Elsorvadó szabadkikötő

Az ÁPV Rt. tervei között továbbra is szerepel a megmaradt Mahart-vagyon privatizációja, ami egyben a Csepeli Szabadkikötő eladását is jelenti. A kikötő, noha a legnagyobb áruforgalmat bonyolítja le, s külkereskedelmünk meghatározó egysége, egyelőre még nem kapta meg az országos közforgalmi státust. Enélkül pedig szakmai befektetőnek értéktelen lehet az üzemeltetés.

Putsay Gábor
2004. 09. 08. 17:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába működik az ország egyik legnagyobb infrastrukturális egységeként a Csepeli Szabadkikötő, az országos közforgalmi státushoz még mindig nem jutott hozzá. Ez jogosítja fel ugyanis a kikötők üzemeltetőit arra, hogy a fejlesztésekhez állami pénzekhez, illetve európai forrásokhoz jussanak. A hazai közlekedéspolitika kiemelten kezeli a logisztikai központok fejlesztését, ám ilyen címen állami forrásokhoz szintén csak az országos közforgalmú kikötők jutnak. Csepelen pedig több árut raknak vízoldalról vasúti kocsikba, teherautókra, illetve szárazföldi szállító járművekről hajóra, mint a hazai dunai kikötőkben együttvéve. Az ÁPV Rt. tulajdonában lévő Csepeli Szabadkikötő vezetése a közforgalmi státust még 2001. február elején kérte a közlekedési kormányzattól, ám az illetékesek azóta halasztják a döntést. Mint ismeretes, a kormány a Mahart vagyonának értékesítése mellett döntött, ennek megfelelően négy részre bontották a társaságot, az egyik egység a Mahart Szabadkikötő Rt. A folyami áruszállítást végző Mahart Duna Cargo Kft.-t értékesítették a német–osztrák DDSG Cargónak: a társaság 1,1 milliárd forintért vásárolta meg a Mahart folyami tevékenységét, a flottát, illetve a cég márkanevét, és 1,8 milliárd forint tőkét emel a társaságban, ezt a pénzt döntően a hajók felújítására költik.
Ugyanakkor a Mahart Szabadkikötő Rt.-t is privatizálná az ÁPV Rt. Az állami vagyont kezelő szervezet eredetileg a kikötői tulajdon száz százalékának értékesítéséről határozott, a pályázatot 2003. december 31-ig kellett volna meghirdetni. A kikötő értékesítését ugyanakkor hátráltathatja, hogy még nincs meg az országos közforgalmi státus, másrészt ha a százszázalékos tulajdon pénzügyi befektetőkhöz kerülne, az rövid távon a kikötői tevékenység megszűnését is jelentheti. A szakmai befektetőknek ugyanis a közforgalmi státussal együtt vonzó egy kikötői tulajdon megszerzése. Ennek oka, hogy a befektetők leginkább a belső kikötői tevékenységben – árurakodás, raktározás, csomagolás – érdekeltek, az infrastruktúra-fejlesztéshez viszont így külső források is bevonhatók. Ennek megfelelően a kikötőkben megtelepülő cégek kizárólag a belső infrastruktúra fejlesztésében vesznek részt üzleti alapon. A külső infrastruktúra fejlesztése, így a közúthálózat, a vasúthálózat, a csatornák építése nemzetközi szinten is állami vagy önkormányzati feladat, erre befektetőt nemigen találni. Ennek megfelelően Európában csak két olyan folyami kikötő található, amely száz százalékban magántulajdon. A kikötők leginkább a városok, tartományok tulajdonában vannak – Duisburg, Bécs – Nyugat-Európában, a tevékenységeket pedig privatizálják. Az esetben, ha pénzügyi befektető vásárol meg egy kikötőt, a kikötő mint infrastrukturális egység lassan elsorvad. A területeket ugyanis felparcellázzák, szállodákat, sport- vagy kulturális központokat építenek, a rendezetlen tulajdonviszonyok és az egy területen lévő többféle profil ellehetetleníti a kikötő működését.
Az EU több alkalommal deklarálta, hogy központi forrásokból támogatja a Duna folyó mint fő közlekedési útvonal fejlesztését. Ez elsősorban azért fontos, mert a merülési problémák miatt az év nagy részében nem biztonságos a folyami szállítás. A hajózást viszont abban az esetben lehetne az év folyamán kilencven százalékban lehetővé tenni, ha két és fél méteres merülést biztosítanának a Duna teljes szakaszán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.