Az erőszak kultúrája

Nicolas Sarkozy most mindaz ellen indított támadást, amelyek fontosak a francia köztársaságnak: a szabadság, az egyenlőség és a testvériség – írta személyes honlapján Mathieu Kassovitz. A magyar származású francia filmrendező-színész véleményére tegnap este reagált a népszerű belügyminiszter, kiállva korábbi tettei mellett.

2005. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a külvárosok újra felrobbannak, az nem amiatt van, hogy a bevándorlóknak elegük van azokból az életkörülményekből, amelyet generációk óta el kell viselniük. Ezek az égő autók olyan üzenetek, amelyek a bevándorlók közösségeinek semmiféle figyelmet nem szentelő belügyminiszternek szólnak – írja honlapján a filmrendező, aki Sarkozyt „kis Napóleonnak” nevezi. Kassovitz úgy véli, Sarkozy abszolút hatalomra tör Franciaországban, s leszögezi, „a hatalomra való törekvés és azok egocentrizmusa, akik szerint az ő kezükben van az igazság, mindig diktátorokat hozott létre”.
Sarkozy válaszában – amelynek valódiságát később a miniszter szóvivője megerősítette – úgy véli, „a válság leszűkítése a belügyminiszter tetteire és gesztusaira a valódi problémák megkerülését jelenti”. Sarkozy azzal vádolta a filmrendezőt, hogy egy törpe kisebbség szócsövének szerepét tölti be ahelyett, hogy a lakótelepeken élő azon fiatalok és családok többségét képviselné, akiknek elegük van abból, hogy az erőviszonyok és az erőszak kultúrája túltesz a jogállam kultúráján. Felteszi a kérdést: „Miért nincs egyetlen szó sem azokról, akiknek felgyújtották a kocsiját, megfosztva ezzel őket nehezen megszerzett munkaeszközüktől vagy szabadságuk jelképétől? Miért nem beszélünk azokról a fiatalokról, akiknek tornaterme porrá égett, vagy azokról a gyerekekről, akiknek iskoláját lerombolták? És miért nincs egyetlen gondolat sem a 110 megsérült rendőrről, a megdobált tűzoltókról és a sértegetett orvosokról?” – idézi Sarkozyt az MTI. A belügyminiszter egyébként érthetőnek és becsülendőnek tartja Kassovitz érzelmi azonosulását a lakótelepi fiatalokkal, de úgy érzi, hogy a rendező elfogadta az elfogadhatatlant. „Bevándorlók fiának vagy unokájának lenni nem jogosít fel senkit arra, hogy Molotov-koktéllal dobálja a rendőrséget” – szögezi le az egyik magyar bevándorló fia a másik magyar bevándorló fiának szánt üzenetében.



Bevándorló rendező. Mathieu Kassovitz Párizsban született a szintén filmrendező Kassovitz Péter fiaként. Apja budapesti zsidó család sarja, akit katolikusok rejtettek el a vészkorszak idején. Kassovitz Péter végül az 1956-os forradalom után ment el Magyarországról. Az ifjabb Kassovitz rendezte a magyar nézők számára is ismert Bíbor folyókat és a Gyűlöletet, valamint színészként játszott az Amen című botrányfilmben és az Asterix és Obelix: a Kleopátra-küldetés című mesében. Legközelebb a Münchenben vállal szerepet, amely az 1972-es olimpia idején történt véres eseményeket dolgozza fel. Kassovitz egy Moszad-ügynököt alakít a filmben. (S. L. S.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.