Páros portré

–
2004. 07. 03. 15:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Seres Ildikót a Bolha a fülbe című klasszikus Feydeau-darabban ünnepli mostanában a miskolci publikum. A színpadról nézve azonban a hálás bohózat korántsem tűnik rutinfeladatnak. Seres Ildikó szerint a vidéki színházak nagy előnye a sokféle játéklehetőség. Hamlet anyjától a Száll a kakukk fészkére Főnénijéig megannyi izgalmas prózai szerepet el tudott játszani, de énekelhetett operettet és Mária evangéliumát is. Szubrettként kezdte a pályát, ami éneklési szempontból nem kevésbé nehéz, mint primadonnának lenni – csak emellett még bohóckodni, cigánykereket hányni is tudni kell. Az operett mellett azonban a musical egészen más technikát igényel: a mikroporttal teljesen eltérő stílusban kell énekelni. Jó musicalt viszont nehéz elrontani, míg az operett műfajában kevés a biztos siker. S noha a művésznő mindig szívesen megnézi a kísérletező operettrendezéseket is, bevallja, hogy irritálja, ha az énekesek a gyönyörű ruhákban nem néznek egymásra. Egy rosszabbul megírt darabot is lehetséges sikerre vinni, ha a publikum megérzi a hiteles játékot. A Bolha a fülbe jól megírt darab – Méhes László rendezőként egy stílusban tartotta, nem engedte szétesni. A pikantéria száz év alatt azért más értelmezést kapott, a színészek mégsem örülnek felhőtlenül a visítozó tinédzser közönségnek. De örvendetes, hogy a publikum korra és ízlésre való tekintet nélkül ostromolja a színházat: ez kifejezetten kellemes élmény ama hányatott két év után, amikor három igazgató váltotta egymást. Halasi direktor megnyugvást hozott: ilyen udvarias és européer emberre szívesen bízza rá magát a színész. Seres Ildikó hét éven át színitanodában is tanított – most éppen drámapedagógia szakon végez. Erre szükség is van, mert szeptembertől megkezdődik Miskolcon a gyakorlati színészképzés. Tizenhárom éve él a városban, férje húsz éve koreográfus itt, Johanna lányuk nyolcéves. Érthető, ha szeretné, hogy a város kilábaljon a kátyúból. Seres Ildikó hisz benne, hogy erre a színház és a kultúrturizmus megfelelő eszköz.

Szirtes Gábor vendégként parádézik a Bolha a fülbe miskolci előadásában. A bravúros kettős főszerep nem minden előzmény nélkül találta meg: Csiszár Imre művészeti vezetése alatt 1980 és 1987 között is tagja volt a színháznak. Eltöltött aztán hat évet a Nemzeti Színház társulatában, volt szabadúszó, játszott az Operettszínházban és a Tháliában. Halasi Imre épp az Operettszínház igazgatójaként ismerte meg Szirtest: három és fél év alatt sokat dolgoztak együtt. Újdonsült direktorként nyilván úgy alakítja a társulatát, hogy azokkal dolgozik együtt, akikben már bízik. Ez a szerep kétségkívül jutalomjáték – s amikor Halasi megkérdezte a rendező Méhes Lászlót, mit szólna Szirtes Gáborhoz, örömmel mondott igent, hiszen ők meg színészként „száz év óta jóban vannak” egymással. Szirtes számára több mint másfél évtized után ez volt a visszatérés, hiszen egy jubileumi gálától eltekintve azóta nem lépett a miskolci színpadra. A buffószínjátszásnak azonban számára hamarosan folytatása is lesz a régi városban: a Régi nyár című zenés játékban bíznak rá ősszel hasonló feladatot. Szirtes Gábor szerint nem társulat a társulat, ha civilben nem tudnak egymással beszélgetni. Bohózat pedig nincs anélkül, hogy „túlórában” el ne próbálnák a páros jeleneteket…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.