A regensburgi hitvita Kővágószőlősön

L a p s z é l j e g y z e t e k

Fáy Zoltán
2005. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kulcsfontosságú helyzetbe került a Duna partján fekvő Regensburg a XVI. század során a hitújítás elterjedése szempontjából. VII. Kelemen pápa követe, Lorenzo Campeggio 1524-ben, a sikertelen nürnbergi birodalmi gyűlést követően – ahol egységes fellépést szorgalmazott a protestantizmus ellen – a regensburgi szövetséggel akart eredményt kicsikarni. A pápai legátus a wormsi ediktum végrehajtására kért támogatást, jóllehet ez az adott helyzetben csaknem reménytelennek látszott. A rendek Nürnbergben csupán arról voltak hajlandók dönteni: ott és annyiban felelnek meg az 1521-es, Lutherre és követőire kimondott „birodalmi átoknak”, ahol és amennyiben ez lehetséges. Ez szinte azt jelentette: sehol semennyiben. A helyzet megoldását sokan egy német nemzeti zsinat összehívásában látták, nem meglepő hát, hogy a nürnbergi birodalmi gyűlés résztvevői is ezt kívánták elérni.
Lorenzo Campeggio ezzel a végeredménnyel nem lehetett elégedett, és sebtében Regensburgba hívta az osztrák főherceget, a bajor hercegeket és püspökeiket. Az 1524 nyarán létrejött szövetség már határozottabb formában foglalt állást a wormsi ediktum betartatásáról, ám megoldást, az egyház egységének helyreállítását ez a „szándéknyilatkozat” sem eredményezhetett. Kölcsönös kiátkozások és végeérhetetlen hitviták jelezték, hogy a probléma megoldására a régi sémák szerint már nincs esély.
Regensburg városában is több jelentős hitvita zajlott. A legjelentősebb talán az első volt, amelyet 1541. április 27. és május 22. között rendeztek. Néhány kisebb hittani kérdésben sikerült ugyan megállapodniuk a katolikus és a protestáns teológusoknak, ám a lényeg tekintetében nem. Károly császár rendeletben (regensburi interim) kötelezte a feleket, hogy azokat a kérdésköröket, amelyekben egyezség mutatkozik, szabályozóul tekintsék. A katolikus fél tiltakozása azonban még ezt a normává válást is lehetetlenné tette. Érvelése egyébként hibátlan volt: a világi hatalom nem hozhat a hit kérdéseibe beavatkozó rendeletet.
A második regensburgi hitvita – 1546. január 27. és március 20. között – legnagyobb teológiai eredménye Georg Maier (1502–1574) wittenbergi lelkipásztor és egyetemi tanár megigazulástanának kifejtése volt, amelyből évekig, évtizedekig elhúzódó újabb viták bontakoztak ki. Maier elgondolását, amely szerint a megigazultaknak az igaz állapot megőrzéséhez további jó cselekedetekre van szükségük, hevesen támadták a protestánsok.
A harmadik regensburgi hitvita 1601. november 28-tól december 7-ig tartott, teljes katolikus „túlsúlylyal”. A katolikus fél álláspontját I. Miksa (1573– 1651) megbízásából a „lutheránusok megzabolázója”, Jakob Gretser (1562–1625) jezsuita tudós képviselte, valamint Albert Hunger és a fiatal teológus Adam Tanner (1572–1632). A protestánsokat többek között Ägidius Hunnius (1550–1603) és Jacobus Hailbronner. A hitvita teljes szövegét, valamint a magyarázatait azonnal nyomtatásban is megjelentette Adam Tanner azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a diadalmaskodó katolikus álláspont minél szélesebb körben ismertté váljon. A vállalkozást I. Miksa támogatta, és a két kötet Nicolaus Henricus müncheni nyomdájában jelent meg 1602-ben, s egyik példánya Magyarországra is eljutott. A két könyv, vagyis a jegyzőkönyv (Acta colloquii Ratisbonenesis) és Tanner kommentárja egy kötetbe került valamelyik ismeretlen XVII. századi könyvkötő jóvoltából. A könyvet borító bőr egy, a tridentinum előtt készült liturgikus kódex pergamenlapja, amelyen az erős használat, talán tisztítás, dörgölés, mosás, valamint a díszítő szándékkal készített vaknyomás következtében már alig kivehető a hajdani szöveg és a kvadrát notáció. A könyvnek legalább öt tulajdonosa deríthető ki a bejegyzésekből. Bár évszámok csak elvétve láthatók, a tinta és az íráskép alapján valószínű, hogy ezek közül a legkorábbi egy Pál nevű tulajdonos rövid közlése, aki a kötet adományozója is lett.
Ezt követi a szanyi plébános, Keszőhelyi János 1694. május 1-jei feljegyzése – valószínűleg ezen a napon juthatott hozzá a regensburgi hitvitához. Johannes Keßohely alighanem a Szanytól hat kilométerre található szomszédos faluból, Egyházaskeszőről származott. Keze vonását több helyütt a könyvön hagyta. A kötéstábla belső felén például azt számolgatta, hány főre tehető Jákob legkisebb fiának, Benjáminnak a nemzetsége. A hosszas számolás végkövetkeztetése: „Summa hetven eßer hat szaß az Beniamin nemzetsegebul.”
Keszőhelyi Jánostól a könyv Baranyába került. Az előszó utolsó lapjának aljára ugyanis valaki ezt jegyezte: „Inscriptus Ecclesiae Kövágó Szölösiensis”. Ugyanezzel a tintával még a könyv „jelzetét” is odaírták a borítóra: „I. N. 19.” Sajnos a Pécs közeli Kővágószőlős plébánosa nem jegyezte föl a könyvre sem a nevét, sem a dátumot, így csak találgathatunk, mikor került a középkori eredetű parókiára a regensburgi hitvita leírása.
Egyetlen támpontot a következő tulajdonos, Mahomfay Melchior jelent. Az ő életének több részlete ismert, s így azt is tudjuk róla, hogy 1775. május 21-én Nagykanizsán hagyta itt az árnyékvilágot. Valószínűleg a XVIII. század közepén került hozzá a kővágószőlősi kötet; talán úgy, hogy meghívott missziós prédikátora volt a községnek. Gyakran fordult elő ugyanis, hogy a pécsi ferences atyákat a környező településekre hívták. Mindenesetre Mahomfay Melchior nem tartotta magánál a regensburgi hitvita leírását, hanem a pécsi rendház nagy és értékes könyvtárának adta. Itt őrizték meg az utókornak kétszáz éven keresztül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.