A háborgó lélek sodró zenedrámája

A sokak szerint zavarba ejtően tehetséges, fiatal zeneszerző, Gyöngyösi Levente Babits Mihály regénye nyomán, Balla Zsófia librettójára írt operáját, A gólyakalifát szombaton mutatta be az Operaház. A szerző első egész estés alkotása drámaian gazdag zenével lepte meg a közönséget.

Metz Katalin
2005. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy fába vágta a fejszéjét a pályakezdő rendező, Harangi Mária, amikor Gyöngyösi Levente első, hét esztendővel ezelőtt pályázatra írt, akkor még egy-, ma már kétfelvonásos operáját színre vitte. Az ifjú zeneszerző, aki bevallottan a dramaturgiával való küszködéssel komponálta meg ugyan első, egész estés operáját, máris teljes vértezetben áll előttünk. Már ami a sűrű szövésű, sötét tónusú, drámaian gazdag zenét illeti.
Már a kezdet kezdetén gyászos hangulattal indít, igaz, egy puskalövés erejéig előre hozza a finálébeli fátum beteljesedését. Vashegyi György, aki saját bevallása szerint, első ízben vezényel kortárs operát, szemlátomást „együtt lélegzik” a szerzővel, ha néha túl is harsogja őt, pontosabban, némelyik énekes kádenciáját. Mindenképpen része van abban, hogy a daljáték sűrű szövésű zenéjét érvényre juttassa.
Babits mesterművének ihlető forrásként, operaszüzséként való felhasználása istenkísértés, hiszen jóformán csak az álombéli, nyomorúságos történetek „mozgósíthatók” cselekménnyé. A végzős gimnazista, Tábory Elemér megkettőződött, álombéli énjének, az ütött-vert-hajszolt Inasnak a kálváriáját lehet csupán színpadi cselekménynyé formálni – míg a jómódú, gondtalan fiú férfivá érését, s egyúttal személyiségmegkettőződéses kórságára való ébredését igazából csak a zene fájdalmas-érzékletes, a lélek háborgását híven ecsetelő szuggesztivitása képes megidézni. Szerencsére a főszereplő, Sólyom Nagy Máté fiatalsága ellenére is ráérez e nem mindennapi lelki tapasztalatokkal viaskodó úri fiú belső zaklatottságának megjelenítésére, életteli orgánuma alkalmassá teszi egy ilyen bonyolult szerep megformálására.
Második énjét, az Inast, a műsorfüzet szerint, dramaturgiai okokból énekelteti mással a zeneszerző, holott az azonos szereplő lélektani alapvetés lenne, hisz épp erről szól a zenedráma. S tartok tőle, aki nem ismeri a Babits-regényt vagy A gólyakalifa mesét, s netán a cselekményt is nehezen követi – nemigen fogja föl, miről is van szó. Ettől függetlenül, az Inast alakító Ambrus Ákos erőteljes, vad lelencházi kamaszt jelenít meg. Karakterábrázolását igen, de énekes teljesítményét mégsem érezzük a Tábory fiúéval (Sólyom Nagyéval) egyenrangúnak. Amúgy ez utóbbit leszámítva, a teljes fiatal énekes gárda bátortalannak tetszett, való igaz, a zeneszerző nem kímélte a hangszalagjaikat, korántsem jutott számukra kényelmes szólam. De hát miért is? Korunk zaklatottsága nem elég ok a nyugtalan szólamok komponálására? Balla Zsófia viszont szemlátomást jól énekelhető, belülről fakadó dialógusokat írt, s nem tagadta meg magát: szövege plasztikusan költői. Kivált a zárókórus ihletett verse.
Herczenik Anna líraian odaadó társat sejtet a lelki hasadtságába zuhant férfi számára, Szolnoki Apollónia temperamentumos örömlány, akit a zeneszerző slágerszerű áriával örvendeztetett meg az első felvonás végén. A legmarkánsabb énekesek a „derékhad” operaházi képviselői, akik tömör hangi-színészi ábrázolással keltik életre szerepüket: Fried Péter (Apa), Tóth János (Mester). Intrikusként eleven figurát kreál Gavodi Zoltán (Fősegéd), ám kétséges, hogy a kontratenor-magasság a Mesternét elcsábító férfit asszociálja a képzeletünkben. Gyöngyösi Levente, a velencei kép Gondolásának, azaz Gerdesits Ferencnek egy vérbeli olasz belcantóáriát komponált.
A rendező epizódfüzérré fűzte az opera látszólagos töredezettségét, holott a zene gördülékenyen és következetesen hajlik át egyik jelenetből a másikba – való igaz, a verbálisra „fordított” szöveg epizódváltásokat igényel. Harangi Mária generálsötéttel választja el a jeleneteket, ami a legkézenfekvőbb egy rendező számára, ám izgalmasabb és fordulatosabb, netán sodróbb is lehetne, ha más módon oldaná meg. Dolgát nagyon megnehezítette a sok belső tépelődés, a lélek színpadán zajló dráma, ami óhatatlanul lelassítja, néhol vontatottá teszi az előadást. S az az adottság is, hogy többnyire páros jelenetek, duettek sora teszi ki az operát, s nem sok mód kínálkozik a mozgalmasabb (tömeg-) jelenetekre. Harangi tisztán vezeti végig a lelki deformálódás kálváriáját.
Csíkós Attila a játékteret különféle szintekre, váratlanul megvilágított szögletekre osztja, s ez egybecseng a rendezőnő puritán stílusvilágával. Nagy Viktória némileg karikírozó, stilizált századfordulós jelmezei a szürrealizmus irányába hatnak: okkal, hiszen az álmában más életét élő Elemér világa messze a valóság fölött lebeg. Többet vártam volna el a koreográfustól: épp a szürrealitás okán megengedhető, burjánzó fantáziát a táncok komponálásában (Pataky Klári). A finálé tragikus-poétikus zárókórusa, a maga sokszínűségében, Szabó Sipos Máté karigazgató munkáját dicséri.
(Gyöngyösi Levente–Balla Zsófia: A gólyakalifa. Magyar Állami Operaház. Rendező: Harangi Mária.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.