Köznapló

Végh Alpár Sándor
2005. 10. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Október 8., szombat
Mindenki összevissza beszél, százfelé mutogat, másra pöcköli a felelősséget, és folyton Európára hivatkozik, pedig ez csak földrajzilag stimmel, mert ha Európáról van szó, nálunk alapvető dolgok hiányoznak. Többek közt és egyre feltűnőbben: a jólneveltség. A stílus. Az a modor, amelyet nem gesztusok tesznek hitelessé, hanem az egyenes jellem. Elnéztem a magyar miniszterelnököt a Fehér Házban a Bush melletti széken. Fészkelődött, nem tudott mit kezdeni a kezével-lábával, az arcáról nem is beszélve. Azért van bajban, mert a magyar parlament nem kényszerítette rá, hogy viselkedését a posztjához igazítsa. Hadonászik, harsog, képeket vág: ezt lassan tudomásul veszszük, ám ha közvetlenül utána Chirac vagy Putyin kerül a képernyőre – az utóbbit azért említem, ne legyen kétség: a viselkedési normák megtanulhatók a Lajtától keletre is –, rögtön látni, hogy a magyar kormányfő groteszk stílusban játszik a diplomácia színpadán.
De hagyjuk a miniszterelnököt, van baja elég: folyton ki kell küszködnie magát a gödörből, amelybe a hirtelen viselkedés rántja, nem beszélve az üzleti bukfencekről. Nézzünk valami egyszerűbb példát, amelyből kiderül: nagy a baj. Van ilyen példa: tessék bekapcsolni a tévét, már ott is a képernyőn a közszolgálati műsorvezető, Orosz József. Kis ember, nagy ambíció, az ilyet mindig megsüvegelem, viszont ha átlép egy határt, az asztalt csapkodom, hol mérgemben, hol a kacagástól. Ma is ezt tettem.
Orosz kolléga épp a pilótával diskurált, amikor reggelizni kezdtem, azzal, aki nemrég a Dunába navigálta gépét. Rögtön elejtettem a villát, amikor azt kérdezte tőle: „És akkor, ugye, megnyomta a gázpedált?” Mármint a repülőn… Hű, ez olyan, amit nehéz lesz alulmúlni, gondoltam. Hát tévedtem. Jött Torgyán József, lélegzetvétel nélkül sorolta, hogy ő egy személyben polihisztor és jobbágyivadék, már írja az új könyvét, a vak is látta, hogy topon van, mint mindig. Torgyánt és nézőit ezzel a mondattal lepte meg Orosz barátunk: „Én nem akarom magát jóskázni…” No? Mit szólnak? Nem akar jóskázni… Engem kivert a víz… A kolléga nyilván végzett tánciskolát, de most illemtanra is be kéne iratkoznia. Ott megtudja majd, hogy műsorvezetőként nem mondhat ilyet még a Napkeltében sem egy 73 éves ügyvédnek, aki ráadásul miniszter volt korábban. S itt álljunk is meg néhány szóra, mert muszáj föltenni két kérdést. Létezik Európában olyan közszolgálati tévé, ahol a moderátor ennyire bárdolatlan? És van-e, ahol előfordul hasonló, és a csatorna gazdája nem kér nyilvánosan bocsánatot?
De nálunk miért is kérne, ha mindaz, ami máshol botrány, felénk megszokott? A miniszterelnök és kormányának tagjai következmény nélkül sértegetnek tudósokat, nőket, arabokat, elbocsátás előtt álló közhivatalnokokat meg persze a korábbi miniszterelnököt, itthon és Washingtonban ugyanúgy. De nem kéne feledni a zsidókat gúnyoló kis nyikhajt sem Kiskunhalasról vagy azt a piaci legyet, aki egy ismert anya szülését „ellésnek” nevezte, ennek ellenére államtitkár lett – viselkedésük szakasztott olyan, mintha a tehén faránál nőttek volna fel, miközben anzágolnak: különfotós, különsofőr, különszabó, külön mit tudom én, mi.
Pedig hiába az udvari szabó meg a drága szövet: lötyög rajtuk a zakó. De hát miért is illene olyanokra, akik nyakunkra hozták ezt a szörnyű dél-amerikai vircsaftot, amely terjed, mint a kór, és a gyanútlanok elhiszik, hogy ez a normális.
Maradjunk annyiban, hogy nem lehet számon kérni rajtuk Európát. Mást annál inkább. Nincs olyan titok, amelyre fény ne derülne…

Október 9., vasárnap
Amikor átmegyünk a határon Párkányba, mindig eszembe jut a vámos Henri Rousseau, és szinte várom, hogy egyszer kilép a kis faépületből. Azért várom, bár száz éve halott, mert lassan mindent összerondít a civilizáció; csöndes, nyugalmat adó tájakra hovatovább csak a festők képein lelni. Olyanokén, mint ez a szeretni való francia.
Sokan hasonlítják Csontváryhoz. Ez tévedés. Míg a gácsi patikust, aki égi hangot hallott, a libanoni cédrusokig űzték démonai, addig a szelíd Rousseau szinte ki sem mozdult Párizsból. Előbb zenész a hadseregben, majd elszegődik egy ügyvéd mellé, ám képtelen elviselni, hogy adósok bútorait kell lefoglalnia. Egy rokona talál neki állást: így lesz finánc a párizsi vámhivatalban. Ott sem vált be, s csak semmi munkákat bíztak rá, de ő hitte, ezt felettesei azért teszik, hogy több ideje jusson a festésre.
Asszonya tüdőbeteg volt, kilenc gyermeket szült, egy maradt életben… Meghalt az első felesége, meghalt a második, de az idős festő nem adta fel. Szerelmes lett újra, csakhogy Léonie-t, az ötvennégy éves áruházi eladónőt az apja tiltotta tőle. Látta a festő képeit, és nevetségesnek tartotta, amit a vásznon művel; komolytalan ember, nem bízhatja rá a lányát. Rousseau kétségbeesett lépést tett: két műkereskedőtől, Uhdétól és Vollard-tól igazolást kért, hogy bizonyítsa, komoly festő, munkáinak értéke van. Elvitte Léonie apjának, hiába. Az esküvőre a menyasszony nem jött el, az utolsó szép remény is odaveszett.
Ártatlan lélek volt, gyakran űztek vele kíméletlen tréfát. Egy alkalommal a lakására vittek valakit: az úr képzőművészeti államtitkár, mondták. Az dicsérte a képeit, Rousseau boldog volt, a többiek röhögtek. Nem mindig… Picasso 1908-ban valamelyik galériásnál öt frankért képet vett a vámostól, ahogy Rousseau-t nevezték a művészvilágban. Nagy üzlet, megünnepeljük, ezzel hívta össze barátait. Friss lombokkal rakta körbe a képet, ládából trónust eszkábált, hogy abba ülteti majd a festőt; ott volt Braque, Apollinaire, Max Jacob, Gertrude Stein, André Salmon, nagy zajjal s némi gonoszsággal várták, mi lesz. És akkor halk kopogás, nyílt az ajtó, a társaság elnémult, belépett Rousseau. Egyik kezében hegedű, a másikban pálca, arcán öröm és elragadtatás. A tréfa elmaradt, a festő legboldogabb órája következett, saját szerzeményeit hegedülte, énekelt, és mindenki szerette.
Szegényen halt meg, Apollinaire ceruzával írt a sírkövére verset, Brancusi véste ki: „Szelíd Rousseau, halld / Mi köszöntünk / Delaunay, a felesége, Queval úr meg én / Engedd át csomagunk vám nélkül a menny kapuján / Ecsetet, vásznat és festéket viszünk neked / Hogy megfesthesd szent semmittevésben, igaz fényben / Mint egykor az én képem / A csillagok arcát.”
Csillagok arca… Az övét ismeri-e a világ? Megfestette magát a Szajna partján egy híd előtt. Fején barett, kezében ecset és paletta, a vízen egy fellobogózott hajó – drága ember, magaddal vitted azt a világot, amelyben egy vámos ártatlan lehetett. Ma a határokon ujjlenyomatot kérnek, arról faggatnak, tagja vagy-e terrorszervezetnek, átvilágítanak, végigtapogatnak – ilyen világban élünk, kedves Rousseau, s alig hiszem, hogy ma volna a vámosok között festő, és ha így halad tovább a világ, a festők között is egyre kevesebb lesz.

Október 11., kedd
A köztársasági elnök elutasította Zalatnay Sarolta kegyelmi kérvényét, a Magyar Televízió elnöke felmondott Friderikusz Sándornak, ezt hallom a hírműsorban reggel, majd jön a sportblokk: női kardozóink mind kiestek a vívó-világbajnokságon, de nem megy jobban a sakkozóknak sem, Polgár Judit kikapott Argentínában – mondhatnának valami jót is. Mondanak: nálunk még nincs madárinfluenza…
Ekkor jutott eszembe Vadász György, és azonnal jobb lett a kedvem, tán azért, mert nemcsak építész, de építő kedély is, ami ritkaság felénk. Sose találkoztam vele, mindig csak olvastam róla, ezért volt az első, akit megnéztem Csontos János filmjében, a Tizenkét kőmívesben. Nem könnyű felsorolni, mi mindent épített: Egerszegen a csipkeházakat, Szekszárdon a városközpontot, Pásztón a város arcát, Hannoverben a világkiállítás hajópavilonját – nem méltathatom őket, mert bármilyen építmény is az, a szemem minősíti azzal, hogy örül vagy nem örül neki, és a kényes ízlésű szakmának ez alighanem kevés.
A filmből kiderül az is, hogy Vadász le tudja fordítani jó magyar nyelvre mindazt, amit művel. Mondja egy helyütt, hogy számára „az építészet: nem az építészet, az építészet: a minden…” A hannoveri hajóról szinte felindulva beszél: „Európának én azt akartam ezzel mondani, hogy vegyetek tudomásul minket, ez egy tehetséges, nagy nép!”
Egy barátja kérte, csináljon kápolnát a birtokára Sényén. Elkészült, s azóta ezt mondja élete legnagyobb építészajándékának. Okkal. Belül tégla, kívül kő, búbos kemencét, szalmakazlat, vagy ha akarjuk, subát formáz, nevet is kapott: Isten kemencéje. Az ajtó magassága csak százkilencven centi: belépéskor a fejet tessék meghajtani, mondja. Jobbra és balra feleségének, V. Szabó Noéminek két festménye: a Nap és a Hold, óriás üvegkereszt fölöttük… „Ez ima” – mondja az egészről. Ez emlékeztet a sóhajra, amellyel a beszélgetést kezdte: „Szeretnék igazi építésszé válni halálom előtt, de ez azért tőle függ” – nézett a magasba.
Vadász György még csak hetvenéves. Ha arra gondolok, hogy a nagy amerikai Frank Lloyd Wright pályája hatvankét éves kora után ívelt a magasba, akkor készítette a vízesésházat, és kilencven volt, mikor kész lett a Guggenheim Múzeummal, megalapozott Vadász bizakodása. Ezek az évek jelentik az alkotó ember fénykorát, ekkor képes arra is, amire nem hitte, hogy képes lesz valaha – korábban csak magában bízott, s nem gondolt arra, hogy égi és földi segítői most veszik észre igazán, és ezekből a találkozásokból születnek néha a legnagyobb dolgok.
Ora et labora! Imádkozzunk és dolgozzunk! Sok az elvégeznivaló…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.