Nem lesz „autópálya” a rakparton

A világörökséget kezelő UNESCO segítségével győztek a környezetvédők a budai alsó rakpart ügyében. A főváros ugyanis úgy döntött, hogy a rakpart kiszélesítése nélkül végzi el 2009-ig a budai szennyvízcsatorna-beruházást. Ezzel csaknem tízmilliárd forintot takarítanak meg az állami költségvetésből. Üröm az örömben, hogy a Margit híd és a Zsigmond tér közötti szakaszon viszont kiszélesítik a rakpartot, kihasználva, hogy ez a terület nem a világörökség része.

2005. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kénytelen-kelletlen elvetette a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottsága a dunai alsó rakpart kiszélesítésének, dupla sávos gyorsforgalmi úttá alakításának tervét, miután többek között a zöldek felhívásának köszönhetően az UNESCO nemet mondott a világörökséghez tartozó budai panorámát fenyegető beruházásra. A szervezet jogilag nem akadályozhatja meg ugyan az építkezést, de a főváros feltehetőleg belátta, hogy nem tenne jót az ország nemzetközi megítélésének, ha a környezetromboló építkezéssel a budai védett övezet átkerülne a veszélyeztetett világörökségek listájára.
Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság szabad demokrata elnöke a testület hétfői ülése után a korábbi terveket elkészítő Főmterv Rt. főmérnökének társaságában jelentette be: csak akkor készülhet el a 2009-es határidőre a csepeli központi szennyvíztisztítóhoz kapcsolódó budai főgyűjtő, ha elmarad a rakpart kiszélesítése. Az elnök ugyanakkor elismerte, hogy a csaknem hároméves engedélyeztetési eljárás kútba esett, mert kérdéses a beruházás európai uniós támogatása, ha kiszélesítik a rakpartot, amellyel az UNESCO szakvéleménye szerint sérülne a világörökség védelme.
Ezért a városüzemeltetési bizottság úgy döntött, hogy elővesznek egy olyan koncepciót, amelyen már korábban is dolgoztak a tervezők. Ez az elképzelés már nem számol a rakpart kibővítésével, hanem hol annak az alsó, hol pedig a felső részén vezetné el Buda szennyvizét. Ez a megoldás jóval olcsóbb is lesz a régebben tervezett beruházásnál, mintegy tízmilliárd forintot takaríthat meg az állam az új koncepció megvalósítása esetén – tette hozzá a politikus.
Megjegyezte: a projekt átalakítása nem hátráltatja az EU-forrásokból támogatott csepeli szennyvíztisztító kiépítését. A jövő héten a közgyűlés elfogadhatja a módosításról szóló előterjesztést, ezt követően részletes tervet készíthetnek az új beruházásról, majd az év végén módosíthatják az engedélyezési okiratot. Eközben folyamatos tárgyalásokat kell folytatni a főváros szakértőinek az Európai Fejlesztési Bankkal, hogy az új feltételek mellett elfogadják az új koncepciót, és támogatást nyújtsanak a megvalósításához. A Fővárosi Közgyűlés a jövő év elején dönthetne az új engedélyezési okmányról.
A Főmtervtől ugyanakkor a főváros egy tanulmánytervet is kér október végéig azokról a közlekedési, forgalomtechnikai és egyéb beruházásokról, amelyek szükségesek a budai Duna-part élhetőbbé tételéhez. Egyelőre azonban lapunk hiába kérdezte ezekről az elképzelésekről a bizottsági elnököt és a Főmterv képviselőjét, csak annyit voltak hajlandók elárulni: a 17-es és a 19-es villamosvonal összekapcsolását és a Fő utca forgalmának átalakítását tervezik.
Mint ismert, a főváros egyszer már elvetette a rakpartszélesítés koncepcióját, majd később – a zöldek szerint titkoltan – a közgyűlésben megszavaztatta azt.
A Védegylet álláspontja szerint az új fejlemény nem kevesebbet jelent, mint hogy az ügyben aktív civil szervezetek kezdetektől fogva javasolt elvei alapján terveznék meg a szennyvízgyűjtő csatornát, szélesítés nélkül, a meglévő nyomvonalak alá építve a vezetéket, és ez a fordulat főleg a Budapest Világörökségéért Alapítvány sikerének tekinthető.
A kivitelező cég projektigazgatója, Ivántsy Gábor ugyanakkor azt mondta, hogy a Margit híd és az Erzsébet híd közötti út és parkosított zöld sáv vált kérdésessé, amellyel számoltak a korábbi tervekben. Ez a zöld sáv azonban a környezetvédők szerint nem sok mindenre lenne jó, ráadásul nem kizárt, hogy csak a gyorsforgalmi utat építették volna meg, a fölé ígért zöld teraszok pedig pénzhiány miatt a tervezőasztalon maradtak volna.
Sall István, a Főpolgármesteri Hivatal alosztályvezetője tegnap kifejtette: nem csak az UNESCO tiltakozása döntött a tervek átgondolásában. Ha a nemzetközi szervezet szakemberei nem vétózták volna meg a világörökség részét jelentő Duna-parton a rakpart szélesítését, akkor sem lenne már sok esély arra, hogy a korábbi terv szerint időben elkészüljenek a beruházással. Az idén ugyanis a magas víz miatt a rakparton már nem lehetne építkezni, s várhatóan jövőre is gondokat okozna a időjárás – mondta.
Mint kiderült, a főváros a vereség ellenére sem mondott le a forgalom növeléséről a rakparton, ami a zöldek szerint a levegő és a zajszennyezés jelentős növekedését is jelenti. Sall István kérdésünkre elmondta: a tervezésnél távlatilag megmaradna annak a lehetősége, hogy az alsó rakpart alá később újabb út kerüljön.
Emlékezetes: a rakpartügy az egyik legnagyobb sajtófigyelmet kapott környezetvédelmi ügy volt a Zengő-beruházás eseményei után. Az fejlesztés ellen együtt küzdöttek a magyar zöldszervezetek (Védegylet, Levegő Munkacsoport, Magyar Urbanisztikai Társaság) a Budapest Világörökségéért Alapítvánnyal, és a civilek közösen fordultak az UNESCO-hoz is.
A világszervezet döntése után Demszky Gábor azt ígérte, hogy alternatív megoldást terjesztenek a helyzet megoldására a fővárosi szakbizottság, majd a közgyűlés elé. Üröm az örömben, hogy a jelenlegi tervek szerint sem mondtak le végleg a rakpartszélesítésről, hiszen a világörökségi védettséget nem élvező Margit hídtól északra levő részt átépítik. Vajda Pál főpolgármester-helyettes leszögezte: a bővített – Duna felé szélesített – részen kizárólag autók közlekednek majd, nem készülnek ott zöld sávot létesíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.