Még nem repül, de már gurul a magyar Gripen

Meghívottak előtt a svédországi Saab cég gyártócsarnokából ma kigördül a Magyarországnak szánt első Gripen (griff) típusú vadászrepülőgép, mely tizenhárom soron következő társával együtt a magyar hadtörténelem valószínűleg legdrágább, 210 milliárd forintos beszerzését testesíti meg. A használt és új elemekből épített „öszvér” gépekre még egyéves berepülési program vár, első csoportjuk csak jövő év márciusában érkezhet a magyar vadászrepülés fellegvárába, a kecskeméti repülőtérre.

2005. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Svédország déli részén fekvő Linköpingben lévő gyárkomplexum – főként a piaci lehetőségek szűkülése miatt – ma már meszsze nem bír akkora jelentőséggel, mint a hidegháború idején, a társadalom bizonyos köreiben ma is a nemzeti büszkeség forrása. A XVIII. század eleje óta fegyveres semlegességet választó skandináv ország mindig is törekedett arra, hogy önálló hadiipara legyen, és amikor a haditechnika fejlődése katonai repülőgépek fejlesztését és építését kívánta meg, a nyolcmilliós ország ipara természetesen nem mondott nemet. Ennek a törekvésnek az utolsó példái a nyolcvanas évek óta fejlesztett Gripen és elődei, a Viggen (pöröly) és a Draken (sárkány) ugyan egyes részegységeiket külföldről (főként az Egyesült Államokból és Nagy-Britanniából) kapták, azért ízig-vérig egyedi svéd konstrukciónak számítanak.
A Gripennel azonban biztosan vége szakad a vadászgépipar tradíciójának, a polgári gépek gyártása már korábban leállt itt. A rendkívül rámenős svéd marketingpolitikának köszönhetően az utóbbi években sikerült némi exportsikert elérni korszerű termékükkel. Miközben a súlyos megszorításokat élő svéd légierő is arra kényszerült, hogy ne vegye használatba az általa korábban megrendelt összes példányt, sorrendben Dél-Afrika, Magyarország és Csehország is úgy döntött, hogy ezzel a típussal korszerűsíti saját légierejét. Ami a magyar döntést illeti, azt annak ellenére ellentmondás övezi, hogy már több mint három éve meghozták. Elemzők máig találgatják, hogy az Orbán-kormány végül miért döntött a svéd repülőgép mellett az amerikaival szemben. Belpolitikai szemszögből sokan úgy vélik, hogy a fideszes képviselőket érintő Lockheed-ügy miatt voltak vállalhatatlanok az F–16-osok, míg diplomáciai körökben azt tartják, hogy a miniszterelnök már ezzel a döntéssel is hangsúlyozni kívánta az Európai Unió iránti elkötelezettségét. Biztonságpolitikai szakértők ugyanakkor nem zárják ki, hogy a semleges Svédország repülőgépének a légi utántölthetőség és a precíziós fegyverek nélküli beszerzése egyfajta „NATO-n belüli semlegességi politika” megvalósításának kezdete lehetett volna. A honvédségen belül kerülték volna az expedíciós műveletekben használható offenzív képesség megteremtését. Hivatalos közlemények szerint mindeközben a Gripen magyarországi győzelmének oka a 110 százalékos gazdasági ellentételezési program volt.
Bármi volt is azonban az eredeti szándék, a szocialista–liberális hatalomátvétellel a programot habozás nélkül össztűz alá vette az új védelmi miniszter, Juhász Ferenc, aki a szerződésben szereplő Gripeneket „műrepülőgépeknek” titulálta, és elérte, hogy újrakezdjék a tárgyalásokat. Különböző források arra engedtek következtetni, hogy a háttérben a szerződés visszamondásának szándéka áll amerikai vagy éppen orosz nyomásra. Míg az előbbiek az F–16-ost szerették volna nyeregben látni, az utóbbiak a meglévő MiG–29-esek modernizálása mellett lobbiztak Vári Gyula szocialista képviselő, korábbi kecskeméti vadászpilóta aktív részvételével. Végül azonban mindkét félnek csalódnia kellett, mivel a Medgyessy-kabinet az eredeti szerződésbe iktatott óriási kötbérre tekintettel és Svédország esetleges uniós vétójának fejet hajtva maradt a Gripen mellett – bár a programot jelentősen módosították és jóval drágábbá tették.
Míg eredetileg néhány éve használt példányokat lízingelt volna a honvédség tíz évre, addig a módosítás szerint használt és új építésű elemekből összerakott „öszvérek” kerülnek Magyarországra, s azokat a lízing lejártával meg is vásároljuk. Teljesítményükben ezek a JAS–39 EBS-HU típusú gépek megegyeznek ugyan a legújabb gyártmányokkal, ám szárnyuk, vezérsíkjaik és hajtóművük használt gépekből származik majd, innen az „öszvér” elnevezés.
Az új törzsben már megtalálható a légi utántöltő cső, a korszerűbb elektronika és megerősített szerkezet miatt pedig ezek a Gripenek már alkalmasak precíziós támadófegyverek bevetésére is. A mai kigördülés után éppen azért van szükség hosszadalmas berepülési, tesztelési programra, mert pontosan ilyen gépei a honvédségen kívül sem a svédeknek, sem a dél-afrikaiaknak, sem a cseheknek nem lesznek. A szerződés aláírása és a szállítás megkezdése közötti hosszú idő is erre a tényre vezethető vissza; a cseh program átfutási ideje a magyarnak nem egész a harmada.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.