Rövid időn belül a harmadik Kamov–26-os mezőgazdasági helikopter járt szerencsétlenül tegnap, ezúttal Bátától másfél kilométerre. A 45 éves, gyakorlott pilótaként ismert férfi a Bát-Gabona Kft. területén permetezett tegnap délelőtt, amikor gépe a napraforgótáblába csapódott és kigyulladt. A pilóta életét vesztette.
Két hete sincs, hogy – miként azt megírtuk – július 21-én Csanádpalotán egy felszálláshoz készülő permetező helikopter forgó rotorja leszakadt és a pilótafülkébe vágódott, a pilótának szerencsére nem esett komoly baja. Két nappal később azonban a Pest megyei Mikebudánál szintén egy Kamov típusú helikopter járt szerencsétlenül: a gép lezuhant és kigyulladt, vezetője bennégett. A helyszíni szemléken a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) a típusra eddig nem jellemző meghibásodás lehetőségére bukkant. Ezért a hatóság elrendelte a Kamovok dinamikus rúdjának – ez szabályozza a rotor dőlésszögét – ellenőrzését, aminek befejeztéig megtiltotta felszállásukat. A tegnap Bátánál szerencsétlenül járt férfi gépe már átesett a kötelező vizsgálaton.
Daubner Gabriella, a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság osztályvezetője lapunknak elmondta: a tragédia idején többen is dolgoztak a közeli földeken, de a pilótán kívül másnak nem esett baja. A rendőrség a vizsgálatban nem vesz részt, ez a légihatóság feladata, de az áldozatot azonosították, a helikopter tulajdonosát értesítették a történtekről, és biztosították a helyszínt. A PLH igazgatóhelyettese, Becske Loránd lapunknak elmondta: az elsődleges vizsgálat eredménye szerint a mostani katasztrófának nincs köze a korábbiakhoz, tehát nem a dinamikus rúd meghibásodása okozta a bajt. A helyszínen mindent rögzítettek, de a gép darabjai nagy területen szóródtak szét, és mindegyiket sorra kell venni. Találtak két szemtanút is, tegnap meghallgatták őket, de a részleteket még pontosítaniuk kell. A helyszíni vizsgálatot ma a Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet munkatársaival közösen folytatja a légihatóság.
Magyarországon permetezéshez, szúnyogirtáshoz főként Kamovokat használnak. Hazánkban több mint száz ilyen helikopter van lajstromban, de ezek közül csak ötven alkalmas a repülésre. Ezek a gépek hosszú ideje szolgálnak, eddig igen megbízhatónak bizonyultak – tette hozzá Becske Loránd.
A korábbi évek balesetei
1995. június 26.: Szombathely oladi városrészén, a Zeli majorban munka közben lezuhant egy K–26-os mezőgazdasági helikopter, miután egy húszezer voltos távvezetéknek ütközött és kigyulladt. A pilóta életét vesztette.
1999. december 28.: A Fejér megyei börgöndi repülőtér közelében lezuhant a Rescue elnevezésű mentőszolgálat MI–2-es helikoptere. A gép pilótája és három utasa szörnyethalt. A légi járműnek nem volt felszállási engedélye, és az éjszakai utakon kötelező repülési terve sem, de a heves hóvihar miatt nem is indulhatott volna el.
2000. július 1.: Lezuhant Kecskeméten egy mezőgazdasági helikopter, miután fölrobbant a levegőben. A pilóta meghalt.
2001. február 23.: Hóviharba került és lezuhant egy Robinson–44-es helikopter. A gép roncsait másnap találták meg Pilisszentlászlónál. A pilóta életét vesztette.
2001. április 12.: A Veszprém megyei Gyulafirátót térségében kiképzés közben összeütközött a honvédség két MI–24-es katonai helikoptere. Az orvos szakértői vizsgálat szerint már a földhöz csapódáskor azonnal meghalt az egyik gép kéttagú személyzete. A másik helikopter kényszerleszállást hajtott végre. Két utasa súlyosan megsérült.
2005. január 8.: Bajánál lezuhant egy MD–300-as személyszállító helikopter. A pilóta és utasa meghalt.
2005. július 23.: A Pest megyei Mikebuda közelében lezuhant egy mezőgazdasági helikopter. A pilóta életét vesztette. (MTI-SAB)