Sorsközösség: magyar zsidók, zsidó magyarok

2004. 12. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsidók és kicsodák? – ezzel az enyhén mellbevágó címmel várta a hallgatóságot a Védegylet és az Egészségügyi Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (EDDSZ) előadás-sorozatának legutóbbi rendezvénye. S a jelek szerint egyáltalán nem eredménytelenül, hiszen az EDDSZ székházának nagyterme zsúfolásig telt az érdeklődőkkel. A hallgatóság talán nem is megfelelő kifejezés, az est folyamán ugyanis a közönség aktív alakító tényezővé vált a diskurzushoz. Így Lányi András író és Karátson Gábor író-festőművész dialógusa terebélyes intellektuális múlt- és jelenfeltárássá vált. Merthogy a címadás egyáltalán nem volt véletlen: ki nem mondottan a honi közbeszéd álszent prüdériáját karikírozta ki.
Mint kiderült, a címadás komoly fejtörést okozott a beszélgetőtársaknak. Először a zsidók és magyarok verzió mellett tették le a garast, később a zsidók és keresztények címmel próbálkoztak, ám rájöttek: mindkettő ostobaság. S hogy miért az? Egyrészt nem állandó entitásról, tulajdonság- és fogalomkörről van szó, másrészt a magyarországi zsidók éppúgy a nemzet részét alkotják, mint bármely más csoportja a társadalomnak. Lányi András felvetette azt is: csak úgy lehet a kérdésről tárgyalni, ha egyúttal azt is megkérdezzük, mi a magyar. A zsidóság ugyanis a századok folyamán beépült a magyarság sorsközösségébe, mondhatni, megdolgozott érte. Mint ahogy a magyarság is megdolgozott ezért a közös gyökerű múltért. Ha vér kellett, ugyanott hullott a zsidóság vére a XIX. századtól, mint a magyaroké, s ha szellemi teljesítmény kellett, akkor sem volt olyan időszaka a történelmünknek, hogy a magyar zsidók ne húzhatták volna ki magukat.
Hol romlott mégis valami el? Hisz valahol itt is utat tévesztettünk – csendült ki a disputából. Persze nem kell misztikumba hajló oknyomozásra ragadtatnunk magunkat, jól tudjuk: a történelem ritkán engedte meg, hogy Magyarország fejlődése sokáig egyenes vonalú pályán fusson. Mint a beszélgetésben utaltak rá: a XIX. század a zsidó asszimiláció ideje, s a gyors befogadásé (ne feledjük: a zsidó származású polgárok egyenjogúsítása terén Európában az élen jártunk), ám mire ez a folyamat teljesen végbemehetett volna, jött Trianon traumája. Az ügyeletes láthatatlan ellenség képét szinte önként kínálta a zsidóság – hangzott el, mi pedig hozzátehetjük, ennek az általánosításnak nagyban a kezére játszott, hogy a kommunista diktatúra vezetésében igen nagy számban reprezentálták magukat a zsidóságnak a befogadó magyarsággal szolidaritást vállalni nem tudó vagy nem akaró, később bevándorolt rétegei. Mire ez a negatív kép elhalványult volna, érkezett a második világháború és a deportálások, megsemmisítő táborok emberi fővel megmagyarázhatatlan iszonyata. Lányi kiemelte: rá következett a sztálini rendszer, a maga hangsúlyozottan zsidó származású élcsapatával. Az eredmény: minden nemzedék kényszerűen megkapta a maga antiszemita élményét.
S hová tűnt az az egység, ami a magyarságot jellemezte még 1956-ban, s egy igen rövid ideig a rendszerváltozás idején is megnyilatkozott? Karátson Gábor a forradalom napjaira emlékeztetett, amikor a nemzet integrációja teljes körű volt, nem számított származás, családi háttér, mindenki egységes volt a szabadság igenlésében. Érdekes, hogy a második világháború, a vészkorszak is sokkal közelebb volt időben, mégse tudott éket verni nem zsidó és zsidó közé a diktatúra, míg évtizedekre eltávolodva a náci bűnöktől, éppen a rendszerváltozás után horgadtak föl az indulatok – talán nem véletlenül. A választ direkt módon nem fogalmazták meg a résztvevők, a következtetést azonban ki-ki leszűrhette a maga számára. Hisz a posztkommunista rendszer a bolsevik, illetve náci pártállami receptet tovább cizellálta: a közösségeket fel kell bomlasztani, a családokat szintúgy, s el kell érni, hogy az embereket összetartó kapcsok, a szolidaritás érzései elhaljanak, mert csak így valósulhat meg a társadalom totális irányítása.
Karátson ezért is tartja nagy jelentőségűnek, hogy a december 5-i, az igenek győzelmével záruló, mégis eredménytelennek bizonyuló népszavazás előtt baloldali, liberális gondolkodású személyiségek is felemelték szavukat a nemzeti összetartozás mellett. Mint mondta, Hegedűs Zsuzsa szavait hallgatva – miért volt a rendszerváltozás, ha a határon túli magyarságért ennyit sem teszünk meg? – éppolyan melegség járta át a szívét, mint 1956-ban. S jó volt tapasztalni, hogy nemcsak a politikához közel állók hallatták hangjukat. Halmos Sándor kiállása a kettős állampolgárság mellett példaértékű volt. A debreceni zsidó hitközség vezetője azt mondta, mi sem természetesebb, mint ha egy testvérünk a viharban kopogtat az ajtónkon, beengedjük…
A politikai elit egy jelentékeny része leszerepelt a népszavazáson, amikor a nemre buzdított. Emlékeztetőül: a Mazsihisz sem a nem vagy a távolmaradás mellett foglalt állást, hanem arra hívott fel, hogy mindenki a lelkiismerete szerint szavazzon.
Lányi András felhívta a figyelmet: a magyar zsidóság magyarként s nem zsidóként élte meg a holokausztot. Ahogy ma is fogalmaznak a legtöbben: mi, zsidók hozzá vagyunk szokva az áldozatokhoz – s mi, magyarok is. Mindkét alkalommal a többes szám első személy használatos, hiszen ha valakinek lehet egyszerre kun vagy jász és magyar identitása, miért lenne ez másként a magyar zsidók esetében? Karátson Gábor ezt más szemszögből úgy fogalmazta meg: nemcsak 1956, hanem a rendszerváltozás körüli politikai és civil közös fellépések – mint például a Duna-mozgalom – azt bizonyítják: ha komoly, sorsfordító ügyekről van szó, az ellentétek eltűnnek, s ez adhat okot bizakodásra a jövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.