelmélettel foglalkozzon?
– Életemben mindkét pályának helye van. Gyerekkorom óta tanultam zongorázni, de zenei szakközépiskola helyett gimnáziumba iratkoztam, és mivel a matematika és a fizika is érdekelt, középiskola után – részint családi példák alapján – a Műegyetemre kerültem.
– Nem áll nagyon távol egymástól ez a két érdeklődési kör?
– A matematika összeköti a zenét és a mérnöki tudományokat. De már egyetemi éveim alatt rádöbbentem, hogy nem a mérnökség lesz az igazi utam. Zongoráztam a középiskolában és az egyetem alatt is; s harmadév után ismét kezdtem foglalkozni a gondolattal, hogy a Zeneakadémián folytassam tanulmányaimat. Szüleim tanácsát megfogadva először kijártam az öt évet a Műegyetemen, 1987-ben mérnöki diplomát szereztem. Nagyobb szabású tervezőmunkát igazából soha nem végeztem. A Műegyetem befejezését követően a Zeneakadémián először a karmester szakon próbálkoztam, de ez nem sikerült, a felvételiztetők úgy látták, hogy nincs megfelelő kézbeli adottságom. Mivel érdekeltek az elméleti kérdések is, a következő évben zenetudományi szakra jelentkeztem. Felkészülésem során sokat köszönhettem két tanáromnak, Dévai Tibornak és Németh Rudolfnak, akikhez magánúton jártam zongora- és zeneelmélet-órákra.
– Pályájának harmadik fontos eleme a népzenegyűjtés.
– Sokan kárhoztatják a revival mozgalmat, pedig a fiatalok igen nagy részét ez, nevezetesen a táncházmozgalom vezeti el a népzenéhez. Az én esetemben is ez történt, a nyolcvanas években a táncházi muzsikán keresztül szerettem meg a népzenét, majd erdélyi utazások során élőben is találkozhattam ezzel a zenei kultúrával. Először hallottam román éneket a Fogarasi-havasokban, majd Csíkban magyar dalokat. Mivel fiatalkori éveimnek meghatározó élménye volt Bartók muzsikája, ez is erősítette – talán romantikus módon – a népzene iránti érdeklődésemet. De komolyabban, hivatásszerűen csak évekkel később, a Zenetudományi Intézet munkatársaként gyűjtöttem népzenét.
– Mennyiben tekinthető még népzenének az, ami manapság gyűjthető? Hiszen a közösségnek az a rendszere, amely évszázadokon keresztül létezett, és amely létrehozta, lehetővé tette a népzenét, napjainkra végérvényesen felbomlott.
– Ez megalapozott vélemény, de csupán a probléma egyik oldalát mutatja. Hiszen a kulturális tevékenység továbbhagyományozódik, és ha a zárt közösség által létrehozott érték eredeti közege felbomlik is, maga a „végeredmény”, jelen esetben a népzene része a kulturális örökségnek, bizonyos szálakon tovább él. Tradicionális zenévé alakul át, ami azt jelenti, hogy megőrzésében, elsajátításában nem az írásbeliség lesz az elsődleges, hanem a hangzó alak. Ez egyben azt is előrevetíti, hogy a népzene mint kulturális „késztermék” nem fog egyhamar eltűnni életünkből. Egyébként nem váltak be a korábbi jóslatok még arra vonatkozóan sem, hogy a falvakban a hagyományos közeg meglazulásával néhány éven belül kihal a népzene. Még mindig lehet gyűjteni, sőt néha új dallamokat is rögzíthetünk. Napjainkra a népzene, népi kultúra eredeti éltető közege megszűnt, felbomlott, de kialakult másfajta kapcsolódási rendszer, amelyben részben tovább tud létezni. Erre jó példa a táncházmozgalom: itt a fiatalok nem olyan módon találkoznak a népi kultúrával, mint a zárt faluközösségben, de a hagyományozódás itt is végbemegy. Egyrészt azért, mert a tánc elemi szükséglet, amely végigkíséri az emberiség történelmét, másrészt a népi tánczene, és ez különösen igaz itt, a Kárpát-medencében, hosszú időszak, akár évszázadok tapasztalatát magába sűrítve szolgálja és segíti e szükséglet minél teljesebb megélését.
– Feltételezem, a táncházba járók többsége arra is késztetést érez, hogy minél eredetibb közegében találkozhasson a népi kultúrával.
– Nagyon sokszor ez így van. A táncházmozgalom vezető zenészei többnyire autentikus módon sajátították el a muzsikálás tudományát, sokat jártak terepre, együtt éltek a prímással, zenészekkel, és még élő közegében láthatták, hogyan őrződik meg és hagyományozódik a népzene. Az így szerzett impulzus „átjön”, és ők is képessé váltak arra, hogy ezt továbbadják.
– A változást mutatja az is, hogy a terepen gyűjtött népzenébe egyre több elem szüremlik át napjaink populáris kultúrájából.
– A populáris kultúrának különböző rétegei, részei vannak, bizonyos értelemben a népzene, legalábbis bizonyos szelete is hozzá tartozik, és természetes, hogy ezek a részek kölcsönhatásban állnak egymással. Ha megnézzük a világzenét vagy az írek példáját, jól látható, milyen sokféle felhasználási lehetőség adott, hogy mit kezdjünk egy kulturális termékkel. De megítélésem szerint a táncházmozgalomba beemelt eredeti népi kultúra sokkal több, mint puszta ötlettár.
– A népi kultúra, népzene esetében sok évszázados, évezredes hagyományozódást feltételezünk. Milyen zenei továbbélés mutatható ki levéltári adatok alapján a XVII–XVIII. századtól napjainkig a talán legjobban dokumentált zenekincs, a liturgikus zene területén?
– Természetesen kimutatható továbbélés, csak ez nem olyan szembeötlő, mint a népzene esetében. Nyilván nem a gregorián dallamkincsről van szó, amelyet a szóban forgó időszakban már központilag, nyomtatott formában terjesztettek és aszerint is használtak. Zenetörténeti kutatásaim során például a pannonhalmi főapátsági könyvtárban találtam két 1750 körül lejegyzett magyar nyelvű passiót, egy virágvasárnapit és egy nagypéntekit, és ez a dallam a XVIII. század óta napjainkig folyamatosan használatos a bencéseknél. De ugyanígy említhetem a ferences kéziratokban lejegyzett énekeket is, amelyek közül néhányat két–háromszáz év óta folyamatosan énekelnek.
– A folyamatosság mellett van elkülönülés is. Vannak-e markáns különbségek az egyes egyházmegyék, szerzetesrendek, rendtartományok zenekincsében, amelyek eltérő kulturális közegre utalnak?
– Erről csak a ferencesek kapcsán tudok megfelelő ismeretanyag birtokában nyilatkozni. Az általam közelebbről vizsgált területen, a ferencesek XVII. századi zenéjében ez csak korlátozottan figyelhető meg, mert a legnagyobb kiterjedésű hazai rendtartománynak, a Dunától keletre fekvő területeket felölelő szalvatoriánusnak ebből az időszakból, a XVII. századból nem maradt fent kottás kézirata. Legjelentősebb forrásunk Erdély területéről való, az Organo-Missale, Kájoni János kézirata, az első „híradás” a ferencesek XVII. századi, nem központilag előírt liturgikus zenéjéről. Fontosak az egykori marianus provincia nyugat-magyarországi és felvidéki, valamint a szomszédos osztrák rendtartomány Grazban és a mai Burgenland területén található rendházainak zenei emlékei is. E területek levéltárakban fennmaradt kéziratait vizsgálva a misedallamok tekintetében figyelhető meg közös repertoár, sőt Ladislav Kaèic pozsonyi zenetörténész kutatásai alapján megfigyeléseinket kiterjeszthetjük a cseh, a délnémet, illetve a tiroli provinciára is.
– Ez könnyen körvonalazható, hagyományosan is kulturális egységet mutató terület. A közös misedallamokon kívül más liturgikus zenei hasonlóság is tapasztalható?
– A közös miserepertoár alapján feltételezhető volt, hogy más műfajban is találunk azonosságokat. De kutatásaim azt mutatták ki, hogy ilyen mértékű egység a liturgikus zene más területein nincs, a mariánus litániák és Mária-antifónák dallamai közül elvétve található meg egy-kettő az osztrák provinciában. A litániarepertoárban egyébként a későbbiekben volt egy jelentős váltás, mert osztrák területen kialakult egy kompozíciós füzér: a litánia után énekeltek egy Tota pulchrát, majd egy Ave Mariát. Ezt a gyakorlatot más provinciákban nem követték ugyan, de az újabb litánia és egyéb kompozíciók száma jelentősen megnőtt. Mindez nyilván összefüggött a XVIII. századtól a ferenceseknél egyre nagyobb területekre kiterjedő, egyre több rendtartományban dokumentálható zenei stílusváltással is. Az ezerhétszázas években a dallamosság, a ritmika egyre bonyolultabbá vált, és az előadás mind felkészültebb énektudást igényelt.
– Nem lehetséges, hogy a hangszeres zene templomi megjelenése hozzájárult a liturgikus zene hanyatlásához?
– A kultúrantropológus szempontjából nem hanyatlás kezdődött, hanem megváltozott, más lett a műfaj. Zenetörténészként persze más a véleményem, hiszen a népzenéhez hasonlóan a liturgikus zene területén is használunk értékkategóriákat. A zenetörténetben a XVII. századtól, főként a színpadi műfajok megjelenésével még élesebben elkülönült a világi és az egyházi zene, és a liturgikus zenében a gregorián ének használatának visszaszorulása is lényeges változásokat jelzett. A kettéválás során pedig egyre több olyan elem került be az egyházi zenébe, amelyik a világi zenéből érkezett. A barokk udvari zene a maga reprezentációs igényével mutatott mintát az egyházinak, és maguk a szerzők is sokszor vettek át profán zenei idézeteket egyházi műveikbe. Persze ez sem új dolog, hiszen a reneszánszból ismert jelenségről van szó. A XVIII. század legtehetségesebb ferences zeneszerzője, Dettelbach Gaudentius misedallamaiban találhatunk például Mozart operájából, A varázsfuvolából átvett idézeteket. Vagy Fusz János, a Tolna megyei sváb családban született, XIX. század elején élt magyar zeneszerző egyházi műveinek többségében egyszerűen korábbi világi vokális műveit, műrészleteit liturgikus szövegekkel látta el. De önmagában nem ez a gyakorlat jelent romlást. Mintegy másfél évszázad alatt teljes zenei és szellemtörténeti irányváltás történt. A XVII. század végétől egyeduralkodóvá váló dúr-moll dallamosság és a XVIII. századi vallásos irodalom – lásd a barokk cantioszövegeket – a túlzott érzelmességet, a hívő bajait ecsetelő szentimentális életérzést hozták a liturgikus zenébe.
– Talán túlzás ezt a változást párhuzamba állítani napjaink átalakulásával, de elmondhatjuk, hogy most az énektudás rendkívül gyors és roppant látványos sorvadásával minden korábbinál nagyobb fordulat előtt állunk.
– Az éneklés mintha valóban kiment volna a divatból; mint információátadó közegnek csökkent a szerepe. Ebben biztosan közrejátszik az is, hogy a technika fejlődésével ugrásszerűen megnőtt annak a lehetősége, hogy készen kapott zenei élményekben legyen részünk. És valószínűleg korunk társadalmi szövetének átalakulása, a családok szétzilálódása is megtalálható az okok között: az a gyermek, akinek az édesanyja kiskorától fogva énekel, természetesebb megnyilatkozási formának tartja az éneket, a zenét. Most az a jellemző, hogy ballagáskor a gyerekek csukott szájjal, magnózenére körbejárják az iskolát, és még a Himnuszt sem éneklik, hanem csak hallgatják. De azzal, hogy megnöveljük az iskolai énekórák számát, nem biztos, hogy minőségi váltást érünk el.
– Pillanatnyilag aligha lehetne tovább csökkenteni az iskolai énekórákat. Az ének-zene tanítás másik visszatérő kérdése, hogy mi legyen a tananyag, bekerülhessen-e a kánonba napjaink populáris kultúrája.
– Pedagógiai kérdés, hogy a képesség elsajátítására vagy a tananyagra helyezzünk-e súlyt. Vagyis hogy mire alapozva bontakoztatjuk ki legeredményesebben a fejlődő gyerek zenei világát. A korai gyermekkorban hallott ének meghatározó, különösen amit óvodás, kisiskolás korban hallunk, mert ez személyes és érzelmi kötődést jelent. Úgy látom, hogy jelenleg az iskolai énekoktatás ezt a funkcióját nem képes ellátni.
– Nem okozhat lelki torzulást és társadalmi zavarokat az énektudás rohamos visszaszorulása?
– Reméljük, hogy csupán átmeneti jelenségről van szó. Az ember ugyanis antropológiailag nem változott meg: ami korábban lelki igénye volt, most is az maradt. Legföljebb nem tudja, mitől nem érzi jól magát, ha ezt az igényt nem elégíti ki. De a mai helyzet megértéséhez találhatunk párhuzamokat a történelemben, mert a hangszeres zene térnyerése, a bonyolult, többszólamú kompozíciók elterjedése Európában szintén az egyszólamú éneklés háttérbe szorulását eredményezte. Remélem, hogy hamarosan eljön az a korszak, amikor az éneklés, az egyszólamú is, megint fontosabb lesz.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.