Földbiznisz mindenekelőtt

Nánási Tamás
2004. 09. 09. 17:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újra és újra felbukkanó hírek szerint – képletesen szólva – a kertkapu és a hátsó ajtó feszegetése után megint a bejáratot őrző nagykapu kitárásán fáradoznak azok, akik hőn áhítják a magyar mezőgazdaságban a külföldi tőke előretörését. Ismét a földpiaci korlátok feltöréséről hallani, olyan elképzelésekről, amelyek kiváló lehetőségeket teremtenek a hazai termőföld drágulására spekuláló pénzembereknek. Azt rebesgetik, a földművelésügyi tárca és a holdudvarához tartozó szakértői kör megint előállt azzal az ötlettel, hogy bizonyos feltételek mellett gazdasági társaságok, jogi személyek is vásárolhassanak földet Magyarországon. A szakmai viták egyszer már igazolták: ha ezt megengedjük, végképp nem tudjuk meggátolni, hogy falvaink határa a külföldiek birtokává váljon.
A föld körül ismétlődő spekulációs játék igazolja a legegyértelműbben: a szocialisták agrárpolitikája álságos, más a kirakat és más a valóság. A nemzeti összefogásról, a ciklusokon átívelő koncepciókról hangoztatott elveik mindig akkor foszlanak semmivé, amikor a birtok és a tulajdon kérdésére terelődik a szó. Pedig másról nemigen érdemes beszélni. Kié lesz a föld? Ez egy rövid és egyértelmű kérdés. A válasz meghatározza a hazai agrártermelők jövőjét.
Mikor a szocialisták kerülnek hatalomra, a földkérdésre mindig rossz válasz születik. Olyan válasz, amelyik nem szolgálja a megmaradásban bízó hazai gazdaságok fejlődését. Sem a kicsikét, sem a nagyüzemekét. Nem jó a magángazdaságoknak, nem jó a szövetkezeteknek, és kárára van a korábbi téeszekből alakult társaságoknak is. Azaz nem felel meg a magyar mezőgazdaság alapvető érdekeinek. Azoknak viszont kedvező, akik dobra akarják verni a kezükben lévő agrárvagyont, nekik édes mindegy, hogy azt ki veszi meg, csak jó pénzt fizessen érte. Azok is jól járhatnak, akik busásan jövedelmező üzletet látnak a haldokló kistelepülések határában fekvő, egykor virágzó, mára szinte gazdátlanná váló szántókban, ültetvényekben. A biznisz mindenekelőtt: a csupasz magánérdek és nem a közérdek az, ami mozgatja a külföldieket csalogató birtokpolitikát.
Előbb-utóbb mindig kiderül, hogy a király meztelen. Hiába próbálja elhitetni velünk szakértők hada, hogy a szocialista agrárpolitika szépséges öltözetet visel, ha az elénk lépő pőre valóság nem más, mint szimpla spekuláció. Az első nagy öltöztetésbe még 1997-ben fogott bele a Nagy Frigyes vezette MSZP-s agrárminisztérium. A Parlament fényes kupolatermébe és a hazai agrárértelmiség bölcsőjébe, a gödöllői campus falai közé összehívott szakemberek szép és nehéz feladatot kaptak: a nemzeti összefogás alapjául szolgáló agrárprogram megalkotását. A lelkes és áldozatos munka eredménye lényegében írott malaszt maradt. A föld és a tulajdon kérdéséről már akkor sem született egyezség. Hamarosan kiderült, hogy miért. A kormány törvénytervezetet nyújtott be, amely a gazdasági társaságoknak és rajtuk keresztül a külföldieknek is megengedte volna a hazai földszerzést. Akkor hullott le először a lepel a királyról.
A Horn-kabinet szándékát keresztezte egy sikeresen elindított népszavazási kezdeményezés és az elbukott választás. De az újabb öltöztetési kísérlet sem váratott sokáig magára. Akkor vált szükségessé megint a palástolás, amikor ismét beköszöntött a választási kampány. A 2002-es voksolás előtt a szocialista párt színes-szagos füzetben vázolta agrárterveit, a vidéki kisembereknek és a családi gazdaságoknak sok szépet és jót ígért. S aki megfelelően elbódult ettől, nem biztos, hogy észrevette a szövegtengerbe bújtatott mondatot arról, hogy lehetővé kell tenni a jogi személyek, gazdasági társaságok földtulajdonlását. Mindezt olyan szektorsemlegesség jegyében, ahol birokra kelhet egymással az egér és az elefánt.
A hatalomra kerülés után tovább próbálták rejtegetni szándékaikat a szocialisták. A kampányanyagban olvasható mondatot először visszavonták. Majd „bizonyos feltételekkel” végrehajthatónak tartották. Már a korábbi viták során is bebizonyosodott: nincsenek ilyen feltételek, mert nemzetközi szerződéseink alapján nem tehetünk különbséget a külföldi és hazai tulajdonban lévő gazdasági társaságok között. Tehát amit az egyiknek megengedünk, azt a másiknak is lehetővé kell tenni. Ha magyar cég vehet földet, akkor a külföldi is. S amikor mindenki arra készült, hogy erről a kérdésről újrakezdjük a vitát, jött a nagy trükk. A közalkalmazottak béremelésébe csomagolva, salátatörvényben ment át a Házon a húszéves földbérlet lehetősége, ekkor kaptak kiemelt elővásárlási jogot a bérlők, és törölték el a családi gazdaságok kedvezményeit. Ezzel a lépéssel a kormány közvetve felajánlotta a külföldi tőkének a hazai földpiacot. Amihez képest az uniós belépés előtti napok további módosításai már csak bolhacsípéseknek számítanak. Ugyanakkor ha hinni lehet a terjengő híreknek, egyes szocialista érdekkörök mostanában már nagyon türelmetlenek. Nem bírják kivárni, míg a külföldiek legális földvásárlásáig letelik a Brüsszelben kiharcolt hét szűk esztendő. Azt szeretnék, ha már most elkezdődne a földpiacon a nagy kaszálás.
A színfalak mögötti birkózás tetten érhető az agrár- és vidékfejlesztés nemzeti stratégiáján dolgozó féloldalas kerekasztal munkáján. A király színes öltözékét eleinte ismét sikerült megvarrniuk: a nyár elején társadalmi vitára bocsátott tervezet egyes fejezeteiben egyértelműen lándzsát tör a vidéki munkahelyek megtartása, a szociális és környezetvédelmi célokat is szolgáló agrármodell mellett. Más oldalakon viszont minden eddiginél jobban kiütközik az, hogy mi van a ruha alatt. Csak versenyről, „életképes” üzemekről olvashatunk, amit brutális jövőkép koronáz meg: egy szűk réteg nagyobb jövedelméért cserébe a következő tíz évben a földműveléstől és az állattenyésztéstől hatszázezer honfitársunk búcsúzhat el. Tavasszal még ismétlődött a múlt: a kormányanyagon munkálkodók a birtokpolitika kérdéseiben megint nem jutottak egyezségre. De az eléjük kerülő tervezet már akkor is sokat sejtető volt: többek között tartalmazta az egy kézben tartható birtoknagyság korlátozásának feloldását, megtoldva azzal, hogy meg kell akadályozni a községek határában a monopóliumok kialakulását. Hogy miként, ha engedjük a korlátlan földvásárlást, arról már nem szólt a fáma.
A szeptemberig szőnyeg alá söpört birtokviták a szakemberek közt a napokban ismét kiújultak. Állítólag lélegzetelállító anyag érkezett az agrártárcától. Ismét napirenden a régi nóta, a cégek földvásárlásának lehetővé tétele, akkor is, ha azok külhoniak. A kiváló ötletek között szerepel, hogy a nagy táblák közé beékelődött kisbirtokok tulajdonosait a törvény erejével kell eladásra kényszeríteni, ami a piacgazdaság viszonyai között még a legenyhébb kifejezéssel is nonszensznek nevezhető. A közfelháborodás egyre dagad, amire jó példa, hogy még a Hit Gyülekezetének hetilapja is vaskos bírálatot közöl legújabb számában a suba alatt formálódó agrárstratégiáról. Beszédesebb is, ha most a Hetekből idézünk: „A hazai agrárkormányzat a javaslattal nyíltan hadat üzen a vidékfejlesztés hazai és uniós törekvéseinek” – szögezi le a cikkíró. Másutt így folytatja: „A hazai nagybirtokos agrárlobbi elérkezettnek látja az időt, hogy az eddig papíron megszerzett javait legalizálja.”
Lám, már az SZDSZ közelében is így látják. Nem segít itt már semmilyen öltözék. A kormányzati agrárpolitika lényege került a felszínre: a kielégítetlen szerzési vágy és a folytonos habzsolás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.