Tudás pénzért, avagy tartható-e a színvonal?

Növekszik a hazai költségtérítéses oktatás népszerűsége. A tehetősebb diákok az oklevél minden áron való megszerzéséért választják ezt a képzési formát, míg a szegényebbek az ebben rejlő kitörési lehetőségeket keresik, és készek erre pénzüket is áldozni. A felsőoktatási intézményeknek viszont egyre nagyobb fejtörést okoz a minőség megőrzése. Bevételeik jelentős forrását képezik a fizetős hallgatók, az állami finanszírozás viszont csökkenő tendenciát mutat.

Kristály Lehel
2004. 09. 09. 18:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fővárosi Corvinus Egyetem – a korábbi Közgáz – Államigazgatási Karán a kilencvenes évek derekától emelkedik a költségtérítéses hallgatók száma. Ők jelenleg a kar létszámának hetven százalékát teszik ki. A fizetős diákok létszámnövelését a kari költségvetéshez egyre csökkenő arányban hozzájáruló állami finanszírozás eredményezte – mondta Kis Norbert oktatási főigazgató-helyettes. Szerinte az oktatáspolitika így tette hivatalossá a saját bevételek növelésének kényszerpályáját. Ennek ellenére a kar hosszú távon a költségtérítéses létszám jelentős csökkentését célozza meg, még akkor is, ha nehéz a költségvetésben keletkező űrt betölteni. – Döbbenetes, hogy a közigazgatási szakemberképzésben nem hajlandó az oktatási tárca az államilag finanszírozott létszámot emelni, sőt csökkenti azt, miközben a jogászok finanszírozott létszáma a miénket tizenötszörösen meghaladja – kifogásolta Kis Norbert. Elmondta: az EU-csatlakozás sem változtatott a tárca közigazgatási alapképzéshez való hozzáállásán. A kar viszont minden uniós pályázati programba bekapcsolódik, ezekből azonban az alapfeladatok és a működési költségek nem pótolhatók. Az épületeket üzemeltetni kell, az államigazgatási szakon 44 hallgatóra jut egy oktató, ezért a működési minimum fenntartásában csak végső eszköz a költségtérítéses oktatás. A kar kiadásainak 65 százalékát a költségtérítésekből fedezi, ami állami intézményeknél szinte példátlan. – A karnak mégis érdeke, hogy a kiadott diplomák száma arányban álljon a közszolgálati piac középtávú igényeivel. Fizetős diákjaink között valóban vannak, akiket „csupán” a diplomaszerzés vezet, de hallgatóink többségükben köztisztviselők, ezért előmenetelük nagyban biztosított. A szigorú felvételink és a nagy lemorzsolódási arány viszont ellenáll a könnyű diplomaszerzésnek – tette hozzá Kis Norbert.
A Károli Gáspár Református Egyetem (KRE) szabad kapacitásának kihasználására hirdet költségtérítéses képzést, mert az állami támogatás ott sem elegendő. A KRE azonban nem kizárólag a térítések bevételéből pótolja forrásait. – A fizetős hallgatók számának növelése nem megoldás – véli Prekker Judit főtitkár. Rámutatott: a KRE-nek nem célja, hogy erején felül növelje a költségtérítéses képzések számát, így náluk nem jelent minőségromlást a fizetéses oktatás. – A kialakult versenyhelyzetben előnyünk, hogy egyházi, illetve kis intézményként nem tömegoktatást folytatunk, mert nálunk az oktatók és a hallgatók közötti személyes kapcsolat a fontos. Diákjaink nem pusztán azért vállalják a költségeket, hogy mindenáron diplomához jussanak, hanem mert itt egy kicsit többet kapnak, mint amit az oklevél megszerzéséhez szükséges képesítési követelmények előírnak – mondta Prekker Judit.
– A Miskolci Egyetem a legszegényebb magyarországi régiót fogja össze, ezért itt a hallgatók többsége arra kényszerül, hogy inkább az állami finanszírozást keresse. Az alapképzés hallgatóinak körülbelül a felét mégis a fizetősök teszik ki. Akadnak még ugyanis családi tartalékok, amit tanulásra szánnak – mondta Bíró György, az egyetem tanulmányi rektorhelyettese. Az állami finanszírozás csökkenése miatt a Miskolci Egyetem is a költségtérítésekből és egyéb tevékenységekből nyeri bevételeinek felét. A rektorhelyettes szerint mégsem jellemző intézményükre, hogy arra érdemteleneket lássanak el diplomával. Vonzerő, hogy aki két szakon tanul, annak a díj kétharmadát elengedik.
A Debreceni Egyetemen idén is növekedett a fizetős diákok száma, ami a becslések szerint elérheti az 55 százalékot is. Joó Ferenc tanulmányi rektorhelyettes szerint a pénz önmagában nem garancia a diplomára. A költségtérítések itt is bevételnövelő források, de ez csekély ahhoz képest, amit az intézmény karai kutatásokból, vizsgálatokból vagy készülékek építéséből nyernek. – Intézményünk ugyanakkor rendkívül feszített helyzetben van, mert az állami normatívák az első kategóriából a harmadikba sorolták át például a gyógyszerészképzésünket. Változatlan hallgatói létszám mellett a kar finanszírozása így 57 százalékkal csökkent egyik évről a másikra – tette hozzá Joó Ferenc.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE) is egyre több a költségtérítéses hallgató: idén 12–14 ezer költségtérítéses diák lesz az ELTE-n (18 ezer finanszírozott mellett). – Az ebből származó bevétel költségeinket mégsem pótolja, és idén hatszázmilliós kiadásunknak nincs fedezete. A fizetésképtelenség határán ingadozik az egyetem. Kollégáinkat arra kérnénk, hogy menjenek egy hónapra fizetetlen szabadságra. A közműveknél is nagyfogyasztók vagyunk, mindezekért tehát számunkra fontos a költségtérítéses „sereg”. Ezeknek egy köre mindenáron diplomához akar jutni, egy része érdeklődik valami iránt, többen ráébredtek, hogy rosszul választottak korábban, mások viszont rájöttek, hogy ki kell egészíteniük a tudásukat. Sokan pedig egyszerűen lemaradtak a ponthatárról – tájékoztat Bakonyi László oktatási főosztályvezető. Szerinte az ELTE kiszolgáltatottsága ellenére nem vezet minőségromláshoz a fizetéses oktatás elterjedése.
Körképünkben a megkérdezettek mindegyike egyetértett abban, hogy a felsőoktatás nyújtotta szellemi értékeket nem szabad, de nem is lehet „szabadpiaci árucikknek” tekinteni. Az intézmények energiáik jelentős részét manapság a túlélésre fordítják, és nem arra, ami az igazi feladatuk lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.