Kormányválság Csillag István miatt

Lapunk birtokába került az a dokumentum, amely magyarázatot ad arra, hogy miért ragaszkodott a kormányfő az SZDSZ tiltakozása ellenére Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter leváltásához. Úgy tudjuk, a felmentés hátterében az M6-os építése, a lehetséges kivitelező kiválasztása áll.

Munkatársainktól
2004. 08. 19. 20:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtudtuk, az M6-os autópálya lehetséges építőiről szóló tájékoztatót még augusztus 2-án küldték el Medgyessy Péternek a versenyeztetésben részt vevő szakértők. A jelentés megkérdőjelezi a pár nappal később győztesnek hirdetett konzorcium ajánlatát, és arra hívja fel a miniszterelnök figyelmét, hogy az állam irreálisan nagy kockázatot vállal, ha ez a társaság építi meg az autópályát.
Meg nem erősített információink szerint Medgyessy az utóbbi évek egyik legnagyobb állami beruházásának kivizsgálására és a tendergyőztes kihirdetésének elhalasztására kérte Csillag Istvánt. Úgy tudjuk, az ügyet a miniszterelnök kormányülésen is szóba hozta, ahol az általa kért vizsgálat elmaradása miatt „felelősségre vonta” Csillagot a többi miniszter előtt. A gazdasági miniszter ennek ellenére augusztus 6-án kiküldte a versenyeztetés végeredményét, amely szerint az M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6DA) építheti meg az autópálya Érd–Dunaújváros közti szakaszát mintegy 125 milliárd forintért.
*
A miniszterelnöknek megküldött jelentés ugyanakkor állítja, hogy korántsem a később nyertesnek választott társaság ajánlata volt a legelőnyösebb. – Az M6DA tekintetében lényegesen nagyobb a kockázata annak, hogy az ajánlatban olyan változások következnek be, amelyek az állam számára kedvezőtlenek, s amelyek az ajánlatot összességében gyengébbé teszik, mint a versenyben később alulmaradt konzorcium ajánlata – hangsúlyozza a tájékoztató, amely több szempontot figyelembe véve hasonlítja össze az autópálya építésére beérkezett ajánlatokat.
Eszerint az M6DA az autópálya-szerkezeteknél és -hidaknál nem akar teljes körű felújítási programot végrehajtani a koncessziós időszak alatt. A jelentés azt is kifogásolja, hogy az aszfalt elöregedése miatt elkerülhetetlen nagyfelújításra bevállalt hat hónapos idő irreálisan rövid a megfelelő minőségű munkákhoz. – A fentiek szerint 15–18 millió euró költség „hiányzik” az M6DA ajánlatából – állapítja meg a felmérés.
További hátrányt jelent a tájékoztató szerint, hogy a konzorcium három tagja közül kettő lényegében semmiféle útépítési kapacitással, bázissal, munkaszervezettel nem rendelkezik, míg a harmadik cég csak rendkívül csekély mértékű útépítést végzett Magyarországon. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az építkezés elkezdéséhez szükséges felkészülési idő legalább két hónappal hosszabb, mint a többi pályázó esetében – áll a miniszterelnöknek megküldött szakértői jelentésben.

A Bilfinger–Berger Németország második legnagyobb építőipari vállalata 16 százalékkal növelte üzemi eredményét a második negyedben, elsősorban a vállalatfelvásárlásoknak köszönhetően – jelentette az MTI. Magyarországon a Bilfinger az M6-os autópálya érdi tető–Dunaújváros közötti szakaszának megépítésében vesz részt az M6 Duna Autópálya Konzorcium tagjaként. Ebben a Bilfinger–Berger BOT GmbH mellett az osztrák Porr Infrastruktur GmbH, a Swietelsky International Baugesellschaft, illetve magyarországi leányvállalata, a Swietelsky Hungary Kft. vesz részt. A konszern elsősorban annak köszönheti jó eredményeit, hogy az átlagosnál jobban teljesített az épületgépészeti és -karbantartási részleg, amely több vállalatfelvásárlást is végrehajtott az utóbbi időben. Az első fél évben a termelés mennyisége 11 százalékkal, 2,83 milliárd euróra nőtt az első fél évben. A társaság megismételte, hogy az idén hatmilliárd euróra tervezi növelni a termelés mennyiségét, s az adózott eredmény meghaladja majd a tavalyit. A Bilfinger–Berger GmbH szerda délelőtt 27,21 euró volt a frankfurti értéktőzsdén, 0,69 százalékkal alacsonyabb a keddi 27,40 eurós zárónál. Január óta 0,69 százalékkal lett olcsóbb, 32,30– 26,16 euró között mozgott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.