Egymásra utalt óriások Ázsiában

Jellemző a két ország törekvéseire, hogy a japán ötletet, miszerint Ázsiát „osszák fel” egymás között, Kína elutasította a 90-es évek közepén. Pekingben úgy vélték, mindkettő őket illeti, s látták, csak idő kérdése, s politikailag és gazdaságilag is gyűlölt szomszédjuk elé kerülnek – mondta el lapunknak Mészáros Klára, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének Kína-szakértője azzal kapcsolatban, hogy ismét diplomáciai hadviselésbe kezdett Kína és Japán.

2005. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta szemben áll egymással a két nagyhatalom. Mint azt Mészáros Klára elmondta, hat-hét évente felmerül a világháborús dúlás, amelyben egyik fél sem enged. Japán a tankönyveiből kihagyja múltjának eme sötét részét, amely így nagyon felháborítja a kínai közvéleményt. Mint a Kína-szakértő elmondta, Japánban a világháborús eseményekről szinte semmit nem tudnak az emberek, sőt a Kínában tanuló japán diákok is értetlenül állnak történelmük ezen szomorú része előtt. „Közben pedig Kína azt sulykolta a fiatalságnak, hogy Japán szörnyűségeket hajtott végre a világháborúban, ami egyébként igaz” – mondta Mészáros Klára. A mostani események szerinte kínai jelzések, amelyek azt üzenik Japánnak, hogy soha nem fogják elfelejteni a háborús eseményeket.
Tokió és Peking mintha egy páternoszter két külön fülkéjében állna, s ellentétes irányba mozogna. Kína a több évtizedes kemény irányítás és a rettentő alacsony belső fogyasztás hatására mára a világgazdaság egyik főszereplőjévé nőtte ki magát, míg a japán csoda kifulladni látszik. A nyolcvanas években még bálványozott japán gazdaság a kilencvenes évekre megtorpant, s mára egymást érik a csődök a szigeteken. A japán hegemónia is megtört az ázsiai térségben, helyét pedig épp Kína veszi át. A két nagyhatalom egyértelműen egymás riválisa, s bár a gazdaságuk egymásra volt utalva mindig is, a két nép soha nem kedvelte egymást. Japán gazdaságának felfutása idején az olcsó kínai munkaerő miatt nyugati szomszédjánál készítette termékeit, a kommunista államnak pedig szüksége volt a japán technológiára. Jellemző a két ország törekvéseire, hogy a japán ötletet, miszerint Ázsiát „osszák fel” egymás között, Kína elutasította a 90-es évek közepén. Pekingben úgy vélték, mindkettő őket illeti, s látták, csak idő kérdése, s politikailag és gazdaságilag is gyűlölt szomszédjuk elé kerülnek. Jelenleg Peking úgy véli, 2020-ra éri el az Egyesült Államok mennyiségi termelését, s tíz év múlva minőségben is versenyez az egyetlen szuperhatalom termékeivel.
Ára van azonban a kínai csodának. A keleti tengerpart fantasztikus fejlődése ugyanis nem vonta magával az ország elmaradott nyugati részeinek felzárkózását. „A legfejlettebb tartományok és a legszegényebb részek közötti jövedelemkülönbség harmincszoros, ezt általában nem említik meg a gazdasági sikertörténetről szóló beszámolók” – közölte a kutató. Kínában mintegy kétszázmillió munkanélküli van, akik főként a mezőgazdaságból élő szegény vidékeken tengődnek, ám sokakat vonz a nagyváros, ahol nagyjából háromszázmillióan élnek egyik napról a másikra, alkalmi munkákból tartva el magukat. Ugyanakkor ott vannak a dúsgazdag üzletemberek, akiket Csiang Cö-min elnök fantasztikus ötletével bevontak az ország irányításába. Bizonyos megszorításokkal a gazdasági elit tagjai beléphettek a kommunista pártba, így összefonódott az üzleti élet vezetői és a politikusok rétege. A pénzemberek hűségét biztosítani lehetett a zsíros megrendelésekkel, a hatalom pedig sziklaszilárddá vált. A különbség egy sanghaji üzletember és egy belső-mongóliai paraszt között ki sem fejezhető. Ez a jövedelmi szakadék persze hatalmas feszültségeket szül a társadalomban, s ezért támogatja a kínai kormány a kisebb csetepatékat a történelmi vitákról, hogy a nyomorgó nép inkább a japánok rémtetteivel foglalkozzon, s ne saját sorsán keseregjen.
A felülről irányított gazdaság, bár fantasztikus eredményeket ért el az elmúlt években, mégsem tudja fenntartani tempóját. Ennek a szakértő szerint egyik fő oka az energiahiány. Míg 1983-ban még önellátó volt ilyen téren a birodalom, mára másoktól függ. „Eljutottunk oda, hogy a kínaiak is beülnek az autójukba, amely a rengeteg kocsi miatt olajválságot is eredményezhet” – vélte Mészáros Klára. Hozzátette, míg a fejlődés töretlen, már évekkel ezelőtt is történtek olyan esetek, hogy egy-egy gyár energiahiány miatt csak 60 százalékos termelést tudott megvalósítani. A kínai ipar energiaéhsége szinte kielégíthetetlen, így egy térségbeli konfliktus minden bizonnyal az agresszív kínai illetékesek miatt alakulna ki, s nem a történelmi viták miatt.



Más mércék. Kína számos városában vonultak utcára a japán tankönyv állításain felháborodott tömegek, amelynek láttán az európai emberben felmerülhetett, hogy épp a kínai civil társadalom megnyilvánulását látja. Erről azonban szó sincs. Kína lakossága ugyanis semmilyen körülmények között nem vonulna fel, ha azt a kormány nem engedélyezi. A nyugati országokban szinte másról sem szólnak a Kínával kapcsolatos hírek, mint az ottani elnyomásról, a jogok sárba tiprásáról. Ez bizonyos vélekedés szerint inkább az európai kultúrkörből nézve számít szörnyűségnek, Ázsiában ugyanis mások az értékek, s más mércével mérnek. Kínában az emberi jog jószerivel azt jelenti, adnak enni a népnek, és felruházzák őket – ezen túl már semmi nem tartozik bele ebbe a kategóriába. Ez az egész térségre jellemző. Kína nem tartja szükségesnek, hogy megváltoztassa vélekedését a kisebbségeivel kapcsolatban, vagy akár a Falunkung-csoporttal szemben. A hatalom ugyanis úgy véli, a tüntető csoportok letörésével szolgálatot tesz az országnak. (S. L. S.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.