Köznapló

Végh Alpár Sándor
2004. 07. 03. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június 23., szerda
Azt hiszi az ember, mikor pontot tesz egy történet végére, befejeződött. Nem, mások folytatják. Szép polgárlakásban jártam, egy házaspár kért, látogassam meg a Király utcában. A férj kürtös volt az Operában, a feleség tanárnő, korkedvezménnyel mentek nyugdíjba, sok olvasnivaló van, és szeretnék szellemileg utolérni magukat, mondták. A Regnum Marianum miatt hívtak, 2002 márciusában írtam a templomról, azóta megjelent egy könyv, és kiderült, a templom titka terebélyesebb, mint volt azelőtt. A könyv a templom utolsó plébánosáról szól, Tóth Jánosról, elém teszik, lapozzak bele, találjam meg, hol ír az apát arról, hogy Mindszenty mellett volt a börtönben, de ne keressem, nincs róla egy szó se, a könyvet furcsán szerkesztették.
Csend lesz, szűk és riadt, amelybe az ember beleborzong, ők is tudják, amit én, hogy Tóth János ürítette ki a templomot lerombolása előtt, neki kent mézet a madzagra Kossa, az Állami Egyházügyi Hivatal elnöke, azzal biztatta, a helyére kápolnát építenek a föld alá, amire a plébános csak annyit mondott: fényből nem bújik a föld alá – de erről se olvasni az életrajzi könyvben, pedig tavaly adták ki, itt, a szabad Magyarországon, címe: A kegyelem virágszőnyege, kiadója pedig a Papirusz Book.
Itthon felütöm Mindszenty emlékiratait, olvasom, hogy az érseket 1955-ben Püspökszentlászlóra vitték, és Rajnai ezredes engedélyezte, hogy legyen mellette egy asszisztáló pap. A 391. oldalon az áll, Rajnai „új reverendát hoz számomra és egy papot. (…) A lelkész átadja az apostoli kormányzó igazoló iratát. Tóth János általam beiktatott plébános volt Budapesten, elmozdították. Rákosiék lerombolták plébániatemplomát, a Regnum Marianumot, hogy helyébe Sztálin monstruózus szobrát állíthassák. Végre felszentelt pap van mellettem. Oltárnál, asztalnál, séta közben.” Ezt írja Mindszenty, s még tizenöt helyen említi a könyvben Tóth János nevét, míg Tóth János hallgat ugyanerről.
Az apát történelmi utak metszéspontjában állt, megbízással küldhette közénk a Teremtő, egyénisége és pályája ezért volt kivételes. Kisfiúként Fehérváron Prohászkának ministrál, Bécsben papnövendék, ott szentelik fel a Pazmanaeumban, első állomáshelye Dorog. Két évtized szolgálat után a Mátyás-templom plébánosa lett, 1967-től címzetes apát, műveltsége papi körökben is rendkívüli: tíz nyelven beszélt. Életrajzát szünet nélkül írta, feljegyzéseinek és beszédeinek terjedelme negyven kötet, 2002-ben, mikor meghalt, e hagyaték a terézvárosi plébánián volt, Tóthné Kiss Valéria, a könyv gondozója mégis csak morzsákhoz jutott hozzá, s ahogy fogalmaz: a plébánián nem látták szívesen. Nem tudni, mi áll a negyven kötetben, leírta-e az apát a Regnum elpusztításának körülményeit, vagy azt, hogyan került Tóth János Mindszenty mellé.
Sok minden kiderülne az egyház történetének szörnyű éveiről, ám a hagyatékot a plébánia mintha sajátjaként kezelné, semmi jel nem utal arra, hogy bárki kézbe vette volna kutatási céllal. Tóth János nem a maga akaratából lett közszereplő, de az lett, s ami vele történt, közügy, a történelem része. Csendben élt, és csendben halt, de mindaz, amit tudott, átírhat sok könyvet, amelyek hamisak, még mindig hamisak.

Június 25., péntek
Nagy szerencse, mikor az embert kézen fogja a véletlen, és vezeti, ha hagyja magát. Én hagyom, s ez már sok jóval megajándékozott. Egy Múzeum körúti boltban pillantottam meg nemrég a keleties könyvborítót, a szerző neve ismeretlen volt: Maalouf, a cím annál ismertebb: Szamarkand. Jártam ott, akkora élményt utazás se azelőtt, se azóta nem adott. Megvettem a könyvet, olvasni kezdtem, egyre jobban elragadott; magyarázata Omar Khajjám, a XI. századi perzsa költő, matematikus és csillagász, ma zseninek mondanák. Vele sétáltam Szamarkandban, Maalouf mutatta az utat, s mert ceruzával a kézben olvasok, hamar aláhúztam egy mondatot: „Az udvari élet nem nekem való, egyetlen álmom, egyetlen ambícióm, hogy egyszer legyen egy csillagvizsgálóm rózsakerttel, és hogy szenvedélyesen vizsgálhassam az eget, egy kupával a kezemben, egy szép nővel az oldalamon.”
Nem olvastam tovább, elővettem a régi fényképeket Szamarkandról, a medreszékről, Timur mauzóleumáról, a bazárról, a dinnyeárusról, és úgy éreztem, nagyon pontosan fogalmaz Maalouf: egy férfiember, ha elnyeri mindezt, mindent megkapott: szépséget, mámort, a végtelent egy rózsában, mert abban ugyanúgy ott van, mint fenn a csillagos égen. Miért akar az ember ennél többet? Miért küzd olyan erővel azért, hogy boldogtalan legyen?

Június 27., vasárnap
Közteret akar, a térre pedig szobrot egy amerikai businessman egy amerikai elnöknek. Stephen A. O’Connor, a Budapest Business Journal vezérigazgatója nyakig republikánus, s le szeretné szedni az utcanévtáblát, amelyen egy demokrata elnök, Roosevelt neve áll. Reagan tér, ezt akasztaná a helyére, s ott lenne a szobor is. O’Connornak nyilván sok pénze van, ez bátorítja fel, hogy a magyar fővárosban dűtsön-borítson, ráadásul olyan téren, ahol két szobor is áll: Széchenyié az egyik, Deáké a másik, bár az utóbbi nem áll, hanem ül. A derék miszter úgy hiszi, az egész világ kisebb és nagyobb Amerikákból áll, azaz minden és mindenki megvásárolható. Téved, s aki olvassa, adja át neki: élhetnek, halhatnak nagy és még nagyobb amerikai elnökök, amíg egy kicsi, sánta magyar zsidó embernek, Vámbéry Árminnak se utcája, se szobra Pesten, a nyomuló jenkik várjanak sorukra, vagy ha sok pénzük van, szálljanak be, hogy mielőbb felállítsuk a nyelvtudós szobrát.
Vámbéry szobra egyébként egy fotókiállításról jutott eszembe: Turai Sándor és Varjú Zoltán Mihály felkutatták a Dunakanyar zsidó emlékeit, s képeiket kiállították a váci művelődés házában. Szerények voltak, nem magukat mutogatták, vagy mint Chochol Károly mondta megnyitójában: „rendületlen hűséggel” dolgoztak. A jelzős szókapcsolat megfogott, talán azért, mert az ilyesmi nálunk ritka tünemény. Sikerért, pénzért vágtázó figurákba ütközünk egyre, ezért hiszik, amit a zokogó Juhász Gyula írt versében Gulácsynak: „Csak egy a mentség, egy csak: a siker!”
Nem csak ez… Mondanám e két angyalnak, Lajosnak és Gyulának, van más út, nézzétek a zsidókat, kitartó hűséggel keresik, kutatják a magukét. Hiába pusztított el annyi mindent az idő, erőt nyernek a régiek hitéből, szelleméből, ez hozta létre váci iskolájukat, ebből épült Rotschild fakereskedő szép háza az országút mellett Verőcén vagy földszintes zsinagógájuk Vámosmikolán. Jó példa, el kéne tanulni, s rendületlen hűséggel indulni a magyar múltba, kiásni, felkutatni és közkinccsé tenni, ami megmaradt, hogy visszakapjuk az elvesztett erőt, amelyet csak eleink példájából nyerhetünk meg, csak abból s csak így!

Június 30., szerda
Figyelem a dolgokat, egyre kevésbé hagynak békén, mondhatnám: kezd a bőrömre menni a játék. Annak idején azt hittem, hazamennek az oroszok, az ablakon bezörget a demokrácia, lesz mindenhová érvényes útlevelem, lefordítják a tiltott könyveket, nemcsak babgulyás és brassói lesz a kisvendéglők étlapján, s ha kedvem tartja, átruccanok, és megnézem Bécsben a nagy Monet-kiállítást – ilyesmikre gondoltam, és megvalósult csaknem mind, de másként, nagyon másként.
Hirtelen furcsa idegenek toppantak elénk, azt mondták, mindennek ára van, hangszereinken rögtön feszesebbre húzták a húrt, majd új kottát tettek elénk. Ebben a fals hang is jelölve volt, játszani kell, mint a többit, mondták, aki tagja lett a Nyugat zenekarának, csak egy irányba húzhatja a vonót. Az idegeneknek tolvajkulcsuk volt, nyitotta a lakásunkat, a konyhánkat, a lelkünket, ki is nyitották őket, és közölték, legjobb a New Age szerint élni, ami pedig a kőtábla parancsait illeti, időnként muszáj eltérni tőlük. Mire nagy nehezen megértettük mindezt, új kívánalmakkal jöttek. Egyet kell értenünk azzal, hogy a genfi konvenciók iszlám foglyokra nem érvényesek, hogy aki hazájában harcol a megszállók ellen, az terrorista, s mindenekelőtt hinnünk kell Bushban, küldetéses ember, Istentől kapott felhatalmazást, ezért foglalja el a világot, és ezért vezeti be mindenütt az amerikai demokráciát. Ugye értitek, kérdezték, s csodálkoztak, milyen nehézfejűek vagyunk.
Itt tartottunk, mikor azt mondták, van még egy ráadás: a berlini „melegfesztivál”, úgy kell néznünk, mint az ember szabadságvágyának ősi, igaz megnyilvánulását, és ítéljük el Varsót, a lengyel főváros tetű város, nem engedi, hogy ott is utcára vonuljanak a homoszexuálisok.
Erről a fesztiválról különvéleményem van, pár éve ott voltam, és láttam a járdaszélről, mi folyik, meg mernék esküdni, a tévében a műpimpili himbálója ugyanaz volt és ugyanabban a gúnyában, mint annak idején, bár a műtag színei kicsit megkoptak, s látni való volt, hogy szabadság ide vagy oda, a fiú nem tudott kiteljesedni a himbálásban, tényleg lehet, hogy valami baj van a világgal.
Hogy mi a baj, és mi fontos a homoszexuálisok ügyében, erre tisztességes választ Berlinből sose kapunk, ha ilyet szeretnénk, Pasolinihez forduljunk. Az olasz filmes pályája elején észrevette, a szegényekre, a kültelkek nyomorultjaira senki nem figyel, legfeljebb akkor, ha csatlakoznak a műpimpili-himbálókhoz. Pasolini a szegényekkel tartott, akiknek nincs rózsaszín teherautójuk, és nem érdekli őket, házasságot köthet-e két azonos nemű, ezért hiszem, hogy aki a „kirekesztettség” szóval érvel bárhol, s közben nem a szegényekre gondol, az tisztességtelen alak, de úgy is mondhatom, hogy rongy ember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.