Leminősített ország

2005. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amennyiben a szökőnaphatással megtisztított gazdasági növekedést vesszük alapul, úgy a bruttó hazai termék (GDP) az első negyedévben 3,5 százalékkal nőtt, amennyiben viszont a szimpla számokkal is beérjük, úgy a bővülés mértéke pusztán 2,9 százalékos volt az említett időszakban – mindezt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tette közzé tegnap. Vizsgálhatnánk még persze a hétvégékkel vagy a háromnapos ünnepekkel, továbbá a munkanaphatástól korrigált GDP alakulását is, a statisztika itt már aligha segít: a tendencia egyértelműen a nemzetgazdaság lassulását jelzi. Bár a Pénzügyminisztérium (PM) felettébb optimista – a szaktárca 3,5-4 százalékos bővülést vár, a kutatók és a külföldi finanszírozók maximum három százalékot –, kiigazításra mégiscsak szükség van. A PM államtitkára szerint ennek az az oka, hogy a szóban forgó mérés kapcsán ki kellett iktatni a zavaró tényezőket. Készséggel el is hinnénk a korrekció szükségességét, ám az utóbbi időszak gazdaságpolitikája másról sem szólt, mint a statisztikai trükkökről, a hiány eltüntetéséről, az újdonság pedig a költségvetési pénzek kiszervezése az állami elszámolásokból.
Mindez már a nagy külföldi befektetőházak szemét is csípi. Olyannyira, hogy a nemzetközi tekintéllyel bíró Merrill Lynch legutóbbi, hazánkról szóló jelentésében a KSH „furfangjaira” is ráirányította a figyelmet. A londoni cég szerint a gazdaság lendülete az idén tovább gyengül, a növekedés üteme három százalék közelébe lassul, és ez a teljesítmény is nagyban függ a költségvetési ösztönzőktől. A Merrill Lynch úgy tartja: a bizonytalanságot fokozza, hogy a statisztikai hivatal „állítólag ellentmondásos módszertani változtatásokat alkalmaz…, amelyek javították a tavalyi GDP-adatokat”. A Merrill Lynch befektetőinek taktikai euróvásárlást ajánl – előrejelzésük szerint tudniillik a nyár végére a magyar valuta jelentősen gyengülhet, elérve a 265 forintos eurószintet.
Gyengül tehát a növekedés, nincsenek gigantikus beruházások, a kis- és a közepes vállalkozások egyik napról a másikra tengődnek, a kedvező inflációs adatok idényjellegűek, a költségvetés tarthatatlan – az éves hiány hetven százalékát már sikerült májusra produkálni –, az új sarcok (új adónemek, megemelt illetékek) kivetése pedig nem teremti meg az egyensúlyt. Magyarán, a kormány képtelen egy kiszámítható költségvetést beterjeszteni és végrehajtatni, ha ezt szökőnaphatással megtisztítottan számoljuk, immár három esztendeje. Nem okozhatott tehát senkinek túl nagy meglepetést a Standard & Poor’s (S&P) lépése. Mint ismeretes, a világ legnagyobb hitelminősítője az eddigi A-ról A mínuszra csökkentette Magyarország hosszú lejáratú, szuverén forint-hitelminősítését, míg hazánk rövid lejáratú minősítését az eddigi A–1-ről A–2-re módosította. A döntés hátterében az áll, hogy a hitelminősítő megítélése alapján változatlanul gyengék a magyar pénzügyi kilátások, továbbá kedvezőtlenül alakulnak a középtávú folyamatok. Amúgy az S&P leminősítése már régóta benne volt a levegőben, a figyelmeztetés ugyanakkor példátlanul kemény: gyakorlatilag azt jelzi, hogy a külföld szemében ismét hiteltelenné vált a kormányzat gazdaságpolitikája. A Standard & Poor’s mellett a Fitch Ratings tart érvényben leminősítést valószínűsítő negatív kilátást a magyar devizaadósságra. A cég a forintadósság besorolását már rontotta is a költségvetési folyamatokra hivatkozva.
De hát miért is okoz problémát a leminősítés a nemzetközi hitelminősítők részéről? Azért, mert a lerontás természetesen kihat Magyarország értékelésére is a nemzetközi piacokon. A hitelminősítés tudniillik a gyakorlatban az az index, amely azt mutatja, hogy az ország – vagyis az állam, a magyarországi vállalatok és az itt működő pénzintézetek – kölcsöneinek kockázata a külföld, azon belül is a finanszírozók szemében hogy alakul. Sajnos folyamatosan nő. Ennek nyomán a folyósított hitelekért magasabb kamatokat is kérnek a nemzetközi piacokon. A folyamat természetesen tükröződik a magyar költségvetésben is: tudniillik forintban átszámolva nő az államháztartás hiánya. Ugyanakkor a befektetők nyugalmát borzolja, hogy nincs valódi deficitcsökkentés, továbbá a kormány ad hoc módon intézkedik. Lásd a tőkejárulék tervét, amely két nap alatt megbukott; a kormány előkészületlenül kidolgozott javaslatát nemcsak az ellenzék, hanem koalíciós partnere is elutasította. Eközben a magyar kormány még mindig nem mer szembenézni a tényekkel az államháztartás állapotát illetően. Ezt erősíti, hogy amióta Veres János a múlt héten meghívta a nemzetközi és hazai piaci elemzőket, és közölte, hogy „megnyugtató helyzetben” van a költségvetés, azóta mindenki megnyugodott: gyengül a forint, a szakértők további piaci ingásoktól tartanak. S a kabinet hozzáállását látva a hangulat a magyar deviza- és állampapírpiacon a következő időkben még rosszabb lesz, ebben a környezetben nehezen elképzelhető, hogy a jegybank további kamatcsökkentéshez folyamodna az idén. A folyamatos fiskális elcsúszás, mint láthatjuk, változtat az ország besorolásán.
Nemzetközi jó hírünket fokozandó, a Dresdner-csoport londoni befektetési részlege, a Dresdner Kleinwort Wasserstein összefoglalójában azt írta: az ikerdeficit tartóssága és mértéke a befektetőket arra ösztönzi, hogy megfelelő felárat követeljenek kockázatvállalási prémium gyanánt. Különösen káros lehet a befektetői hangulat romlása és az ehhez járuló tőkekiáramlás annak ismeretében, hogy a magyar folyómérleg-hiánynak továbbra is igen magas hányadát finanszírozza a portfóliótőke. Tavaly az ilyen befektetések a hiány csaknem ötven százalékát fedezték. Hasonlóan vélekedik a londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) is, amely térségi elemzésében arra figyelmeztetett: további költségvetési elcsúszások erősödő árfolyamkilengésekhez vezethetnek, ez pedig a gazdasági kilátásokat teheti instabillá. S nem szóltunk még arról, hogy Brüsszelben tart még az úgynevezett túlzottdeficit-eljárás hazánk ellen; a kormánynak egy hónapja van még, hogy gyakorlati lépéseit az EU fővárosában ismertesse – büntetlenül.
Ha tehát Magyarország nem hajt végre költségvetési reformot, és ha – főleg a 2006-os választások előtt – fél vállról veszi a jelentős deficitcél-túllépéseket, az negatív adósminősítési lépésekhez vezet. Különösen aggasztó, hogy a Pénzügyminisztérium s maga Veres János semmilyen jelentős kiadáscsökkentő javaslatot nem vázol fel. Ráadásul Veres a nemzetközi pénzpiacokon kevésbé, szinte alig-alig ismert személy. Az általa és a kormányfő által meghirdetett intézkedésekről pedig a nagyvonalúbb elemzések is csak azt írták: azok a napi rendteremtést, nem pedig a nemzetgazdasági szinten szükségessé vált kiigazítást célozzák meg. Nem győzzük hangsúlyozni: a félretervezett gazdasági bővülést és államháztartási hiányt, továbbá a központi kiadások fedezetéül kreált újabbnál új adókat, megemelt illetékeket nem lehet kiszámítható pályának minősíteni. A nemzetközi befektetőházak és kutatók ezt folyamatosan jelzik.
Hiába tehát a szökőnaphatással megtisztított statisztikai „magyarázatok”, a „szükségszerű kiigazítások”, a magyar kormány szavahihetősége igen alacsony szintre jutott belföldön és külföldön egyaránt. Jelzi ezt a leminősítési hullám is. Egy leminősített országnak pedig csak leminősített kormány jár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.