Megtudtuk, az M6-os autópálya lehetséges építőiről szóló tájékoztatót még augusztus 2-án küldték el Medgyessy Péternek a versenyeztetésben részt vevő szakértők. A jelentés megkérdőjelezi a pár nappal később győztesnek hirdetett konzorcium ajánlatát, és arra hívja fel a miniszterelnök figyelmét, hogy az állam irreálisan nagy kockázatot vállal, ha ez a társaság építi meg az autópályát.
Meg nem erősített információink szerint Medgyessy az utóbbi évek egyik legnagyobb állami beruházásának kivizsgálására és a tendergyőztes kihirdetésének elhalasztására kérte Csillag Istvánt. Úgy tudjuk, az ügyet a miniszterelnök kormányülésen is szóba hozta, ahol az általa kért vizsgálat elmaradása miatt „felelősségre vonta” Csillagot a többi miniszter előtt. A gazdasági miniszter ennek ellenére augusztus 6-án kiküldte a versenyeztetés végeredményét, amely szerint az M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6DA) építheti meg az autópálya Érd–Dunaújváros közti szakaszát mintegy 125 milliárd forintért.
*
A miniszterelnöknek megküldött jelentés ugyanakkor állítja, hogy korántsem a később nyertesnek választott társaság ajánlata volt a legelőnyösebb. – Az M6DA tekintetében lényegesen nagyobb a kockázata annak, hogy az ajánlatban olyan változások következnek be, amelyek az állam számára kedvezőtlenek, s amelyek az ajánlatot összességében gyengébbé teszik, mint a versenyben később alulmaradt konzorcium ajánlata – hangsúlyozza a tájékoztató, amely több szempontot figyelembe véve hasonlítja össze az autópálya építésére beérkezett ajánlatokat.
Eszerint az M6DA az autópálya-szerkezeteknél és -hidaknál nem akar teljes körű felújítási programot végrehajtani a koncessziós időszak alatt. A jelentés azt is kifogásolja, hogy az aszfalt elöregedése miatt elkerülhetetlen nagyfelújításra bevállalt hat hónapos idő irreálisan rövid a megfelelő minőségű munkákhoz. – A fentiek szerint 15–18 millió euró költség „hiányzik” az M6DA ajánlatából – állapítja meg a felmérés.
További hátrányt jelent a tájékoztató szerint, hogy a konzorcium három tagja közül kettő lényegében semmiféle útépítési kapacitással, bázissal, munkaszervezettel nem rendelkezik, míg a harmadik cég csak rendkívül csekély mértékű útépítést végzett Magyarországon. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az építkezés elkezdéséhez szükséges felkészülési idő legalább két hónappal hosszabb, mint a többi pályázó esetében – áll a miniszterelnöknek megküldött szakértői jelentésben.
A Bilfinger–Berger Németország második legnagyobb építőipari vállalata 16 százalékkal növelte üzemi eredményét a második negyedben, elsősorban a vállalatfelvásárlásoknak köszönhetően – jelentette az MTI. Magyarországon a Bilfinger az M6-os autópálya érdi tető–Dunaújváros közötti szakaszának megépítésében vesz részt az M6 Duna Autópálya Konzorcium tagjaként. Ebben a Bilfinger–Berger BOT GmbH mellett az osztrák Porr Infrastruktur GmbH, a Swietelsky International Baugesellschaft, illetve magyarországi leányvállalata, a Swietelsky Hungary Kft. vesz részt. A konszern elsősorban annak köszönheti jó eredményeit, hogy az átlagosnál jobban teljesített az épületgépészeti és -karbantartási részleg, amely több vállalatfelvásárlást is végrehajtott az utóbbi időben. Az első fél évben a termelés mennyisége 11 százalékkal, 2,83 milliárd euróra nőtt az első fél évben. A társaság megismételte, hogy az idén hatmilliárd euróra tervezi növelni a termelés mennyiségét, s az adózott eredmény meghaladja majd a tavalyit. A Bilfinger–Berger GmbH szerda délelőtt 27,21 euró volt a frankfurti értéktőzsdén, 0,69 százalékkal alacsonyabb a keddi 27,40 eurós zárónál. Január óta 0,69 százalékkal lett olcsóbb, 32,30– 26,16 euró között mozgott.
Újabb helyszínről dobatta ki Magyar Péter a testőreivel a HírTV stábját