A szabad kikötőt is eladják

Hamarosan megkaphatja az ország legnagyobb kikötője, egyben logisztikai központja az országos közforgalmú kikötő minősítést, ehhez azonban kormányhatározat szükséges. Ezt követően azonban a kikötői tevékenységet, illetve az üzemeltető Mahart Szabadkikötő Rt.-t értékesítené az ÁPV Rt.

Putsay Gábor
2005. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értesüléseink szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium már elkészítette a közforgalmú státus megadásához szükséges előterjesztést, erről a következő hetekben dönthet a kormány. A csepeli szabad kikötő vezetése még 2001 februárjában benyújtotta igényét az országos közforgalmi státusra, ám az illetékesek azóta sem hozták meg a döntést.
Mint ismeretes, a kormány még 2003-ban határozott a Mahart vagyonának értékesítése mellett, ennek megfelelően négy részre bontották a társaságot. Az egyik egység a Mahart Szabadkikötő Rt. A folyami áruszállítást végző Mahart Duna Cargo Kft.-t tavaly értékesítették a német–osztrák DDSG Cargónak.
A csepeli szabad kikötő eladását egyelőre hátráltatja, hogy még nincs meg az országos közforgalmi státus. Ez a minősítés elsősorban azért lényeges a kikötő fejlődése és a befektetők érdeklődése miatt, mert ilyen formában juthat az üzemeltető jelentős fejlesztési forrásokhoz. Az alapinfrastruktúra bővítésére a kikötő üzemeltetője európai uniós forrásokat igényelhet, ezenkívül a Nemzeti fejlesztési terv keretében is támogatásra lehet számítani. A közforgalmú státus minősítés ugyanis garancia arra, hogy a kikötő fejlesztése beilleszthető az országos közlekedéspolitikába. Csepel szempontjából ez leginkább azért fontos, mert a legnagyobb hiányosságok az alapinfrastruktúra – daruk, kikötői partfal, közúti, vasúti összeköttetés – színvonalában mutatkoznak. A kikötőbe betelepülő vállalkozások, illetve a majdani befektető – főleg a magas beruházási költségek miatt – azonban nem érdekelt az ilyen fejlesztésekben. A magánosítás során elsősorban a tevékenységeket értékesítenék, így például tartós bérlet vagy hosszú távú szerződések keretében az áruátrakással, raktározással, csomagolással és a kikötő működtetésével kapcsolatos tevékenységeket látnák el az új tulajdonosok.
A Mahart Szabadkikötő Rt. a 2004-es évben mintegy 120 millió forint eredményt ért el. A kikötő évről évre növeli a forgalmát, leginkább a konténerforgalom fejlődik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.