Hajsza

Szepesi Attila
2005. 01. 21. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Századunk elűzte a költőket. Vagy sarokba parancsolta.
A kétezer-kétszáz éves hajsza – hogy a költőknek nincs helyük, még a bölcselők inasaiként sem, a köztársaságban – mára kulminált és hozott fura gazdagsággal a hajszolóknak győzelmet, a hajszoltaknak elégtételt: mindenhova pedig keserű termést… – írja Kháron ladikján című esszéregényében Illyés Gyula, és lényegében ugyanekkor veti papírra egyik naplójegyzetében: „Csak azért is, szemben a költő, a mindenkori árral, sőt széllel!”
Azt az örök dilemmát fogalmazza meg, ami a művésznek, nemcsak az általa említett költőnek, minden alkotónak közös dilemmája és – ha szabad ilyen nyakatekerten fogalmaznom – már-már „túlélési stratégiája”. Az önsiratás, a reménytelenség deklarálása, hogy nincs tovább, hogy légüres térben kondul el a dallam és a szó, lobban el a kép. Hogy voltak valaha boldogabb korok, amikor nem föltétlenül a talmiság diadalmaskodott.
Csakhogy, ha figyelmesen megnézzük Illyés sorait, föl kell tűnjék, hogy először „századunkról” beszél, aztán hirtelen visszadátumozza a dilemmát egészen az antik világig, jelezve, itt valami folyamatos küzdelem folyik, hol így, hol úgy, és vannak hajszolók meg hajszoltak, „furán gazdagok”, és olyanok is, akik – Kosztolányival szólva – „akkor aratnak, ha a termésüket elveri a jég”.
Az a seb, melyre Illyés ujja rámutatott, az azóta eltelt időkben nem gyógyult be. Sőt, talán még lobosabbá vált. Hiszen a múlt században – és a Puszták népe írója is múlt század már! – még nem illett harsányan deklarálni, hogy a kultúra szimplán árucikk. Hogy a mindenható piac diktál.
Amerikában – de talán nem csak ott – ma már sanda ideológusok hirdetik, hogy az elitkultúrának befellegzett, éljen és virágozzék a mindenható tömegkultúra. Amiről nekem mindig József Attila szelíd, ám annál figyelemre méltóbb feljegyzése jut eszembe: „Bartókból érthető meg Bach, és nem fordítva…” Hogy hogy jön ez ide? Talán úgy, hogy Bartók művét vizsgálva egyértelműen kiderül, ő a „tömegkultúrából” merített, olyan közös kincsből, mely évszázadok alatt formálódott. Bach sem tett persze mást, csak épp másképp tette ugyanazt, bár az a nagy közös kincs ma már kevésbé szembetűnő, mely az ő művének aranyfedezete.
Nem firtatom, mi a tömegkultúra. Szövevényes világ. Ami viszont fontos: minden megnyilatkozása hátterében felismerhető a javak körforgása, a hajdani „elitkultúra” jelenléte. Ahogy Hamvas Béla írja: nem a városi templom utánozza a falusit, hanem megfordítva. Hozzáteszem, a legújabb textíliák és épületdíszítő ornamentikák mögött világosan felismerhető az előző századforduló legnagyobb festőinek, Picassónak, Kleenek, Kandinszkijnak és Mondriannak a szellemi kezevonása. De még a film nagy mágusai sem lennének tán ugyanazok mondjuk Salvador Dalí, Henry Moore és René Magritte vagy épp Joan Miró boldog vagy épp borzongató látomásai nélkül.
Amiből, ha más nem, az a következtetés – ad abszurdum – csak levonható, hogy ha a ma mindent elözönlő, vagyis piacképesnek mondott tömegkultúra hátteréből egyszer s mindenkorra eltűnne az a bizonyos elitkultúra, előbbi aranyfedezet nélkül maradna. Jó volna hát abban bízni, hogy az az Illyés említette „kétezer-kétszáz éves hajsza” tovább tart. Hogy a jövőben is lesznek nemcsak – a költővel szólva – hajszolók, furán gazdagok, de hajszoltak is, akik háttal a piacnak eltűnődnek azokon a végső kérdéseken, melyek kívül esnek a mindennapi zsibvásár tarka és harsogó forgatagán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.