Ugrás a villából

P. Szabó Ernő
2005. 05. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbi nagyszabású kiállítások – a Monet és barátai, a Mednyánszky-tárlat és a Négyszáz év francia remekművei – után bevett szokásnak számít a látogatószámok emlegetése a siker jeleként. Nos, a Magyar Nemzeti Galéria Munkácsy-tárlatán naponta többen fordulnak meg, mint az említett bemutatókon, s nemrégiben a látogatók száma elérte a százezret. Nem meglepő, hiszen sokak számára ma is Munkácsy művei jelentik „a” festészetet, s ennyi műve fél évszázaddal ezelőtt volt látható együtt. A július 31-ig nyitva tartó kiállítás főkurátora, a galéria festészeti osztályának vezetője, Bakó Zsuzsanna művészettörténész válaszol kérdéseinkre.
– Számítottak ekkora sikerre?
– Gondoltunk arra, hogy nagy lesz az érdeklődés, mondhatni, fölmértük előzetesen, hiszen decemberben már sajtótájékoztatót rendeztünk, amelyről tudósítások jelentek meg, megszondázhattuk a szakmát, a fiatalokat. Azt azonban nem reméltük, hogy éppen ilyen nagy lesz az érdeklődés.
– Tavaly a Mednyánszky-tárlatot a magyar és a szlovák kutatók új eredményeire alapozva rendezték meg, más, korábbi bemutatókat valamely kerek évforduló kapcsán. Miért éppen most került sor a Munkácsy-kiállításra?
– Nem kötődött évfordulóhoz a kiállítás. Az indította el a tárlatról való közös gondolkodást, hogy jelentkezett Pákh Imre amerikai magyar üzletember, műgyűjtő, a Debrecenben látható egyik nagy Munkácsy-mű, a Golgota tulajdonosa, hogy szívesen kölcsönadná kiállításra a birtokában lévő huszonöt Munkácsy-alkotást. Ezután vetődött föl, hogy erre az anyagra alapozva ki kellene szélesíteni a bemutatandó művek körét a nagyvilágban található más, köz- és magángyűjteményekben lévő alkotásokkal. A legkülönbözőbb helyeken, több kontinensen eredtünk a művek nyomába. Nem volt könnyű a nyomozás, amely arra irányult, hogy a Végvári Lajos-féle monográfiában említett mintegy hatszáz festmény és kétszázhetven grafika közül minél többet megtaláljunk. Ma ugyanis kétszáznál alig több mű van szem előtt. Sokkal több időre lett volna szükség ehhez a munkához, amelyre alig tíz hónapunk volt. Ezért nem is mondjuk gyűjteményesnek a kiállítást, hanem a tartalomnak megfelelően kapta a Munkácsy a nagyvilágban címet. Számos olyan alkotást mutat be, amely magyarországi kiállításon még sosem szerepelt, illetve évtizedek óta nem láthatta a nagyközönség.
– Honnan érkeztek a kiállított festmények, grafikák, dokumentumok?
– A tárlat 115 festménye közül az Egyesült Államokból 35 érkezett, közülük 30 magángyűjteményekből. Magyar magántulajdonból 25, európai közgyűjteményből 12, európai magángyűjteményből két alkotást kölcsönöztek a tárlatra, a többi kép a Magyar Nemzeti Galéria raktári anyagából származik, az állandó kiállításról csak ötöt vettünk le. Ezt a válogatást egészíti ki a Nemzeti Galéria állandó bemutatója, továbbá a békéscsabai múzeum Munkácsy-anyaga és a debreceni Déri Múzeumban a nagy képek együttese. Ugyancsak a galéria tulajdonában vannak a grafikák és a relikviák, amelyeket azért állítottunk ki, hogy a nagyközönség teljesebb képet kapjon a művészről. Ezért szerepelnek az 1861–70 közötti időszak szinte ismeretlen grafikái is, továbbá oklevelek, a művész amerikai útjának relikviái, Munkácsy festőállványa, a kezéről készült gipszöntvény, az őt ábrázoló, illetve előtte tisztelgő művek.
– Miképp lehetséges, hogy a Végvári által említett majdnem ezer Munkácsy-műnek ma alig az egyötödét ismerjük?
– Hogy valójában mennyire pontos az a lista, amelyet kiváló elődünk ötven évvel ezelőtt összeállított, annak soha senki nem ment utána igazán. Ő sokszor feljegyzések, utalások alapján dolgozott, így számos esetben fennáll a tévedés lehetősége. A külföldi közgyűjtemények tulajdonában lévő művek esetében helytálló a lista, de a magángyűjteményeknél, az amerikai kollekcióknál már nem. Sokszor olyan vázlatokat említ a szerző, amelyből később nem lett festmény. Végvári listája mellett a galéria nyilvántartási osztályának anyaga volt a kiindulópontunk, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal közvetítésével harmincöt levelet küldtünk szét a művek feltételezett tulajdonosainak, tizenketten válaszoltak. Volt olyan eset, amikor a kölcsönzésért 35 ezer dollárt kértek volna, így, bár főműről van szó, el kellett állnunk tőle. Marosvásárhelyen van egy nagyon értékes mű, de egyszerűen nem tudtunk kapcsolatot teremteni a tulajdonosával. A kolozsvári múzeum hol adta volna a művet, hol nem, végül nem adta, noha Bukarest belement a kölcsönzésbe. Berlinből azért nem kaptuk meg az egyik Pákh-tulajdonban lévő művet, mert azt mondták, az állandó kiállításuk fontos darabja.
– Milyen szempontok alapján rendezték el, helyezték egymás mellé a világ legkülönbözőbb pontjairól Budapestre érkezett műveket?
– Az elképzelésünk az volt, hogy laza kronológiai sorrend alapján kialakítunk egyféle gerincet, a Magyar Nemzeti Galéria anyagából kiegészítve a magángyűjteményekben mutatkozó hézagokat, ehhez a fő vonalhoz pedig tematikus egységeket társítunk, például a Krisztus-képek együtteséből vagy a nyolcvanas évek hihetetlenül gazdag terméséből, s a kétféle szempontot párhuzamosan érvényesítjük. A kronológiát azonban csak az első három teremben tudtuk megtartani, az 1861–66 közötti biedermeier életképeknél, portréknál, majd az 1869–74 közötti tájkép-életképeknél, amelyekben Munkácsy realizmusa kibontakozott. A negyedik termet a tájképeknek kellett szentelnünk, amelyet a szalonképek terme követ, majd a Krisztus-témát körüljáró összeállítás, hogy a tárlat végén újra a szalonképek következzenek, továbbá a költészet, a zene ihlette művek, például a Mozart-kompozícióhoz készült vázlatok.
– Hogyan változtatja meg a kiállítás a Munkácsyról alkotott képünket? Hiszen sokáig „realistának” tekintettük a művészetét, ezért is tűzték lobogóra az ötvenes években.
– A realizmus mellett más jellemzőkre is nagyobb súly helyeződik, hiszen a hetvenes évektől jelentősen megváltozott a művész világa. S nem csak azért, mert megnősült, gazdag lett. Olyan világba került, ahol a műkereskedők nagyon fontos szerepet játszottak. A népi életképek kora a hetvenes évekre lejárt, ezeket a műveket egyszerűen nem vették át, nem kellettek a sötét, drámai tónusok. Munkácsy pedig, Rubens és Hans Makart utódaként, büszkén vállalta annak a művésznek a szerepét, aki keményen dolgozik, de a munkájából fényesen meg is él. Munkamániás volt, állandóan bizonyítani akart. A Siralomház hatalmas sikere után azért kísérelt meg öngyilkosságot – leugrott a colpachi villa ablakából –, mert úgy érezte, nem érhet el még egyszer hasonló sikert.
– Pedig a szalonképek bájos, olykor édeskés jelenetei azt mutatják, mintha harmonikus lelkivilágú ember idézné meg saját gyermekkorát.
– Szalonképeket akkoriban mindenki festett, ő is nagyon tisztességesen megcsinálta őket, bár nem nagyon szerette ezt a műfajt. Boldogan vettük tudomásul, hogy nagyon sok tájkép jött össze, a közönség szintén nagyon szereti ezt a műfajt, s Munkácsynál olyan remekekben jelentkezett, mint a Poros út. Az 1870–90-es évekből huszonöt tájképet állítottunk ki, az együttes a korai barbizoni, illetve a barbizoni iskola hatása alatt született képekkel kezdődik, majd a kiteljesedő, a plein air eszközeit is fölhasználó művekkel ér véget. Hangulatfestészettel, amely kapcsolódik a Mednyánszky-féle „stimmung”-impresszionizmushoz. A művek harmadik nagy csoportját a vallási tárgyú képek alkotják, valamint az olyan mélyebb tartalmakat megfogalmazó alkotások, mint a Milton, a Mozart, a Zálogház. Pontosabban ezek vázlatai, hiszen a Mozart halálát megtaláltuk ugyan Detroitban Pákh Imre segítségével, de a bezárt múzeummal nem lehetett kapcsolatba kerülni, a Zálogházat a Metropolitan Múzeum a Sotheby’sen keresztül eladta, egyelőre nem tudjuk, kinek. A nagy Krisztus-kompozíciókat a redukciók helyettesítik, valamint az Ecce Homóhoz készült színvázlat.
– Más művésznél ritkán fordul elő ez a fogalom: redukció. Miért festette meg nagy műveit kisebb méretben Munkácsy röviddel elkészültük után?
– Mert, ahogyan műkereskedője, Sedelmeyer is nyilatkozott 1885 körül, tudta, hogy hamarosan messze kerülnek tőle, műveinek igazi piaca Amerikában lesz. S valóban, már a Siralomházat is elvitte egy „ánglus” röviddel azután, hogy az alkotás aranyérmet nyert a szalon kiállításán, ugyanez történt a Miltonnal is 1878-ban. 1886 telén Munkácsy is kiment Amerikába a Krisztus Pilátus előtt bemutatására, s három hónapig ott maradt. Megfestette nagy pártfogója, propagátora, a sajtókirály Pulitzer József feleségét is. Azt is tudom, hogy most idehaza van a kép, de nem tudok kapcsolatot teremteni tulajdonosával.
– Az említett Végvári-monográfia majdnem ötven évvel ezelőtt született, az utolsó nagy Munkácsy-tárlatot még korábban, 1952-ben rendezték. A tárlat által felvetett új szempontok, az új ismeretek nem tennék lehetővé, hogy új monográfia készüljön Munkácsyról?
– Ideje lenne, de ez egyelőre vagy talán jó ideig csak terv marad. Megírásához jó alapot jelent az az album, amely a Szemimpex Kiadó jóvoltából jelent meg, s 230 művet reprodukál – jóval többet, mint bármely eddigi Munkácsy-kötet. Ez már másféle képet mutat, mint amilyet a hazai anyag alapján kialakítottunk. Ötvenöt Amerikában őrzött mű van benne. Ez az első lépés afelé, hogy megszülessen a lassan körvonalazódó monográfia. A másikat a tárlat katalógusának tanulmányai jelenthetik, amelyekben szintén sok az újdonság. De hozzá tartozik régi igazságok újrafelfedezése is, hiszen szó esik bennük azokról a szakemberekről, Feleki Gézáról, Lázár Béláról, Bölöni Györgyről, akik már az első világháború előtt kimondták, hogy az Amerikában lévő képek nélkül nem lehet Munkácsy-monográfiát írni. Nos, nálunk, amikor a szocializmus időszakában a realista Munkácsyt vállalták, rossz fekete-fehér reprodukciók alapján pocskondiázták szalonképeit, nem is tudván, miről van szó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.